keratosis pilaris

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja abloom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

abloom

Jäsen
14.10.2008
618
0
16
Epäilisin että mun käsivarsien ihottuma olis tätä lajia, onko kellään tietoa kannattaako käydä ihotauti lääkärillä vai mennä vaan ja ostaa apteekista jokin rasva? ystäväni googlen kautta löysin pari eri merkkistä rasvaa jota käytetään tähän ihottuma lajiin, mutta onkohan niistä sitten haittaa jos tämä onkin jotain muuta..? Ja auttasko jos tekis kuorintaa?
Tänks, jos joku osaa jotain kertoa :D

hei, ma oon lukenu, etta se johtuu hyvien rasvahappojen puutoksesta. Eli menepa ostamaan kunnon kalaoljyvalmiste ja katso, onko kolmen kuukauden paasta tullut tulosta. Mikaan muu ei tiettavasti oikein siihen auta!

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
hei, ma oon lukenu, etta se johtuu hyvien rasvahappojen puutoksesta. Eli menepa ostamaan kunnon kalaoljyvalmiste ja katso, onko kolmen kuukauden paasta tullut tulosta. Mikaan muu ei tiettavasti oikein siihen auta!

Varmasti jostain puutoksesta johtuu! Mulla oli ennen käsivarret tosi rumat ja näppyiset, epäilen juuri tuota keratosis pilarista. Elämäntaparemontin ja ruokavaliomuutoksen jälkeen iho on parantunut itsestään. En ole koskaan rasvoja tms. käsivarsiin käyttänyt, ne vaan paranivat itsestään. Syön nykyään e-epaa päivittäin ja olen syönyt jo lähes vuoden. Voi siis johtua siitä?

Keratosis pilaris on perinnöllinen ihotyyppi, johon ei ole varsinaista hoitoa. Ilmeisesti oireita voi kuitenkin lievittää, vaikka itse ongelma ei koskaan täysin häviä. Itse olen 20v nainen ja olen kärsinyt näistä saakelin näpyistä viimeiset 10 vuotta. Kaikki lyhythihaiset paidat ja polvimittaiset housut on aika tehokkaasti unohtuneet kaapin perälle, kun en niitä kehtaa käyttää (pilkkuja on siis käsivarsissa ja säärissä). Olen nyt koittanut etsiä jotain vinkkejä siitä, miten näpyt saisi katoamaan ja tässä lista niistä (itse en siis ole vielä kokeillut):

- apteekista saatava Calmuril-voide
- kuivaharjaus
- kuorinta
- Aloe Vera -voiteet ja juomat
- kalaöljyvalmisteet
- aurinko / solarium
- viljaton ruokavalio

Jos jostain löydätte keinon jolla ne typerät näpyt katoavat ikuisiksi ajoiksi niin kerrottehan sen täällä.

Minäkin kärsin keratosis pilaris oireista. Olen kuullut että ureaa sisältävät voiteet auttavat. En tosin ole itse kokeillut. Niitä saa apteekista ilman reseptiä.

Kävin 16 vuotiaan tyttäreni kanssa viime viikolla ihotautilääkärillä ja diagnoosi oli keratosis pilaris. Kun kyse on murkkuikäisestä tytöstä, jolla naamakin vähän kukkii, niin lääkäri kehotti ehdottomasti välttämään helokkiöljy-ja kalanmaksaöljykapseleita, ne kun nimenomaan saattavat laukaista aknen. Tämä oli minulle yllätys, olemme nimenomaan syöneet niitä mm ihoa vahvistaaksemme. Eli ainakaan murkkuikäiselle ei niitä kannata keratosis pilarikseenkaan suositella. Kyse oli hyvin kokeneesta lääkäristä.

Itsekkin olen jo vuosia paininut tämän saman ongelman kanssa ja näpyt vain sinnikkäästi pysyvät vaikka kaikkia mahdollisia konsteja on kokeiltu, apua ei löytynyt kuivaharjauksesta, ei Calmuril-voiteesta, ei kuorinnasta, ei jättihelokkiöljystä ym....
Mutta sitten sattumalta ostin kokeeksi ihan muuten vain Omegat pillereitä ja rasvasin ihon "etana" voiteella niin näppylät vähenivät huomattavasti ja aika nopeastikkin vielä. Vielä on 1,5 kk:n käytön jälkeen muutamia näppyjä näkyvissä, mutta iho on todella paljon paremmassa kunnossa.

Yeah Keratosis pilaris occurs due to formation of dead skin cells in the hair follicles on some parts of the body. It is a harmless skin order, which resembles small, acne-lie bumps. Home remedies for keratosis pilaris are....

*Mix equal parts Sugar and Olive Oil and stir together, then use as a body scrub for the areas affected with Keratosis Pilaris. This body scrub should be made fresh, and used once a week.

*Use an anti Dandruff shampoo as a body wash. This helps to improve Keratosis Pilaris for many people, but not everyone. Try it a few times to see if you see any improvement. If you do, continue using this treatment 2-3 times per week.

Minun miehellä auttoi D-vitamiini poistamaan tuon ihottuman kokonaan. 50-60 µg d3-vitamiinia syyskuusta toukokuun alkuun nyt jo parin vuoden ajan. Ihottuma alkoi pikkuhiljaa kadota ja on nyt kokonaan poissa. Mitään muuta hoitoa ei ole käytetty. Ihottuma ehti olla mieheni yläselässä ja olkapäissä ja olkavarsissa useiden vuosien ajan.

Siis, ensimmäistä kertaa elämässäni sain Itse diagnosoitua tämän kp:n itselleni..
Olen siis 37 vuotias nainen, ja olen kärsinyt "kananliha - riivin rauta " ihosta koko elämäni, noin teini-iästä lähtien. Näppylöitä on "allien" seudut ja reidet, pakaroita myöden täynnä näitä kananlihoja.. Isälläni oli samanlaiset reidet ja pojallani joka on tällä hetkellä 19 v on aivan "minun" reidet. Olen aina kuvitellut, että vaiva on vain tällainen iho tyyppi, ja että voi voi... ei se niinkään häiritse, ei siis kutise, eikä muutenkaan elämää haittaa, paitsi että on ikävän näköinen ja tuntuinen.
Jossain kohtaa elämääni käytin TONALIN-kapseleita ja silloin ihoni siloutui ihan täysin. En tiedä mikä siinä vaikutti, olisiko se öljyn ansiota... Mutta tänään kaupassa sattui käteeni KG-lehti jossa oli juttua hiivasta, ja siellä joku mainitsi, että kärsi kp:stä (josta siis tänään kuulin ensimmäisen kerran), ja oli käyttänyt hiivatonta ruokavaliota ja hiivatonta diettiiään noudattamalla oli saanut katoamaan kp:n kokonaan. Nyt siis itsekin tästä innostuneena, jätän leivän syönnin kokonaan ja seuraan, miten tuo vaikuttaa jalkojen ja käsien näppyihin. Mahtavaa, kuitenkin huomata että tämä ihotyyppini, onkin oire, "sairaudesta" ja vaikka onkin perinnöllinen, niin siihen voi saada apua. Ja olemme hieman ylipainoisia, emme kuitenkaan vaikeasti tai sairaalloisesti, mutta kuitenkin sen verran, että painonpudotuskaan, ei ole pahitteeksi, jos tuo leivätön ruokavalio auttaisi painoonkin. Jotenkin teksteistä suurimmalla osalla tätä "tautia" kärsivillä on hieman tai enemmänkin ylipainoa. Mutta laitan tänne kuukauden päästä viestiä, mitä reisille kuuluu ! :)

Yli kolme kk hiivattoman dieetin kanssa menty. Paino putosi jo ensimmäisen kk aikana, mutta pilkut jäi. Hieman haalentuivat mutta eivät kadonneet... :( Painon putoaminen tosin jatkui mutta nyt tasottunut... Olo on kyllä pirteämpi ja energisempi, mutta ärsyttää, että näihin näppyihin ei sitten tehonnutkaan. Olenko koko loppu elämäni, näiden vanki. Ärsyttääääääää.... Eikun Tonalinia taas ostamaan ja kokeilemaan auttaisiko se jälleen...

Mulla räjähti keratosis pilaris olkavarsiin ja pakaroihin synnytyksen jälkeen ja jatkoi leviämistään kohti lapaluita ja ranteita. Olin aivan epätoivoinen ja eksyin keratosispilaris.org sivustolle. Luin oil pulling tretmentista ja päätin kokeilla.

Näpyt alkoivat vähetä ja otin rinnalle vielä kalaöljykapselitkin. Nyt on näpyt vähentyneet arviolta 70% tämän 1,5kk aikana jona olen "purskuttanut" öljyä (oil pulling). Aloitin kylmäpuristetulla auringonkukkaöljyllä ja 1kk jälkeen siirryin kylmäpuristettuun kookokseen. Samalla aloin levittää kookosöljyä myös iholle ja muutos viimeisen kahden viikon aikana on ollut todella suuri. Oil pullingin myötä myös sitkeä ja useilla kortisoneilla hoidettu atooppinen ekseema hävisi kämmenistä.

Ja kesäkuun alussa ihotautilääkäri sanoi ettei tätä voi hoitaa, että parempi vaan hyväksyä keratosis pilariksen olemassa olo, kun se on vaan kosmeettista....

KERATOSIS PILARIS = IHON TALITUOTANNON LIIKAERITYS
Keratosis pilaris = occurs due to formation of dead skin cells in the hair follicles on some parts of the body. It is a harmless skin order, which resembles small, acne-lie bumps.

LÄÄKÄRIT –KESKUSTELUOHJELMA TV3 (hyvä keskustelu videohaulla keratosis pilaris, kieli eng.)
Welcome to the Doctors TV Show
Meine Base, Jentschura –suolaa saa monista apteekeista ja joistain kauneushoitoloista. Se on riittoisaa. Omalle iholle levitän sellaisenaan paitsi kasvoihin. Kasvoissa aina veteen laimennettuna, sillä muuten silmäni kirvelevät.
Orgon Meine base emäksinen kylpysuola 750g - Apteekkipuoti.fi (Helsinki)

SUOLA = MeineBase
http://www.eh-import.fi/tuotteet.htm
Lääkäri Peter Jentschura ja biokemisti, tutkija Josef Lohkämper ovat vuosikausia tutkineet ihmisen elimistön kemiaa ja sen jatkuvaa kamppailua kuona-aineita vastaan. Elimistön puhdistamista varten he ovat kehittäneet ORGON-konseptin, joka auttaa kehoa toimimaan mahdollisimman hyvin.
Orgon MeineBase -emäksinen suola
*MeineBase suolan mineraalit hoitavat normaalin ihon lisäksi erilaisia ihosairauksia
*Desinfioi, hoitaa, kuorii, kosteuttaa ja palauttaa ihon ph -arvon emäksiseksi
*Kiihdyttää happojen ja kuona-aineiden erittymistä ihosta
*Elvyttää ihon omaa kosteuttamisprosessia
*Ehkäisee kuona-aineiden syntymistä
*Iho alkaa näyttämään terveemmältä ja kauniimmalta
*Ihomme auttaa munuaisia eritystoiminnassa. Suola muuttaa happaman ihon emäksiseksi
*Suola neutraloi hapot
*Pakkauskoot 75g 10,50€, 750g 35,70€, 1500g 63€, 3000g 105€

Lääkärit suosittelevat toisinaan Laserhoitoja tai Valohoitoja (esim. aurinko). Yleisesti he toteavat ”näppylöiden” johtuvan ruoka-allergioista, hormoneista tai stressistä. ja kaikki perusvoiteet ovat kauhistus niin voiteina kuin pesuaineinakin käytettyinä. Ruokavaliomuutokset eivät ole auttaneet.

Home remedies for keratosis pilaris are....
Oliiviöljy + sokeri = paksuksi tahnaksi (käytä kuten kuorintavoide ja pese)
*Mix equal parts Sugar and Olive Oil and stir together, then use as a body scrub for the areas affected with Keratosis Pilaris. This body scrub should be made fresh, and used once a week.

10 kpl aspiriinitablettia + lämmintä vettä = paksuksi tahnaksi (käytä kuten kuorintavoide ja pese)

Hilseshampoo = *Use an anti Dandruff shampoo as a body wash. This helps to improve Keratosis Pilaris for many people, but not everyone. Try it a few times to see if you see any improvement. If you do, continue using this treatment 2-3 times per week.

_________________________________________________________________________________
Jane Iredale MINERAALIKOSMETIIKKAA = on sopinut minulle

Heippa! Olen itse kp:stä kärsinyt koko elämäni, niitä on käsissä, reisissä ja poskissa ja oon huomannut että pesuaineesta nimeltä Sebamed on ollut tosi paljon apua varsinkin noihin kasvojen näppyihin! Meni ehkä viikko, niin iho sileni. On kyllä muutenkin todella hyvä pesuaine, pesee hyvin meikinkin mutta ei kuivata :) niitä myydään vaan apteekeissa ja saa toki iliman reseptiä.
Mulla ei ole ruokavaliot juurikaan auttaneet, mutta voisin noita kalaöljyjä koittaa, jos vaikka auttais. Käytin tossa vähän aikaa sitten Aqualan L perusvoidetta, jota myydää kans apteekeissa ja nyt kun vaihoin halvempaan ruokakauppaperusvoiteeseen, nii mennyt ihan kauheaksi iho... En kuitenkaan huomannut mitää eroa kun käytin ureaa sisältäviä voiteita mutta Sebamed ja Aqualan L mulla ainakin toimineet !

Mulle määräsi ihotautilääkäri 10v sitten Avitcidia ja parissa viikossa häviää näpyt. Eli kuorivaa aknerasvaa peliin vaan. Myös viljattomuus on auttanut ja onneks nykyään on hyviä jauhojakin (esim. Jytte) joilla tehdä omat leivät ja munkit :)

Mulla on kanssa ollut keratosis pilarista käsivarsissa niin kauan kuin jaksan muistaa. Välillä ostin ureaa sisältävää rasvaa (Calmuril), mutta eipä siitä paljon apua ollut. Päätin sitten unohtaa koko jutun, kun eivätpä nuo käsivarsien näpyt nyt mikään maata kaatava asia ole.

No, pari vuotta sitten aloin (ihan muista syistä) kiinnittää enemmän huomiota terveellisiin elämäntapoihin ja aloin mm. syödä paremmin, esim. enemmän kasviksia ja hyviä rasvoja (rypsi- ja oliiviöljyä, pähkinöitä, kalaa + kalaöljykapseleita jne.). Nyt sitten pitkästä aikaa muistin katsella käsivarsiani sillä silmällä ja huomasin, että näpyt ovat poissa...

Eli ainakin itselläni on ilmeisesti tuo hyvien rasvojen lisääminen vaikuttanut merkittävästi.