Keräykset koulussa...

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Kuka sitten maksaa maksamattomien retket?Nekö jotka maksaa???Pitääkö kerätä rahaa maksamattomien retkeilijöiden maksuun?????

Sellaisia retkiä ei sitten tehdä, johon ei ole rahoitusta järjestetty. Yksinkertaista.

Mun mielestä lakiuudistus on ihan peffasta. Se joko mahdollistaa siivilläeläjälusmujen retkeilyt tai sitten kukaan ei enään pääse mihinkään kivaa paikkaan koululaishinnoin

:headwall:

Just. Eli kaikki köyhät on siivelläeläjälusmuja ja niiden lapset saakin jäädä kaikesta kivasta paitsi. :headwall:

Eikös ne rikkaat sit vois hemmotella moisilla reissuilla kersojaan ihan vapaa-ajallansa ja koulussa lapsia vois kohdella tasa-arvosesti?

Kouluaikana tehdään opintoretkiä, eikö? Tai ainakin se on tarkoitus. Ja opintoretken oltava kaikille ilmainen. Omalla ajallaan voi sitten tehdä retkiä "kivoihin paikkoihin".

Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
Musta tuntuu et jokasella vanhemmalla on se muutama euro laittaa siihen retkeen, lapsenmenojahan kattaa lapsilisät 16 vuotiaaksi asti. Eiköhän siitä reilusta satasesta ole jokasella laittaa se 7? muutaman kuukauden välein.

Toisilla se reilu satanen tarvitaan ihan ruokaan ja muihin pakollisiin menoihin.
Nimim. minimituloilla elävä äiti, jolle lapsilisä ei ole mikään ylim. etu.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Mun mielestä lakiuudistus on ihan peffasta. Se joko mahdollistaa siivilläeläjälusmujen retkeilyt tai sitten kukaan ei enään pääse mihinkään kivaa paikkaan koululaishinnoin

No, ne lapset eivät ole niitä jotka voivat vaikuttaa siihen maksavatko vanhemmat retken vai eivät mutta ovat niitä jotka kärsivät jos eivät pääse mukaan.

Mä voisin hyvinkin maksaa sen reppanan pääsyn retkelle, joka ei koskaan saa mitään. Harmivain, että iso osa näiden siivelläolevien perheiden lapset saavat kuitenkin ne hienoimmat reput, kalleimmat pelit, yms...

Alkuperäinen kirjoittaja YH:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Itse vähävaraisena en ihmettele, jos jollakulla ei jossain kuussa yksinkertaisesti ole edes sitä 7 euroa. Varsinkin jos on monta lasta ja paljon menoa just siinä kuussa.

Mulla alkaa esim. tekemään tiukkaa, ens jouluna, kun kaks lasta, kaks kummilasta ja sukulaislapsia jne.jne. joita pitäis lahjoa, ja joulukoristukset, ruuat ja pukit maksella, niin huh.. saa nähdä.. samaan syssyyn kun taitaa tulla vielä ristiäisetkin.

Jokainen sitten itse punnitsee että mistä luovutaan ja ehkä tämä tytön äiti on pitänyt retkeä vähempipätöisenä muihin menoihin verrattuna.

Miksi sä lahjot sukulaislapsia jouluna, joulu koristukset tekee itsekkin kierrätys materiaalista, joulupukki ei ole pakollinen, ristiäisiinkin riittää 10-20?

No en tiedäkään onko varaa lahjoa, mutta mä punnitsenkin sitten joulun alla että mistä luovutaan ja mistä ei. Ristiäisistä tuskin noin halvalla pääsen..

Musta tuntuu et jokasella vanhemmalla on se muutama euro laittaa siihen retkeen, lapsenmenojahan kattaa lapsilisät 16 vuotiaaksi asti. Eiköhän siitä reilusta satasesta ole jokasella laittaa se 7? muutaman kuukauden välein.

Kun asia ei ole aina noin helppo. Jospa lapsia on enemmän, kuin yksi? Ja lapsilisähän ei kata kaikkia kustannuksia. Sekä laki takaa ilmaisen perusopetuksen.

Kouluaikana tehdään opintoretkiä, eikö? Tai ainakin se on tarkoitus. Ja opintoretken oltava kaikille ilmainen. Omalla ajallaan voi sitten tehdä retkiä "kivoihin paikkoihin".

Ei mulla ole varaa tehdä samanlaisia retkiä ominvaroin. Kouluretkillä säästyy aikuisten hinnat, sekä saavat liput yleensä koululaisalennuksin. Oikein mielelläni maksan sen 7e lapselle retkeen kuin 70e, jos omalla ajalle pitäisi se tehdä (meillä tosin tuskin se 70e riittäsi ailkuunkaan).

Ei mulla ole varaa tehdä samanlaisia retkiä ominvaroin. Kouluretkillä säästyy aikuisten hinnat, sekä saavat liput yleensä koululaisalennuksin. Oikein mielelläni maksan sen 7e lapselle retkeen kuin 70e, jos omalla ajalle pitäisi se tehdä (meillä tosin tuskin se 70e riittäsi ailkuunkaan).

Mutta miten se liittyy opetukseen?

Just. Eli kaikki köyhät on siivelläeläjälusmuja ja niiden lapset saakin jäädä kaikesta kivasta paitsi. :headwall:

Eikös ne rikkaat sit vois hemmotella moisilla reissuilla kersojaan ihan vapaa-ajallansa ja koulussa lapsia vois kohdella tasa-arvosesti?

Isollaosalla köyhistä on kunniakysymys maksaa lasten pääsy. Ja meillä köyhillä ei todellakaan ole varaa maksaa niitä reissuja kokonaan itse. Eli jos eivät koulun kanssa reissuja tee, ei niille ole lapsilla pääsyä muuten.

No aika kyynärpäätaktiikkaa tuokin ajatustapa.. eli koska sulla ei ole varaa maksaa täyttä hintaa jostain museosta, niin vielä köyhempien muksut pitäis jäädä paitsi niistä, jotta sun muksu pääsis halvemmalla..

Meillä on ainakin niin, että jos teatteriretkeä varten kerätään esim. 5 euroa/oppilas, niin jos joku vanhempi ilmoittaa, ettei halua maksaa, niin oppilaskunta on maksanut. Tosi harvinaista tuo on ollut. Enemmän on ollut niitä, jotka ei muista syistä (esim. uskonnolliset syyt) ole lähteneet. Heille on ollut sitten opetusta. Periaate on kuitenkin se, että halukkaiden on päästävä mukaan.

Mutta miten se liittyy opetukseen?

Retket parantavat yhteishenkeä, avartaa maailmaa, käytöstapojakin voivat oppia... ja paljon muutankin, mikä kohden nyt sattuu olemaan.

hienoja kirjotusvirheitä....
:D

mutta siis eihän nämä retkimenot ole joka kuukausi!

Eivät niin. Mutta lain mukaan joka kuukausi, jolloin käydään koulua, on oikeus ilmaiseen perusopetukseen. Ja jos lapsia on useampia ja retkiä useampia, saattaa osua joka kuulle ylimääräinen kuluerä, jolla voisi vaikka ruokkia pesueensa.

Jos tietää oikeutensa ja pitää niistä kiinni, se ei ole ilkeyttä, tyhmyyttä tai piheyttä, vaan oikeutta. jos suostuu maksamaan laittomia maksuja, tavallaan antaa niille siunauksensa.

No aika kyynärpäätaktiikkaa tuokin ajatustapa.. eli koska sulla ei ole varaa maksaa täyttä hintaa jostain museosta, niin vielä köyhempien muksut pitäis jäädä paitsi niistä, jotta sun muksu pääsis halvemmalla..

Mä oon erimieltä siitä, onko ne köyhien muksuja, jotka jättävät maksamatta. Mä uskon, että voisi löytyä rahoittajia niille todella köyhille lapsille, jotka eivät sitä rahaa kotoaan voi saada.

Alkuperäinen kirjoittaja Cleopatra:
Meillä on ainakin niin, että jos teatteriretkeä varten kerätään esim. 5 euroa/oppilas, niin jos joku vanhempi ilmoittaa, ettei halua maksaa, niin oppilaskunta on maksanut. Tosi harvinaista tuo on ollut. Enemmän on ollut niitä, jotka ei muista syistä (esim. uskonnolliset syyt) ole lähteneet. Heille on ollut sitten opetusta. Periaate on kuitenkin se, että halukkaiden on päästävä mukaan.

näinhän sen pitäis ollakin.

Retket parantavat yhteishenkeä, avartaa maailmaa, käytöstapojakin voivat oppia... ja paljon muutankin, mikä kohden nyt sattuu olemaan.

Nimenomaan, mikä kohde nyt sattuu olemaan. Kohteen on liityttävä opetuskokonaisuuteen. Ja yhteishenki ei takuulla kasva sillä, että porukka jaetaan niihin, jotka maksavat ja niihin, jotka eivät maksa.

Nimenomaan, mikä kohde nyt sattuu olemaan. Kohteen on liityttävä opetuskokonaisuuteen. Ja yhteishenki ei takuulla kasva sillä, että porukka jaetaan niihin, jotka maksavat ja niihin, jotka eivät maksa.

Juu ei todellakaan parane. Lapsilla kun on vielä monesti tapana ihmetellä ja kysellä. Sitten helposti käy niin, että kun joku tietää ettei "maija" pääse, koska vanhemmilla ei ole rahaa maksaa, niin siitä keskustellaan koko luokan voimin miten köyhä "maija" oikein on. Ei ihan kivoimmasta päästä ole nuo keskustelut..

Kuka sitten maksaa maksamattomien retket?Nekö jotka maksaa???Pitääkö kerätä rahaa maksamattomien retkeilijöiden maksuun?????

Kyllä. Tai sitten retkeä ei toteuteta.

Meillä on jo ekalla luokalla tiedossa, että yläluokkien aikana on tulossa ulkomaanleiri, johon varoja kerätään heti alusta saakka. Ja potti menee siis koko luokan hyväksi, ei tietyn oppilaan.

Ja jos joku haluaa siipeillä, se on hänen oma häpeänsä, ei lapsen. Mutta kaikki pääsevät retkelle. Tai sitten kukaan ei mene.

Kyllä. Tai sitten retkeä ei toteuteta.

Meillä on jo ekalla luokalla tiedossa, että yläluokkien aikana on tulossa ulkomaanleiri, johon varoja kerätään heti alusta saakka. Ja potti menee siis koko luokan hyväksi, ei tietyn oppilaan.

Ja jos joku haluaa siipeillä, se on hänen oma häpeänsä, ei lapsen. Mutta kaikki pääsevät retkelle. Tai sitten kukaan ei mene.

Mites selvisikö se koskaan se teidän koulun vapaamatkustajat? Eli nämä joiden vanhemmat eivät osallistuneet koulumaksuihin syystä että koulu ei saa maksaa...
Mä kyllä ihmettelen tota ajatustapaa ettei mitään saa järjestää kenellekään.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Mites selvisikö se koskaan se teidän koulun vapaamatkustajat? Eli nämä joiden vanhemmat eivät osallistuneet koulumaksuihin syystä että koulu ei saa maksaa...
Mä kyllä ihmettelen tota ajatustapaa ettei mitään saa järjestää kenellekään.

Ne, jotka maksavat, maksavat. Ja jotka eivät maksa, eivät vain maksa. :/ Eli siipijengi tulee siinä mukana. Vaan minkäs teet. Keskimäärin 70% maksaa vapaaehtoisen kannatusmaksun, jolla siis pidetään koulua fyysisesti pystyssä, eli mahdollistetaan ilmainen opetus toimivissa tiloissa.

Kaikki eivät pysty maksamaan ja kaikki eivät vain halua maksaa. Se ei silti saa näkyä siinä, kuinka yksittäistä oppilasta kohdellaan. Minusta sama pätee kaikkiin kouluihin ja kaikkiin retkiin, joita kouluaikana järjestetään.

Sama asia: joku ei maksa tv-lupaa, joku ei rokotuta lastaan...

Se on nyt yksinkertaisesti vain niin, että lain mukaan opetus on maksutonta, ja kaikkien on päästävä mukaan koulun aikana järjestettäville retkille. Tämä hommahan lähti liikkeelle siitä, että täällä Espoossa eräs äiti kyseenalaisti kouluaikana tehtävät retket, ja nämä eivät olleet ihan halpoja, kyse oli esimerkiksi lasketteluretkestä koulupäivän aikana, ja retki olisi maksanut yli 20 euroa, jos ihan muistan. Espoossa tuon seurauksena kaikki koulut ovat saaneet retkirahan per oppilas, jolla retkiä voidaan toteuttaa. Muuten meillä kerätään rahaa luokan kassaan. Tuonne jokainen on voinut laittaa sopivaksi katsomansa summan. Tämän lisäksi olemme pitäneet myyjäisiä, lapset ovat myyneet koulussa toimintapäivinä lisäksi pullaa, ja ovat niillä keränneet sievoisan summan rahaa. Nyt syksyllä lähtevät sitten muutaman päivän leirikoululle. Ja sinne tosiaan pääsevät mukaan kaikki, olivat vanhemmat sitten osallistuneet tahi eivät, ja me vanhemmatkin pulitamme melkoisen summan ihan käteisenä tuota leiriä varten. Mutta emme me ihmettele maksaako joku tahi ei.

Yhteistyössä