kerho ja kotihoidontuki

Miten on, pitääkö siitä ilmoittaa kelaan, jos lapsi aloittaa kaupungin leikkikerhossa? Kerho on 2 kertaa viikossa, 3 tuntia kerrallaan.

Tilanne kun on se, että olen kotona 1 v 6 kk ikäisen ja 3 vuotaan kanssa. Saan siis kotihoidontukea tästä pienemmästä ja sisaruskorotusta tästä isommasta. Jos kerhosta joutuu ilmoittamaan kelaan, niin tuo sisaruskorotushan otetaan pois kokonaan. Onko tosiaan näin?

Onko sillä vaikutusta, onko tuo kaupungin kerho maksullinen vai ilmainen?

Niin minäkin olen tähän asti luullut, mutta sieltä kerholta tuli joku lappu, jossa käskettiin ilmoittamaan kelaan... kyselin kelalta ja ne sanoi, että kerho on rinnastettavissa kunnalliseen päivähoitoon ja siksi hoitotuet lähtee.

Ihmettelen suuresti, että voiko näin olla vai onko tuo joku sekaannus???

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2006 klo 13:37 vieras kirjoitti:
Niin minäkin olen tähän asti luullut, mutta sieltä kerholta tuli joku lappu, jossa käskettiin ilmoittamaan kelaan... kyselin kelalta ja ne sanoi, että kerho on rinnastettavissa kunnalliseen päivähoitoon ja siksi hoitotuet lähtee.

Ihmettelen suuresti, että voiko näin olla vai onko tuo joku sekaannus???
Lapseni oli kerhossa 2Xviikossa 3t/kerta 2005, eikä se vaikuttanut mitenkään Kelan tukiin!
Mut kantsii selvittää...nuohan säädökset kun voi muuttua, ettei joudu maksamaan! Tosin ei ne aina ne virkailijat anna oikeeta tietoa...sen takia oon joskus joutunut makselemaan takaisinpäinkin tukiloita.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2006 klo 13:54 Siruli kirjoitti:
Jos toiminta tosiaan on kerhoa eikä kunnallista päivähoitoa, niin ei vaikuta kotihoidon tukeen.
Kyseessä on nimenomaan kerho!

Mutta voisko tähän vaikuttaa se, että kerho on maksullinen? Kaupunki siis perii kuukausimaksun kerhoilijoilta.

Tulee vaan kallis kerho, jos maksaa tuon kk maksun ja vielä tuet lähtee...

tuulituisku harmaana
Jos lapsesi olisi puolipäiväisenä niin sitten se vaikuttaisi. Mutta ei noin lyhyt kerhopätkä vaikuta tukiin. Meilläkin kerhoillaan, srk:n kerhossa kahdesti viikossa eikä se vaikuta mihinkään. Tätä ennen kerhoiltiin kapungin kerhossa eikä sekään vähentänyt mitään. Naapurin lapsi on tosiaan puolipäiväisenä hoidossa ja se vähentää tukia.

meilläpäin saa olla 2xvkossa 5h/pv hoidossa eikä menetä kotihoidontukea. On useampi tälläinen äiti tässä tuttavapiirissä mulla. Olen kurkkua myöten täysi sitä,että tehdään kaksi lasta peräkkäin ja sit vanhempi lapsista hoitoon. On kuulemma oikeus siihen kun on toinen pieni. Näin mulle tullaan sanomaan kun mulla itsellä on ollut sama tilanne eikä löytynyt hoitopaikkaa lapsille kun olin TÖIHIN menossa. Nää mun tutut ei siis ole saaneet hoitoon sosiaalisin perustein. Sitten lopulta palkkasin kotiin itse hoitajan. Vaikkakin kunnan on järjestettävä se. Ymmärrän, ettei niitäkään puussa kasva kun siellä on paljon lapsia jotka ei sinne kuuluis.. Lapsen kannalta hyvä juttu kun on leikkikaveria yms. Mä olen sitä mieltä,että jos on yhden lapsen osannut tehdä niin ei se toinen voi tulla siihen enää "vahingossa". Sitten pitäis ottaa itseään niskasta kiinni ja vähän kuuluttaisin omaakin vastuuta asioista. Enkä väitä etten olisi itsekin väsynyt näiden lasteni kanssa, se varmastikin kuuluu tähän aikaan! Kaikki ongelmat vaan yhteiskunnan niskaan. Paras oli yksi sukulaisemme (naapuri maan kansalaisia trastuit vaan..) oli itse kotona, samoin oli sen mies ja eikö vanhempi lapsista kunnalliseen hoitoon! Kysyn vaan et millä perusteella ja luulis sitten äidin hoitelevan asioita tai lepäävän vaan ei.. siellä se hääri kasvimaalla omien harrastustensa parissa siis. Ei edes sen lapsen siittänyt mies voinut hoitaa sen aikaa, että saa porkkanansa kitkettyä ja näille kunta sitten siunaa hoitopaikan. Itse ollaan jouduttn jättämään lapsi nukkumaan päiväunia kun on vahtivuoroa miehen kanssa vaihdettu postilaatikolla. Toinen lähtee ja toinen tulee töistä. Että joidenkin on pakko ja toisten ei ole pakko ottaa vastuuta lapsistaan. Itsehän me on ne tänne saatettu. Ehkä mullakin olis harrastuksia (mitä ne on?!) ja en valittais tässä kuoleman väsyneenä, jos mäkin saisin vaik kerran viikossa lapseni johonkin ja voisin vaik hengähtää. Kauhea saarna, mutta jo helpotti. Kiitos!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2006 klo 14:59 vieras kirjoitti:
meilläpäin saa olla 2xvkossa 5h/pv hoidossa eikä menetä kotihoidontukea. On useampi tälläinen äiti tässä tuttavapiirissä mulla. Olen kurkkua myöten täysi sitä,että tehdään kaksi lasta peräkkäin ja sit vanhempi lapsista hoitoon. On kuulemma oikeus siihen kun on toinen pieni. Näin mulle tullaan sanomaan kun mulla itsellä on ollut sama tilanne eikä löytynyt hoitopaikkaa lapsille kun olin TÖIHIN menossa. Nää mun tutut ei siis ole saaneet hoitoon sosiaalisin perustein. Sitten lopulta palkkasin kotiin itse hoitajan. Vaikkakin kunnan on järjestettävä se. Ymmärrän, ettei niitäkään puussa kasva kun siellä on paljon lapsia jotka ei sinne kuuluis.. Lapsen kannalta hyvä juttu kun on leikkikaveria yms. Mä olen sitä mieltä,että jos on yhden lapsen osannut tehdä niin ei se toinen voi tulla siihen enää "vahingossa". Sitten pitäis ottaa itseään niskasta kiinni ja vähän kuuluttaisin omaakin vastuuta asioista. Enkä väitä etten olisi itsekin väsynyt näiden lasteni kanssa, se varmastikin kuuluu tähän aikaan! Kaikki ongelmat vaan yhteiskunnan niskaan. Paras oli yksi sukulaisemme (naapuri maan kansalaisia trastuit vaan..) oli itse kotona, samoin oli sen mies ja eikö vanhempi lapsista kunnalliseen hoitoon! Kysyn vaan et millä perusteella ja luulis sitten äidin hoitelevan asioita tai lepäävän vaan ei.. siellä se hääri kasvimaalla omien harrastustensa parissa siis. Ei edes sen lapsen siittänyt mies voinut hoitaa sen aikaa, että saa porkkanansa kitkettyä ja näille kunta sitten siunaa hoitopaikan. Itse ollaan jouduttn jättämään lapsi nukkumaan päiväunia kun on vahtivuoroa miehen kanssa vaihdettu postilaatikolla. Toinen lähtee ja toinen tulee töistä. Että joidenkin on pakko ja toisten ei ole pakko ottaa vastuuta lapsistaan. Itsehän me on ne tänne saatettu. Ehkä mullakin olis harrastuksia (mitä ne on?!) ja en valittais tässä kuoleman väsyneenä, jos mäkin saisin vaik kerran viikossa lapseni johonkin ja voisin vaik hengähtää. Kauhea saarna, mutta jo helpotti. Kiitos!
Voimia sulle ongelmasi kanssa! Itse olen kovinkin vahvasti samaa mieltä tuosta, että isompia lapsia laitetaan kunnalliseen hoitoon vaikka vanhempi tai vanhemmat ois kotona!

Mutta miten tämä liittyi mun aloittamaani aiheeseen? Mun lapsenihan on siis aloittamassa kaupungin järjestämässä leikkikerhossa eikä hoitopaikassa...

sorry ei liittynyt mitenkään.. Tällainen sitä äiti on kun on kuukauden juossut kipeiden lasten kanssa paikasta a paikkaan b. Sitten tulee vielä joku d.. valittamaan että millainen äiti kun jätti lapsensa autoon siksi aikaa kun haki leivän kaupasta. Arhhhhh ja taas mä aloitin! Anteeksi. Mun konsti on ollut joskus kelan kanssa se, että kysyn eri kuntien kelasta mikä niiden kanta on ja jos ne poikkeaa, sanon sen siinä sitten suoraan, että pärstän mukaanko te päätätte. Yhdessä kelassa sanottiin samoilla perusteilla näin ja nyt te sanotte näin.... hih.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2006 klo 14:24 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2006 klo 13:54 Siruli kirjoitti:
Jos toiminta tosiaan on kerhoa eikä kunnallista päivähoitoa, niin ei vaikuta kotihoidon tukeen.
Kyseessä on nimenomaan kerho!

Mutta voisko tähän vaikuttaa se, että kerho on maksullinen? Kaupunki siis perii kuukausimaksun kerhoilijoilta.

Tulee vaan kallis kerho, jos maksaa tuon kk maksun ja vielä tuet lähtee...
Meidän kerho oli maksullinen ja toimi pk:n yhteydessä ( 10X kuussa, 3h/päivä), mutta ei vaikuttanut tukiin!

Yhteistyössä