Kenen velvollisuus huolehtia tapaamisista?

Etä-äiti vaatii lähi-isän ja äitipuolen huolehtivan lapsen kuljetuksista äidin luo ja takaisin. Matkaa kertyy pari sataa kilometriä. Millään tavalla ei itse osallistu kustannuksiin. Nyt kieltäydyttiin kuljettamasta ja etä-äiti aloitti heti painostamisen.
 
luulen että molempien tulisi omalla tahollaan auttaa, missään tapauksessa se ei ole yksin teidän velvollisuus. valitettavastui kyllä mitään lakia ei tästä ole että kuka kuljettaa ja korvaa! eikö sitten kävisi että te vaikka viette ja äiti sitten tuo takaisin. onko teillä mitään sopimusta asiasta?millä tavalla hän teitä painostaa?
 
Niistähän pitää sopia, jos ei muuten onnistu niin lastenvalvojan luona samalla kun tapaamisista sovitaan. Joillakin onnistuu löysemmät sopimukset, joillakin pitää metrilleen ja minuutilleen kirjata paperille kaikki asiat, muuten tulee riitaa. Ite oon etä-äiti, ja kuljetukset on sovittu siten, että minä järjestän kuljetukset ja isä maksaa ne. On toiminut hyvin.
 
Voisivatko mennä jo yleisillä kulkuneuvoilla? Meillä lasten isä maksaa ja kuljettaa lapset kun asuukin lähellä, mutta mikäli etä-äidillä ei asia ole rahasta kiinni niin en kyllä ymmärrä että miksei voisi osallistua kuljetuksiin. Kai tähän sossustakin jottain avustusta voisi etä saada mikäli rahasta on kiinni. Jos on kerta noin pitkä matka niin voisi kyllä tulla teitä vastaan tässä asiassa. Onhan ne hänenkin lapsukaiset..
 
ei oo lakia!! olen varmistanut ihan asianajajalta!! on vain yleinen käytäntö!! ei muuta ja paikkakunta kohtanen. mutta LAKIA ei ole!!
Lastenvalvovat voi vastat todella monella tavalla, itse oon tainut kuulla 3 eri käytäyntöä! Mutta etällä ei todellakaan on pakko kuljettaa ei maksaa niitä.. näin on asia
 
Alkuperäinen kirjoittaja september mum:
Kyllä on laki tai sääntö tässä asiassa. Etä-vanhempi huolehtii matkoista sekä kuluista, näin mulle vastattiin lastenvalvoja.

Meille taas sanottiin että puoliksi hoidetaan kuljetukset, mikä on ihan järkeenkäypää. Laki ei suoranaisesti niin vaadi, mutta joku suositus jossain pykälissä oli millä siihen viitattiin.
 
meil vastattu kolmella eri paikkakunnalla asuessa et ,yhteis huoltajuus jos on ,ni puolixs matkakustannukset,niin ja ja jos sattuu olemaan tilanne et on sosjaalitoimen asjakas,ni yleisen käytännön mukaan kuluja voi hakea harkinnan varaisena tomeentulo tukena.........kannatta kysellä miten omal paikkakunnal.
 
Outoa että muka tapaajapuloi maksais kaiken. Miehen ex itse päätti muuttaa tunnin ajomatkan päähän ja tämä huomioidaan elatuksessa vähennyksenä. Ihan järkyttävä määrä meni alkuun rahaa kun ensin maksaa elarit ja sit vielä matkat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mulish:
Outoa että muka tapaajapuloi maksais kaiken. Miehen ex itse päätti muuttaa tunnin ajomatkan päähän ja tämä huomioidaan elatuksessa vähennyksenä. Ihan järkyttävä määrä meni alkuun rahaa kun ensin maksaa elarit ja sit vielä matkat.
Ne matkakustannukset pitäisi sitten huomioida kun lasketaan elareita, eli vähennettäis ne siitä suoraan. Ja entäs kun minun exäni päätti muuttaa parin sadan kilsan päähän, miks ihmeessä mun pitäis osallistua matkakuluihin?
 
Lastensuojelunkeskusliitosta sanottiin että jos ei ole erikseen tehty kirjallista sopimusta tapaamisista,etävanhempi maksaa matkat,eli etävanhemmalle kuuluu ns.tapaamiskulut johon sisältyy matkat,ruoat ym.juoksevat menot tapaamisajalta.Jos jossain soskussa annetaan muuta tietoa,se on väärin.Suositellaan tietysti vanhempien sopivan matkakulut puoliksi jos matkaa useita kilometrejä!Jos etävanhempi ei pysty/ole varaa maksaa,voi arvioida elatustuen/avun niin että siihen sisällytetään mahdolliset harrastukset,matkat yms.tai matkakustannuksiin voi hakea tukea.
 
Mut oikeesti tohon ei ole olemassa mitään LAKIA ja ilman lakia ei voi toista pakottaa. Tässä on vähän sellainen porsaanreikä joka tulisi korjata. Kaikenmaalilman viranomaiset sanoo että näin ja näin kuuluu tehdä ja antaa sellainen kuvan että heidän sanomastaan systeemistä on laki ja niin on tehtävä vaikka oikeasti niin ei ole. Ja tietenkin riipuu ihan keneltä kysyt , ohjeet on erilaisia kun ei ole LAKIA. Se pitäisi säätää pikinmiten.
 
meille ikeusavustaja ja varatuomari sanoi että laki sanoo että kulut ovat puoliksi ellei muuta sovita, siis kuljetukset tai matkat, mä siis joudun maksaan puolet isän matka kuluista jos ei toisin sovita. 130km välimatkaa. tosin nyt saatiin sovittua että isä maksaa kulut kokonaan.
 
Itse taistelen näistä asioista tällä hetkellä. Jos tapaava vanhempi kuuluu toimeentulon piiriin, saa matkakorvaukset toimeentulosta. Ja jokainen voi miettiä omalla kohdallaan voisko asiaan molemmat tulla toisiaan vastaan, kyse on kuitenkin lapsen oikeudesta tavata toista vanhempaansa. Tietenkin tapaava vanhempi on velvoitettu hakemaan ja tuomaan, mutta jos kilometrit menee ihan törkeän isoiksi, niin yleensä itse olen kuullut että niissä tapauksissa toinen tulee sitten esim hakemaan.
Tiesittehän että etä-vanhemman maksama elatusten saa verotukseen???
 
Meillä setvittiin näitä asioita kanssa sekä lastenvalvojien että lakimiesten toimesta. Lastenvalvojat sanoi aina että yhdessä sovitte. No, lakimiehet selvitti että yleinen käytäntö (heidän mielipiteensä perustui oikeuden päätöksiin) on että puoliksi maksetaan. Suosittelivat että puoliksi maksetaan ja kuskataan koska niin oikeus lopulta heidän mielestään päättäisi jos sinne asti asiasta mentäisiin.
Ihan järkeväähän tuo puoliksi maksaminen onkin. Nyt on tosin mielenkiintoinen tilanne kun isä muutti kirjansa toiselle paikkakunnalle jolloin matka tuplaantuu 150 km:sta 300 km. Ja ihan sanoi päin naamaa asuvansa edelleen vanhalla paikkakunnalla mutta koska kirjat vaihto mun pitäs hoitaa yksin matkat sinne 150 km päähän... :kieh:
 
Meillä mies matkustaa joka toinen vloppu reilun 200km päähän lastensa luo,ilman korvauksia mistään..tätä jatkunut jo reilut 3 vuotta ja mua se ottaa päähän :headwall: kun mies joskus uskaltaa kysyä,että eikö lapset vois matkustaa hänen luokseen linja-autolla,tulee tyly vastaus ei!!!!!!jos vaikka tulee kolari tms..eli toisinsanoen vedättää ihan 6-0.

Mulla on välillä hermot kireellä tän asian takia koska se aika aina meiltä sitten pois :kieh:
 

Yhteistyössä