Kengät syksyksi ja talveksi

Olen tässä miettinyt tota kenkäasiaa :\|

Eli pitääkö vielä syksyksi hankkia jotkut "välikausikengät" vai pärjääkö ihan saappailla ja nahkakengillä?

Entä sitten talveksi... Millaiset kengät olisi hyvät? Olen katsellut että jotkut coretex kengät maksaa n. 70-80e, kannattaako ostaa niin kalliita kenkiä vai olisiko ehkä ihan Kuomat ihan hyvät?

Poika nyt 1,5v. eikä oikein tiedä miten tuo jalka kasvaa... Jos vaikka alku talven menis Kuomilla ja sitten joulun alesta ostais vähän kalliimmat kengät jos uhkaavat jäädä pieniksi ne Kuomat tai jotain sellasta. Mutta toisaalta just tuolloin alkutalven loskissahan tuollaset vettäpitävät kengät olis hyvät... Mutta sitten vaan harmittaa jos eivät mene kalliit kengät koko talvea...

Neuvoja kiitos! :flower:

pihlanmamma
Viime vuonna meillä oli käytössä syksyllä nahkakengät ja kumpparit sekä talvella Gore-texit. Täksi vuodeksi tytöllä 1v 7kk on syksyksi lenkkarityyliset nahkakengät, kumpparit ja talveksi ostan taas Gore-texit. Esim. tässä kuussa on useassa kaupassa tarjouksessa Gore-texejä 59?, ovat kyllä hintansa arvoiset, ei haittaa loskakelit eikä keväällä lätäköt. Ja jalat pysyy lämpiminä!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2006 klo 10:53 pihlanmamma kirjoitti:
Viime vuonna meillä oli käytössä syksyllä nahkakengät ja kumpparit sekä talvella Gore-texit. Täksi vuodeksi tytöllä 1v 7kk on syksyksi lenkkarityyliset nahkakengät, kumpparit ja talveksi ostan taas Gore-texit. Esim. tässä kuussa on useassa kaupassa tarjouksessa Gore-texejä 59?, ovat kyllä hintansa arvoiset, ei haittaa loskakelit eikä keväällä lätäköt. Ja jalat pysyy lämpiminä!
Joo olenkin pistänyt merkille että syyskuussa on niistä coretex kengistä ale joissakin kaupoissa. Niissä varmaan on myös parempi tuki nilkkaan kuin esim. Kuomissa!?

Kyllä Coretexit hankin ihan varmasti, talvikengät on talvikengät! Niitähän voi syksyllä alkaa käyttämään esim. marraskuussa ja menee pitkälle kevääseen jos ilmat on kylmiä, niin huhtikuun alkuun. Maksaa varmaan hintansa takaisin. Anttilassa oli aika edullisia talvikenkiä.

Ostin viimetalvena pojalle ensimmäiset core-tex:it, ja oli kyllä taatusti viimeinen kerta!
Kyllä joo pitää jalat kuivana loskakeleillä (kun ilma nollassa), mutta pakkasilla oli poitsun varpaat joka siunatun kerta jääkylmät!! \|O
Kuomat on parhaat pakkasilla, eilä todellakaan oo hinnalla pilattu :)

olen kuullu samaa et coretex:it on muuten hyvät mutta pakkasilla varpaat on jäässä.Meillä ollu lapsilla kuoma kenkiä yleensä mutta nyt piti vaihtaa koska isommat rupesi sanomaan et ne tippuu eli nilkan kohalta on liian suuret vaikka muuten oli ihan oikea koko.

Coretexit on loska- ja märänajan kengät, näitä kelejähän siis lämpötila 0 kieppeillä on etelä-suomessa talvella tosi paljon. Sitten täytyy olla lisäksi lämpöiset kengät esim. Kuomat kunnon pakkaskeleille.

Näin ainakin meillä, ostan kahdet kengät talveksi coret ja pakkaskengät!

pihlanmamma
Core-texit on lämpimät myös pakkassäällä jos EI laita lapselle jalkaan puuvillasukkaa! Suosittelen lämpimästi ruskovillan ohuita villasukkia tai keinokuituisia sukkia niin jalat pysyy lämpiminä.

Jos ei laita puuvillasukkaa... Mikäs se sitten olis lapsen jalalle parempi. Tulipa taas kalliin ruskovillan mainos. Kaikista paras yhdistelmä tiukassa budjetissa elävälle on tavallinen sukka ja mummon neulomat villasukat. Joko kumisaappaassa sateisella metsäretkellä tai goretexeissä loskalla tai kuomassa talvella. Tarvittaessa jättää sitten villasukan pois.
Meillä mennään seuraavasti: nyt vielä lenkkarit, sateella kumisaappaat (goretexin varsi ei riitä meidän vekaroiden lätäkköleikkeihin), loskilla goretexit (kirpparilta saa muuten ihan hyviä vähän käytettyjä) tai kummarit ja talvella kuomat.

Gore-texin idea menee pieleen, jos jalkaan laittaa puuvillasukan. Kosteus jää sukkaan ja jalkaa alkaa paleltaa. Villasukan tai tekokuituisen sukan kanssa ei tätä ongelmaa ole. Näin kertoi minulle kenkäkaupan myyjä, kun ostin itselleni tälläiset kengät.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.09.2006 klo 10:51 vieras kirjoitti:
Gore-texin idea menee pieleen, jos jalkaan laittaa puuvillasukan. Kosteus jää sukkaan ja jalkaa alkaa paleltaa. Villasukan tai tekokuituisen sukan kanssa ei tätä ongelmaa ole. Näin kertoi minulle kenkäkaupan myyjä, kun ostin itselleni tälläiset kengät.
Mulle nimenomaan sanottiin, että ei villasukkaa Coretexiin! Vain tekokuitusukkia!

Niin se kenkäostos on melkein tehtävä sään mukaan. Tässä joku vuosi oli niin että pitkälle syksyyn ja oikeastaan koko talven pärjäs lämminvuorisella kumisaappaalla, oli turha haaveilla edes toppakenkiä jalkaan, eikä tarvinnutkaan lämpimän sään takia ja pilalle ne ois menny lossakossa. Meillä on tytöllä 1v1kk käytössä tällä hetkellä PAX:in lenkkarit, ei tosin paljon niitä tartte kun ei vielä kävele. Syksylle oon ajatellu jonkinasteisia varsilenkkareita, mitkä tukis vähä paremmin nilkkaa, kumisaappaat odottaa kans käyttäjää ja talveksi on naperon kengät ja kuomat odottamas.

Miskan äiskä
Samat jutut joka syksy...
Pienen lapsen jalan lämmönsäätely toimii eri tavalla kuin aikuisen eli jalka voi palella goreissa sukalla kuin sukalla. Itse en osta goreja pienelle lapselle, vaan mieluummin Kuomat ja talvikumpparit. Alkutalvella ei vielä edes välttämättä ole loskasäitä, ei ainakaan viime talvena ja Kuomilla pärjää ihan hyvin. Itse ostin pojalle viime talveksi todella vähän käytetyt tarralliset Kuomat reilua kokoa ja ne menevät vielä tämänkin talven. Tosin poika käveli talvella jo hyvin, joten pikkusen reilut kengät ei haitanneet menoa. Tulipahan tehtyä hyvä ostos.

Mielenkiinnolla luin tätä ketjua... Itse ostin pojallemme viime talveksi Gore-Texit sekä kuomat. Kuomien käyttö jäi ihan muutamaan kertaan, koska poika halusi aina tukevammat goret jalkaan. Koskaan ei ollut jaloilla kylmä, päinvastoin joka kerta kokeillessa jalat olivat todella lämpöiset. Meillä oli jalassa sukkahousut ja niiden päällä villasukat (kovilla pakkasilla). Niin ja kovia pakkasia meidän suunnalla kyllä on ja hyvin tosiaan pärjättiin. Meidän Goret oli Viking-merkkiset.

Yhteistyössä