Kengistä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kenkuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kenkuli

Vieras
Hei!
Pienokaisemme alkanee kohta kävellä. Kannattaako sisällä pitää kenkiä? Missä (pk-seudulla) parhaat lastenkenkävalikoimat? Ikää kohta 10kk. Kuinka nopeasti lapsen jalka kasvaa, kannattaako ostaa vain yhdet kengät kerrallaan, koska "kuukauden päästä täytyy taas mennä ostoksille"?
Kiitos vastauksista!
ps. onko joku erityisen hyvä lasten kenkämerkki?

Parasta on kävellä sisällä paljain jaloin tai kunnon jarrusukilla tai nahkapohjatossuilla. Jalkapohjien ja nilkkojen pienet lihakset eivät kehity jos vain kengät jalassa painellaan menemään!

Ensikengät pitää olla sellaiset jotka aukeavat ihan kärkeen asti, että voi helposti pukea ja tarkistaa, että varpaat on suorassa. Pienillä on taipumus kipristää varpaitaan... Luin neuvolan lapusta, että jalan koko pitää tarkistaa 2kk välein, muistaakseni...

Me ei olla vielä ostettu ekoja kenkiä, mutta minuakin kiinnostaa josko joku osaisi suositella hyviä kenkiä / kauppoja.

Noin yleisesti ottaen hyviä merkkejä ovat: Tepsut, Kavat (etenkin rintavaan jalkaan hyvät), Ecco, Superfit. Jalan malli muuttuu kun lapsi alkaa oikeasti kävellä, siksikin täytyy kenkien sopivuus tarkastaa usein. Oman tytön ekat kengät hankin hänelle viime keväänä 10kuisena (kävelemään oppi vasta 1v5kk), koko oli 19 ja nyt kun 2-v synttärit lähenee on koko jo 23/24...

Mä tykkään ihan kenkäkaupoista tai Stocka. Stockalta löytyy mm. tota Eccon kenkää ja Vikingiä ja ne sopii mun lapsille hyvin.

Mä ostin pari vuotta sitten silloin 10kk ikäselle (toukokuussa) sandaalit ja nilkkurit. Sandaalit (Eccot) meni syksyyn asti ja nilkkurit jäi joskus kesällä pieneksi.

Meidän ekat sandaalit oli kokoa 20 ja nyt 2v myöhemmin talvikengät on 27... Niin se koipi kasvaa. Ja kannattaa pitää sekin mielessä, että eri merkeillä on eri koot. Kannattaa ostaa ne kengät aina myyjän kanssa niin tulee hyvän kokoset.

Kannattaa ottaa lapsi mukaan kenkäostoksille, koska pienelle on tosi vaikee saada joitaki kenkämalleja jalkaan,kun eivät osaa jalkaa taivutella...Eli vaik ois itestä hyvännäköset,ni ei käytännös saa helposti jalkaan...Kokeilemalla löytyy parhaat.
Yhet kengät riittää hyvin alkuun.Noin pienellä ne ei paljo kulu...Meillä 3 lasta...

Reiman kengät alkavat jo olla ihan hyviä. Ekat, jotka tuli kolmisen vuotta sitten oli hirveän painavat molhot, mutta ovat petrannet kuin hirvi juoksuaan :).

Minäkin suosittelen, että ekat kengät ainakin ostetaan kenkäkaupasta tai palvelevasta paikasta myyjän opastuksella, lapsi mukana sovittamassa. Halosella on kanssa ihan hyvä osasto.

Aina pitää olla remmikengissä varaas laittaa isompaan reikään. Tein itse sen virheen aikanaan, että ostin hyvin paksujalkaiselle lapselle Eccon sandaalit (kapea, matala merkki = sirojalkaiselle), joissa hihnat oli viimeisissä rei'issä. Eihän ne kauaa menneet. Nyt 3 v. myöhemmin kylläkin samaisella lapsella hyvin kapea ja matala jalka, joten nyt Ecco on hänelle hyvä merkki.

Kenkiä sovitetaan irtopohjallisen avulla, joten parhaissa kengissä on sellainen valmiina, on helppo kotonakin tsekata milloin on jäämässä pieneksi. Sandaaleista toki näkee ilmankin.

kyllä mä taas tässä kohtaa ajattelisin maalaisjärjellä et kenkiä tarvii enemmän sit kun kävelee jo ulkonakin. Ja mä oon saanu ainakin neuvolasta ohjeet et paljainjaloin ja ilman kenkiä lapsen jalan pikkulihakset kehittyvät oikein, nehän passivoituvat jos jalassa on AINA tukeva kenkä. Mut eriasia on sit jos lapsella on esim. varvistusta niin sittenhän täytyy olla kenkä sitä ehkäisemään.
Maalaisjärjellä ajatellen, ei enne kyllä varmaan ollut kaikenvaltakunnan ensiaskelkenkiä, lapset menivät sisällä ilman ja kesälläkin paljon avojaloin ja ei senkummempia virheitä jaloissa ole ollut ainakaan omilla vanhemmillani.

Jonkinlaiset kengät kannattaa ostaa ajoissa ja pitää niitä jalassa vaikka edes rattaissa istuessa ennenkuin oppii kunnolla kävelemään. Ihan siksi, että tottuu siihen, miltä kengät tuntuu jalassa. Itse olen piirtänyt lapsen jalan ääriviivat pahville ja sen mukaan ostanut monet kengät.

Meillä hankittiin ulkokengät vasta kun lapsi alkoi kävellä, eikä tosiaankaan ollut mitään tottumisongelmia. Sisällä ei ole kenkiä käytetty ikinä. Kesällä on myös saanut mennä paljain jaloin kaikissa paikoissa, missä ei ole vaaraa esim. lasinpaloihin astumisesta. Olen ollut siinä käsityksessä, että paljain jaloin oleminen on jalalle parempi kuin hyvätkään kengät. Jos siis ei ole mitään virheitä, joita pitäisi jollain erikoiskengillä korjata.

Yhteistyössä