kengän koko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

piu

Vieras
Heippa,
Mikä on puolivuotiaan kengän koko? En tietty ajattele että puolivuotias kävelee, mutta voihin niitä ""muodon vuoksi"" käyttää. Entä mikä on noin reilun vuoden vanhan ensikengän koko? Pitääkö muuten paikkansa, että ensikengän kuuluisi olla aina uusi? Ettei vanhoista kengistä tule jotain väärinastumista tms. Kyllä te tiedätte mitä tarkotan. Kun eihän aikuisillekaan ole hyvä käyttää toisen vanhoja kenkiä... Vai? Kiitos vastauksista!

Koot riippuu lapsesta ja oikean koot löytää vain sovittamalla. En ehdottomasti omalla lapselle laittaisi käytettyä kenkää ensi kenkänä (en kyllä käytä vanhemmallakaan kun en itsellänikään). Kävelemään opettelevan jalka on pehmeä ja voi muotoutua käytetyllä kengällä väärään muotoon.

Tuota oon ihmetellyt, ettei vanhoja kenkiä pitäisi käyttää vauvoilla. Vauvathan on kovin kevyitä ja joustavia, ja niitä ensikenkiä tulee käytettyä todella vähän. Miten ne siis ehtivät muotoutua jalan mukaisiksi niin, ettei joku toinen niitä voisi sen jälkeen käyttää?

Mä olen kyllä samaa mieltä, että ensikengän tulee olla uusi ja juuri lapselle sopiva. Siitä se kävely lähtee ja ne saattavat käytettynä ostettuna olla huonot juuri sinun lapselle.

Itse en edes itselle osta käytettyjä kenkiä enkä varsinkaan lapselle. Kengät ovat niin henkilökohtainen juttu, että vertaan niitä kyllä ihan alushousuihin.

Ja koko tosiaan riippuu paljon lapsesta.

vauvan kengät ei ole kengät, vaan tossut. Eli ""ei kävelevälle"" lapselle voi käyttää käytettyjä tossuja. Ne tossuthan on enemmänkin näkö- ja lämmitystarkoituksessa silloin.
kun lapsi kävelee, on vanhat/käytetyt kengät huonompi juttu.

Esikoiselle ostettiin ensimmäiset kengät (sandaalit) kun hän oli 10 kk. Kenkien koko oli 20. Kakkosella ne alkoivat pysymään jalassa vasta 1v2kk ikäisenä, mutta olivat silloinkun vielä turhan isot. 1v5kk ikäisenä olivat sopivat. Kolmannelle ne olivat sopivat tasan 1 vuotiaana.

Eli ihan riittävästi vaihtelee tuo kengän koko jopa saman perheen tyttölapsilla. Eräällä naapurin pojalla oli 1v6kk ikäisenä jo 25 numeron kengät, ja toisen naapurin tytöllä oli vähän yli 1 vuotiaana 16-17 numeron kengät. (Ihmettelivät, mistä löytyisi riittävän pienet kumpparit.)

Meiän 10 kk ikäsellä pojalla on 20-koon kengät.Isoveljellä 2-v on 21-koon kengät.
Kenkiä ei kannata ostaa sovittamatta.Muuten saattaa jäädä käyttämättä.pienen lapsen jalka ei taivu samalla lailla,ku isomman,että tarvii usein vetoketjun tai nauhat,jos varrellinen kenkä.