Kenenkään lapsi englanninkielisessä päiväkodissa? Tai kv. kolulussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin

Vieras
Mietittiin aikoinaan, laitetaanko lapsi sinne (tai yritetääänkö, en tiedäkuinka tukossa se on), mutta kumminkin päädyttiin tavalliseen päiväkotiin. Lähinnä syy oli se, että ei ollut silloin musta oikein varmaa, onko se oikea tie tuolle lapselle. Meillä on kv. koulu lähellä (lähin koulu) ja mietittiin että jos menee siihen päiväkotiin, niin menisi siihen kouluunkin sitten. Ja jos ei oo kielipäätä, niin se on sitten liian vaikeaa. Lapsi oppi ensin liikkumaan hyvin ja melko myöhään puhui hyvin. Sanavarasto oli aika suppea vielä 2-vuotiaana. Ajateltiin jos se viittaa siihen, ettei olisi hyvä kielissä. Mulla on ollut hyvä kielipää, lapsen isällä ei.

Nyt kuitenkin tuo just 5 v täyttänyt on korvakuulolta esim. Seikkailija Dorasta oppinut englantia ja ymmärtää jo muiden keskusteluja bussissa, lomareissulla mitä joku äiti sanoi lapselleen jne. Eli ilmeisesti on perinyt mun kielipään.

Voiko tuonne nyt sitten yrittää vaihtaa esim. eskariin, tai kevääksi, jos on paikkoja? Ja tekisittekö näin vai vaan muuten vaan ruokkisitte kielten oppimista jos kerran on siihen kykyä (me ei olla tuota englantia opetettu, max. muutaman fraasin lomaa varten). Ja kv. kouluun?

Vai tavalliseen kouluun, jossa alkaa englanti jo 1. luokalta (tämän alueen lähikoulussa on noin)?

Mitä kokemuksia teillä on?

Me asutaan täällä länsipuolella Suomea ja esikoinen meni vajaa 4,5-vuotiaana ruotsinkieliseen päivähoitoon siitä syystä, että lähikoulu(t) ovat kaikki ruotsinkielisiä ja koulukuljetus lähimpään suomenkieliseen veisi kohtuuttoman paljon aikaa jo ekaluokasta lähtien. Ajateltiin kokeilla, että jos lapsi oppii helposti niin kuin lapset yleensä tapaavat oppia, niin sitten jatkaa ruotsinkielisessä koulussa. Luulen, että mitä aikaisemmin laittaa vieraskieliseen hoitoon, niin sitä parempi. Tosin meillä konsultoitiin neuvolalääkärin lisäksi lastenpyskologia ja puheterapeuttia, ettei itseksemme pähkäillä ja viesti oli se, että jos lapsi jo kunnolla puhuu omaa äidinkieltään ja äidinkielen ja vieraan kielen puhuminen on ikään kuin erillään toisistaan, niin silloin ei pitäisi olla suurempia riskejä. Meillä lapsi imi vierasta kieltä kuin sieni ja ennen hoitoon menoaan oli yhden lukuvuoden kielikylpykerhossa, joka pehmensi laskua. Kehoittaisin konsultoimaan päiväkotia, johon olisit lapselle paikkaa hakemassa ja mahdollisesti myös kv-koulua. Ja meille kyllä oli hyötyä, kun kävimme keskustelemassa yllä mainitsemieni asiantuntijoiden kanssa. Siinä jäi ne omat pähkäilyt pois.

Ok, ajattelin soittaa ja käydä. Lapsen äidinkielen osaaminen on hyvällä mallilla ja sekä nykypäiväkodin että neuvolan mukaan asia on kunnossa, keskimääräistä vivahteikkaampaa kieltä ja osaa jo itse säveltää satuja, joita olen kirjoittanut muistiin jne.

Hän on tämän syksyn tehnyt kotona lehtiä, osaa kirjoittaa muutamia sanoja siihen lehteen ja kuvittaa. Hän osaa lukea vähän, luultavasti oppii kokonaan nyt vuoden sisällä. Puheterapeutin luona voisi myös käydä, jos sinne pääsee ilman ongelmaa.

Meillä kummatkin vanhemmat ovat suomenkielisiä, sikäli on kyllä erillään...

Omasta ystäväpiiristä osa on sitä mieltä, että ilman muuta. Taas osa sanoo, että on vaativaa...

Siihen keskimääräistä enempään osallistumiseen vanhempainyhdistyksen toimintaan olen valmis sitoutumaan.

Yhteistyössä