Kenen mies on pitänyt koko isyysloman (vanha "isikuukausi")

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Lapsi on nyt 7 kk ja mies on pitänyt vasta viikon isyyslomaa. Eli hänellä on (kai) vielä n. 8 viikkoa jäljellä. 2 voi pitää samaan aikaan kun minä olen vanhempainvapaalla, loput sitten ennenkuin jään hoitovapaalle, minun vanhempainvapaan jälkeen.

Mutta voi herranjestas mikä paperirumba tästä syntyy????!!!

Ensinnäkin saadaan asumistukea johon nämä kai vaikuttaa? Luin myös että miehen isyysloma vaikuttaa tulevan hoitolisän määrään..? (mitenköhän?). Minulla ei ole työpaikkaa mihin palata isyysloman ajaksi, tod.näk. kyllä saan töitä mutta jos en niin hakeudun kai työttömäksi? Ja miten työttömyysrahat sitten vaikuttaa taas muihin tukiin ja huoh... :(

Olisi hienoa että mies voisi pitää isyysloman, ihan yksikseen, kokea sen koti-isyyden. Mutta tuntuu että kovin vaikeaksi tehty koko homma ja pelottaa saanko sitten vähemmän rahaa taas hoitovapaalla (kotihoidontuki) tms.

Kokemuksia?
 
vierailija
Meillä isä on aina pitänyt isäkuukaudet ja tuon uuden pidemmän isyysloman ja mä oon ollu sen aikaa työssä. Me on pidetty nuo iskuunaudet kun lapsi on ollu reilu yksvuotias, vauvana ovat olleet aika paljon tissitakiaisia ja heräilleet yöllä niin aiemmin en ole halunnut töihin mennä. Mies myös ollut välillä kotihoidontuella kotona.
Eiköhän sun kannata hakea töitä ja kun saat töitä niin sit mies jää isyyslomalle toki 2kk ennen pitää ilmoittaa miehen työnantajalle isäkuukaudesta.

Asumistukeen tuo toki vaikuttaa mutta alkaahan se asumistuki juosta taas kun jäät kotihoidontuelle. Hoitolisään vaikuttaa tietääkseni vaan sen kuukauden tulot miltä haet hoitolisää, toki jos isäkuukauden rahat maksetaan vasta seuraavan kuun puolella niin siihen yhteen kk lisään voi vaikuttaa.
 
vierailija
Aika vaikeaa löytää kuukauden työpätkää joka alkaisi vasta kahden kuukauden päästä ... :/ siksi melkein täytyy tehdä niin että mies ilmoittaa milloin jää isyyslomalle, ja minä koitan sitten saada sen jälkeen vasta sopivaan sauman sen työpätkän/pätkiä.
 
Aina olen pitänyt, ei ole ollut ongelmia tukien saamisissa kun niitä ei ole koskaan ollutkaan. Olisin voinut ruveta ihan koti-isäksikkin jos vain exä ois saanut semmosen työpaikan että oltais sillä palkalla eletty.
Niin perso en ikinä ole ollu tuolle työntekemiselle ettenkö ois voinut jäähä kotiin jos ois ollut mahollisuus :D
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Pessimisti
Ööh pidin joo koko vapaan, mutta työpaikka hoiti paperihommat. Ei mun tarvinnu muistaakseni täyttää kuin 1 tai 2 lappua kelaan ja työnantaja täytti yhden myös. Sitten tuli rahaa ovista ja ikkunoista.
 
vierailija
En tiedä noista tukikuvioista sun muista, jonku verran säästettiin ja toki palkka / kelatuet. Meillä kaksi lasta ja molempien kanssa on isä pitänyt täydet "isävapaat" sekä hoitovapaata niin, että on ollu lasten kanssa noin puoli vuotta kotona kun omat äitiyslomat on loppuneet.
 
vierailija
Joo nämä tukikuviot sotkee aika paljon varmaan... helppoa jos ei tarvitse tukia haeskella. Eikä se nyt niinkään haittaa meneekö euro tonne tai tänne, mutta enempi se saatanallinen paperisotku stressaa.

Niin, meillä molemmilla oli kyllä työpaikat ennen lapsia. Minulla vaan ei ole vakituista. Säästöjäkin oli/on edelleen vähän. Iso osa säästöistä meni lasten tekoon (kaikki nääs ei saa näitä vaan panemalla). Sori vaan jos asia sun sielua ärsyttää.
 
HippuTAR
Mies on pitänyt kaikki isyyslomat. Asumistukea ei olla saatu, joten en tiedä kuinka siihen vaikuttaa. Mutta pienempihän isyysraha on kuin palkka joten tarvinneeko siitä kelaan mitään selvitystä tehdä? Mä oon aina ollut tuolloin kotona myös, mitään tuloja ei tietty sillon oo ollu.
Mies on mun mielestä yhden lapun aina täyttäny kelaan.
 
vierailija
Onhan se nyt jumaliste päivänselvää että isyyslomasta aiheutuu jonkunlainen tulonmenetys. Ite en saanut kuin jotain puolet palkasta isyysloman ajalta.
Sulle ei ainakaan näytä olevan selvää mikä oli ongelmani. Ei vaan se että rahaa saa ehkä vähemmän, vaan se että olis kiva tietää miten se ylipäätään vaikuttaa meidän talouteen ja kuinka isoon paperisotaan yksi pikkunen isyysloma johtaa. Meillähän isyysloma ei suoraan tarkoita tulonmenetystä, koska jos mies ei pitäisi vapaata, minä olisin kotihoidontuella sen ajan. Mutta nyt jos menenkin töihin, minun kotihoidontuen sijasta mies saa isyysrahaa/vanhempainrahaa joka on kuitenkin kotihoidontukea huomattavasti suurempi + minä saan palkan jos menen töihin ja palkkani on vieläpä miehen palkkaa huomattavasti parempi. Että älä siellä uhoa ja kiroa asioista mistä et tiedä nähtävästi juuri mitään.

Mutta kiva kun näinkin moni on koko loman käyttänyt, ei vaan sitä kolmea viikkoa. Lähipiirissä ei oo ketään joka olisi käyttänyt koko loman. Mitä te/ vaimot teki isyyskuukauden ajan, sen jätti moni kertomatta.. ?
 
visitoori
Mutta kiva kun näinkin moni on koko loman käyttänyt, ei vaan sitä kolmea viikkoa. Lähipiirissä ei oo ketään joka olisi käyttänyt koko loman. Mitä te/ vaimot teki isyyskuukauden ajan, sen jätti moni kertomatta.. ?
Isyysvapaat on taloudessamme hyödynnetty täysimääräisinä, ja lasten kanssa on isä ollut myös puolesta vuodesta vuoteen kotona vanhempain- ja hoitovapailla. Äiti ollut töissä nämä ajat. Myös osittaista hoitovapaata ovat molemmat vanhemmat hyödyntäneet saadakseen lapsille lyhyet päiväkotiviikot.

Viikko tai kaksi isyysvapaista on käytetty ensimmäisten elinviikkojen aikana, jolloin luonnollisesti äitikin ollut kotona. Tänä aikana saatiin vauva-arki pyörimään ja on tutustuttu uuteen perheenjäseneen.
 
vierailija
Isä piti isäkuukauden ja sitä ennen isyysvapaat lapsen synnyttyä. Joitain vuosia sitten piti äidin lopettaa vanhempainvapaat muutama viikko aiemmin ja varauduttiin siihen jo ensimmäisissä hakemuksissa. Säästettiin rahaa isäkuukautta varten, äidillä ei ollut tuloja koska kotihoidontukea ei tuolta ajalta maksettu eikä äidillä ollut töitä. Asumistukea ei saatu, joten siitä en osaa sanoa. Isäkuukaudesta ei maksettu täyttä palkkaa, joten säästöt olivat tarpeen. Isyysvapaasta kela maksoi osan ja työnantaja loput.
 

Yhteistyössä