Kenen maksettavaksi kuuluu jos lapseni rikkoo kylässä jotain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mietiskelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27488203]Mitä se lapsi ylipäätään teki siellä kylppärissä ilman valvontaa, kun pääsi tuolla lailla rikkomaan?

Ja mistä tiedät, että oli alle parinkympin pullo, tuohon hintaan ei kyllä mitään oikeaa hajuvettä saa.[/QUOTE]

Voi oikeesti, lapsille sattuu vahinkoja...ehkä se lapsukainen kävi pissillä ja näki hienon pullon ja uteliaisuudesta otti sen käteensä ja se lipsahti lattialle....ei se tarkoita sitä, että lapsi olisi huonosti kasvatettu demoni.
Mä en itse vaatisi korvausta, mutta saattaisin itse ostaa omalle frendille uuden pullon.

[QUOTE="vieras";27488203]Mitä se lapsi ylipäätään teki siellä kylppärissä ilman valvontaa, kun pääsi tuolla lailla rikkomaan?

Ja mistä tiedät, että oli alle parinkympin pullo, tuohon hintaan ei kyllä mitään oikeaa hajuvettä saa.[/QUOTE]

Olin mukana mutta en huomannut kun lapsi otti pullon käteen.

Voi oikeesti, lapsille sattuu vahinkoja...ehkä se lapsukainen kävi pissillä ja näki hienon pullon ja uteliaisuudesta otti sen käteensä ja se lipsahti lattialle....ei se tarkoita sitä, että lapsi olisi huonosti kasvatettu demoni.
Mä en itse vaatisi korvausta, mutta saattaisin itse ostaa omalle frendille uuden pullon.
Saattaisit ostaa? :O

Minä ostaisin todellakin, niin moukkamainen siipeilijä en ole. Enkä kysyisi edes haluaako korvausta, vaan kävisin ostamassa sen pullon ettei pääsisi kohteliaisuuttaankaan kieltäytymään korvauksesta. Tottakai ostaisin sen, minun lapsi rikkoi minun valvonnan alla, minun se kuuluu maksaa.

Edelleenkin, kyse on käytöstavoista. Ei korvausta vaadita, sitä tarjotaan. Varmaan tuo ystävä olisi kieltäytynyt korvauksesta mutta loukkaantui kun sitä ei edes tarjottu. Majoittaa ensin ystävänsä ja sitten vielä noin kohdellaan, hyväksikäyttöä tuo on ja siltä se varmasti ainakin tuntui.

[QUOTE="Carelia";27488250]Vie kyläpaikasta mennessään vai kyläpaikkaan mennessään...[/QUOTE]

oho, ilmaisin itteni huonosti, sori. Tarkoitin kyläpaikasta lähtiessään niin kuin jotkut hotellista lähtiessään.

Veisin uuden hajuveden tilalle ilman mitään kyselyjä. Kyllä itelläkin harmittaa oikeasti jos vieraat lapset hajoittaa paikkoja.

Kokemusta on vieraiden lasten hajottamista tavaroista, korvauksia ei kyl ole koskaan tullut eikä tarjottu :(. Tätä nykyä laitetaan piiloon kaikki sellaiset lelut jotka helposti hajoaa, jos tiedetään et on tulossa sen ikäisiä vieraita ettei osaa leikkiä ilman rikkomisia.

Hyviin tapoihin kuuluu, ettei uhri vaadi korvausta noin pienestä JA se, että rikkojan vanhempi tarjoutuu korvaamaan.

Suostumus korvaukseen on sitten jokaisen oma asia.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="Aloittaja";27488266]Ei vaadi kysyin kyllä eikä halunnut siitä mitään.[/QUOTE]

No sittenhän asia on ok. Tuo ei kylläkään aloitusvietistä käy ilmi vaan aika päinvastoin..
Vai onko kysymys siitä ettei kaverisi olisi saanut mielestäsi näyttää että häntä harmitti?

Mä olisin heti kysynyt pullon hinnan ja antanut sen rahan suoraan käteen tai viimeistään kotona näpytelly pankkitilille. Ihan selvä peli. Jos meidän muksut rikkoo meidän huonon kasvatuksen tai meidän huolimattomuuden takia niin todellakin meidän se kuuluu korvata.

[QUOTE="tiina";27488289]No sittenhän asia on ok. Tuo ei kylläkään aloitusvietistä käy ilmi vaan aika päinvastoin..
Vai onko kysymys siitä ettei kaverisi olisi saanut mielestäsi näyttää että häntä harmitti?[/QUOTE]

Hajuvesissä on vielä se, että vaikka se pullo ei harmittaisi niin se HAJU jää kyllä lattiaan, laattojen saumoihin, mattoon jne. ja tosi huonosti kuluu pois.

Se minua harmittaisi ja varmasti harmitukseni näyttäisin.

[QUOTE="tiina";27488289]No sittenhän asia on ok. Tuo ei kylläkään aloitusvietistä käy ilmi vaan aika päinvastoin..
Vai onko kysymys siitä ettei kaverisi olisi saanut mielestäsi näyttää että häntä harmitti?[/QUOTE]

Eihän asumiskustannukset liittyneet aiheeseen mitenkään, miksi olisi pitänyt näkyä? Nyt puhuttiin hajuvesipullon korvaamisesta ja siitä ei pyydetty tai tarjottu korvauksia.

provo.png

[QUOTE="Aloittaja";27488266]Ei vaadi kysyin kyllä eikä halunnut siitä mitään.[/QUOTE]

kuinka moni oikeasti kehtaisi sanoa että "kyllä mä siitä täyden hinnan haluan"??
Sun todellakin pitää tyrkyttää sille se raha käteen, maksaa tilille tai viedä sille kaverillesi uusi hajuvesi kun seuraavan kerran käytte kylässä.
Eli kyllä vanhemmat maksaa AINA lapsensa aiheuttamat vahingot oli summa mikä hyvänsä. Itse juuri maksettiin yhdestä pojan typeryydestä aiheutuneet vanhingot, summa oli 1,50e, mutta kyse on periaatteesta ja silloin se maksetaan.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Mä vastaan nyt provoon sen ansaitsemalla tavalla.

Asiahan on niin, että kyllä tuollainen kylpyhuoneessa tapahtunut vahinko kuuluu korvata taloyhtiön kiinteistövakuutuksesta. Kun voidaan olettaa, että kiintokaluste kuitenkin hajotti sen hajuvesipullon siinä vaiheessa kun puteli kiintokalusteeseen kosketti.

Muutenkin vanhempien vastuu lapsistaan (kasvatusvastuu ja kaikenlainen vahtiminen ja vastuut vahingoista) päättyy vakinaisen asuinpaikan ulko-ovelle. Sen jälkeen vastuussa on kiinteistö (krs- ja rivitalot), naapurit (ok-talot) ja ihan vain yhteiskunta.

Harvemmin lapset mitään tarkoituksella rikkoo. Joskus sattuu vahinkoja mutta ei se silti poista sitä tosiasiaa, että hyvän tavan mukaisesti rikkouteensa tavarasta olisi tarjottava korvausta. En nyt muista onko meillä mennyt mitään niiiin arvokasta rikki että siitä olisin korvauksen huolinut, mutta kyllä se on silti tärkeää, että sitä edes tarjotaan.

Onhan se harmi kun kyläpaikoissa jätetään esille tavaroita mitä lapsi voi vahingossa tai tahallaan rikkoa. Kyllähän jokaisen pitäisi kerätä koriste-esineet, huonekasvit, hajuvedet, meikit ym. mahdollisesti putoava ja särkyvä katon rajaan ennen lapsen tuloa kylään, muuten voi syyttää vain itseään jos jotain särkyy. Muistutathan tästä ystävääsi ennen kuin seuraavan kerran menette kylään... <3

En tajua tuota MorbidMaman asennetta, että en saisi korvauksia jos itse rikkoisin tai jos oma lapsi rikkoisi... no ei tietenkään? Mutta jos rikot jonkun muun omaa, eikö se ole täysin eri asia??

Yhteistyössä