kenen pomo on tällainen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "piip"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"piip"

Vieras
siis mulla lapsi sairaana,8v. Flunssaa ja lämpöä. Soitin pomolle eilen ja ilm.että pois töistä huomenna. No, olipas hankala vastaanotto,ei yhtään ymmärrystä..vaan kauhean hankalaa ja "onko pakko". Siis jumatsuka,mullahan on OIKEUS olla 3 pvää sairaan lapsen hoidon takia töistä pois. Ärsyttää

Sulla on oikeus olla vaikka kaks viikkoo pois, ei se siitä kiinni olekaan. Rasittavaa se tuntuu monelle pomolle olevan, kun työntekijä sairastuu tai jää pois lapsen vuoksi. Eikä sekään toisaalta ihme, jonkun on yleensä työt tehtävä, ja sairastuneelle pitää se palkkakin yleensä maksaa.

Toisia ei vain ole luotu esimiesasemaan, ei ymmärretä mitään henkilöstöjohtamisesta. Yrittäjän nyt luulisi ymmärtävän ainakin riskinotosta eli tietävän mitä ihmisten palkkaaminen tarkoittaa. No mutta, kun on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla ottaa..

Ei ole oikein pomoltasi sanoa noin eikä pomosi saa sinua siitä moittia. Meillä alkoi pomo heittelemään näitä kommentteja vähän enemmänkin, ja lopulta asiaan puututtiin korkeemmalta taholta. Suurimmalla osalla on lapsia ja joskus ne pienet lapset sairastaa jolloin toisen on pakko jäädä kotiin. Se on elämää ja sille ei mtn voi. Minusta on turha kommentoida että jos pomolla on huono päivä ja stressi... Se ei oikeuta mihinkään!

[QUOTE="vieras";23208338]Toisia ei vain ole luotu esimiesasemaan, ei ymmärretä mitään henkilöstöjohtamisesta. Yrittäjän nyt luulisi ymmärtävän ainakin riskinotosta eli tietävän mitä ihmisten palkkaaminen tarkoittaa. No mutta, kun on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla ottaa..[/QUOTE]

Tämän takia pienyrittäjällä ei ole yleensä varaa palkata parhaassa synnytysiässä olevaa/pienten lasten äitiä. Koska nimenomaan on annettu sen verran että ymmärtää ne riskit...

Siis niin tuttua mun kohdalla. Aina sama virsi mun pomolta: eikö miehes voi jäädä välillä? No ei voinu.. Onneksi vähenty sairastelut kasvaessa ja nyt oon pikkupalleron kans kotona ja kauhulla ootan kun taas töihin menen, et jos lapsista toinen sairastuu.

joo multa kysyttin just kans että eikö mies voi jäädä. No ei voi.Ja en ole yksityisellä puolella töissä. Enkä tee mitään ratkaisevaa huippuvirkaa edes. Mun mielestä mun poissaolo ei venettä kaada ja mulla siihen syy ja oikeus. Mutta saipahan syyllistettyä. Ja sai etsimään mut uutta työtä...

MUn pomo. Ja vielä pahempikin. Ihan aina jos joutuu olemaan pois töistä (lapsi tai itse sairas) niin tulee huokailuja ja silmien pyörittelyä ja vaikka mitä. Ihan oikeasti ahdistaa soittaa ja ilmoittaa äkillisestä sairastumisesta, kun vastaanotto on aina sama. Samoin jos pomon ehdottamat äkilliset työvuorojen vaihdot ei sovi, ihan sama juttu. Sitten sitä tekstiä vasta tuleekin, marmatusta siitä miten ei firma toimi tälleen ja ei ole ketään joka voisi mitään tehdä ja huokaus ja toinen ja ja ja.. tosi kivaa. Etenkin kun mä oon ollut todella joustava ,mutta jossain kohtaa mullakin tulee rajat vastaan.

No jos itse olisi pomo ja etenkin jos olisin pomo omassa yrityksessäni, niin voi olla että suhtautuisin hyvinkin nihkeästi jokaisen pikku flunssan tähden töistä poisjääntiin.

Kyllähän se harmittaa tyhjästä maksaa ja yleensä yhden poisjäänti vaikeuttaa sitten kaikkien työntekoa.

Siis lapsi on "jo" 8-vuotias ja sairautena "vain" flunssaa ja lämpöä? Ihan välttämättä tarvitsee äidin koko päiväksi viereen? Vai peräti kolmeksi?

Äitinä tietenkin ymmärrän halun hoivata sairasta lasta, mutta ymmärrän kyllä pomoakin. Niitäkin kun on ihan liikaa, jotka käyttävät häikäilemättä hyväkseen tuota "oikeutta olla 3 päivää poissa". Siis niin ettei nyt suoranaisesti valehdella, mutta lapsen pienikin nuha on sitten heti 3 päivän poissaolon vaativa sairaus...

[QUOTE="vieras";23208338]Toisia ei vain ole luotu esimiesasemaan, ei ymmärretä mitään henkilöstöjohtamisesta. Yrittäjän nyt luulisi ymmärtävän ainakin riskinotosta eli tietävän mitä ihmisten palkkaaminen tarkoittaa. No mutta, kun on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla ottaa..[/QUOTE]

Niiin typerähän tuo pomo on. Jos olisi oikeasti ymmärtänyt riskinottoa, ei olisi alunperinkään palkannut tuota aloittjaa, koska pienten lasten/raskaaksi tulevat naiset ovat eniten poissaoloja aiheuttava työntekijäryhmä.

Mun pomo ei ole tuollainen. Eikä miehen. Mut sitten me kyllä koitetaankin luovia lapsen hoitokin siten, että se jolla on vähemmän akuuttii työtilanne, jää kotiin, ja joskus jopa vaihdellaan työvuoroja niin että toinen tekee vaikka iltavuoron, ja toinen aamun, niin saa lapsi sairastaa kotona vanhempien kanssa ,ja työtkään ei suotta kasaannu.
mut meillä tosiaan ei ole mitenkään ikävästi suhtaunut kumpikaan pomo.

Siis lapsi on "jo" 8-vuotias ja sairautena "vain" flunssaa ja lämpöä? Ihan välttämättä tarvitsee äidin koko päiväksi viereen? Vai peräti kolmeksi?

Äitinä tietenkin ymmärrän halun hoivata sairasta lasta, mutta ymmärrän kyllä pomoakin. Niitäkin kun on ihan liikaa, jotka käyttävät häikäilemättä hyväkseen tuota "oikeutta olla 3 päivää poissa". Siis niin ettei nyt suoranaisesti valehdella, mutta lapsen pienikin nuha on sitten heti 3 päivän poissaolon vaativa sairaus...

Kyllä 8v on vielä niin pieni ettei varsinkaan sairastaessaan tarvitse olla yksin ja 8 tuntia. Mitäpä, jos tila "romahtaa" ykskaks?
Ja alle 10 vuotiasta on oikeus jäädä kotiin hoitamaan.

nojaa, kokeiltu on, 9 v flunssapotilas sanoi itsekin että mee vaaan töihin , hän pärjää yksin, mutta kun olo on heikko, väsyttää , sattuu, palelee, hikoiluttaa ja on tylsää yksinään, niin alle tunnissa soitti itkien että pelottaa, paha mieli jne.
Uskon jo nyt suosiolla, että osa paranemista on se, että saa hyvällä omallatunnolla olla ihan hoidettavissa vielä ...

Mun pomo oli just tollanen,olin ihan maha kuralla kun piti soittaa sille.
Kerran sitten mulla tuli mitta täyteen ja tokaisin sen ininän perään että helvetti kai sitä jokainen vanhempi haluaisi lapsensa olevan mielummin terve,ei kommentoinut jatkossa mitään.

Sulla on oikeus olla pois järjestääksesi sairaanlapsen hoido ei siis varsinaisesti ole lupaa olla hoitamassa ;)
Mun pomo on tässä suhteessa tosi ihana, asiaan tosin vaikuttaa varmasti se että on itse 6 lapsen äiti

[QUOTE="piip";23208791]niin voishan sitä sanoa että etsin kolme päivää hoitajaa lapselle,muttei löytyny :))[/QUOTE]

näihän se yleensä on mut tässä tarkka muoto

Sairasta lasta saa jäädä hoitamaan kotiin lyhyeksi aikaa. Oikeus koskee vain alle 10-vuotiaita lapsia ja ainoastaan äkillistä sairastumista. Etukäteen sovittu lapsen lääkärissä käynti pitää hoitaa vapaa-ajalla tai siihen pitää pyytää työnantajalta palkatonta vapaata.

Tilapäinen hoitovapaa on tarkoitettu lapsen hoidon järjestämiseksi, tarvittaessa lasta voi hoitaa itse. Hoidon järjestämiseen tai hoitoon saa käyttää enintään neljä päivää.

Lapsen sairastumisesta ja vapaan tarpeesta on ilmoitettava työnantajalle välittömästi.

Lain tulkinnan mukaan myös kotona olevien muiden täysi-ikäisten ja sairaan lapsen isompien sisarusten katsotaan pystyvän hoitajiksi.

[QUOTE="vieras";23208498]Mun pomo ei ole tuollainen. Eikä miehen. Mut sitten me kyllä koitetaankin luovia lapsen hoitokin siten, että se jolla on vähemmän akuuttii työtilanne, jää kotiin, ja joskus jopa vaihdellaan työvuoroja niin että toinen tekee vaikka iltavuoron, ja toinen aamun, niin saa lapsi sairastaa kotona vanhempien kanssa ,ja työtkään ei suotta kasaannu.
mut meillä tosiaan ei ole mitenkään ikävästi suhtaunut kumpikaan pomo.[/QUOTE]

Niihän se menee, kun pomo joustaa niin työntekijäkin joustaa ilman että tuntee alistumisen tunnetta.

Voin sanoa, että tuo oikeus työehtosopimuksessa on minun äitini ikäluokan läpi taistelema ja lakon kautta siihen vasta päästiin! Ennen sitä ei mitään oikeuksia.... pienet lapsi raukat silloin. No toki hengissä minäkin selvisin, mutta... tuo 10-v on ehdottomasti liian alhainen ikäraja. Lastensuojelulakikin jo sotii sitä vastaan... alle 18-vuotiasta ei saa jättää heitteille, eli jos minä jätän 12-v yksin todella sairaana ja jotain sattuu, olen siitä itse vastuussa!!!!!
Hoitakaa hyvillä mielin lapsenne, ei siitä pomoilta kuitenkaan kultaista kruunua saa!!!

[QUOTE="vieras";23208836]Lain tulkinnan mukaan myös kotona olevien muiden täysi-ikäisten ja sairaan lapsen isompien sisarusten katsotaan pystyvän hoitajiksi.[/QUOTE]

Opiskeleva puolisohan katsotaan kotona olevaksi täysi-ikäiseksi henkilöksi joka siis poikkeuksetta kelpaa lapsen hoitajaksi, sillä ei ole merkitystä onko puoliso lapsen huoltaja tms. Jos tälläisessä tilanteessa jää kotiin hoitamaan lasta ja henkilöstöasioista/palkanlaskennasta vastaava henkilö on sopivan tarkka ja tietoinen puolison opiskeluista niin kyseessä on palkaton vapaa.

[QUOTE="vieras";23208744]Sulla on oikeus olla pois järjestääksesi sairaanlapsen hoido ei siis varsinaisesti ole lupaa olla hoitamassa ;)
Mun pomo on tässä suhteessa tosi ihana, asiaan tosin vaikuttaa varmasti se että on itse 6 lapsen äiti[/QUOTE]

Niin, mutta onhan hoidonjärjestämistä myös lääkärissä käynti yms... jos siis akuutti vaiva :D

Yhteistyössä