Kenen lapset eivät saa raitista Joulua???

Meidän lapset tuskin, jossa tanssiravinteliin eksytään, mutta kohtuudessa pysytään eli lapset tuskin ovat edes tietoisia asiasta. Joulupäivänä siis, aattona ei kosketa mihinkään alkoholiin...

...ennustelen tästä lyhyttä ketjua =)

Ei saa. Meillä kaikki aikuiset juo ruoan kanssa sen lasillisen tai kaksi viiniä aattona. Ja kyllä meillä ainakin tähän asti on kaikki tunteneet rajansa, että humalaan ei tulla. Tuskin tuo meidän reilun vuoden ikäinen iäksi traumatisoituu tästä...

Niin..niinku oon jo kertonut meillä on viiniä jouluruuan kansa, samoin glögissä pientä terää.
Joskus on ollut kahvin kanssa konjakitkin, mutta tuskin tänä vuonna.
Että eipä tuo ihan raitis sanan varsinaisessa merkityksessä ole, vaikka ei kukaan humalassakaan tosiaan oo.

vieras
Meillä ei ole RAITIS joulu, mutta humalaton se kyllä on.

Ruuan kanssa nautitaan viiniä tai jouluolutta. Jälkiruuaksi otetaan kahvit ja konjakit. Ja illalla vielä lahjoja jakaessa tarjotaan kuumaa hehkuviiniglögiä.

Joskus on vielä nautiskeltu lasten nukahdettua punaviinilasillisetkin :eek:

vieras
meillä saa..en ote edes sitä viinilasillista (raskaana kun olen) mies ei edes viinistä tykkää.saattaa mies oluen ruuan kanssa ehkä ottaa ei oo kyl mitään sanonut..(ei olla mitään absolutisteja otetaan silloin kun siltä tuntuu)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihmettelen vain niitä ihmisiä, jotka eivät uskalla ottaa viinaa vaikka on lapsia. Kuinka huono viinapää pitää olla, että ei luota itseensä jos ottaa?
Eipä ole uskalluskysymys.. Yllättäen jotkut eivät edes pidä alkoholista -ei mausta tai sen vaikutuksesta. Toiset eivät ehkä koe tarpeelliseksi koko aineen nauttimista jostain muusta syystä... Mutta tämähän taas ei tähän ketjuun kuulu. (kuten en minäkään kun meillä on saunapilsneriä lukuunottamatta raitista meininkiä.. mutta piti päästä kommentoimaan
:kieh: )

raitis
Onhan noita nähty. Ei tarvitse olla huono viinapää jops juo paljon.

Ihmettelen vain niitä ihmisiä, jotka eivät uskalla ottaa viinaa vaikka on lapsia. Kuinka huono viinapää pitää olla, että ei luota itseensä jos ottaa?

täällä
Minun äitini aina kehuu hyvällä viinapäällä, kuinka muka kohtuumäärä alkoholia ei muuta hänen käyttäytymistään millään tavalla.

Ja katinkontit! Ihan joka joulu olen lapsena etukäteen jännittänyt joulua ja sitten aattona itkenyt, kun äidistä tulee kummallinen. Ei ole sellainen kuin normaalisti, vaan nyt riehakas ja reteä, nauroi kovalla äänellä jne. Aina vei kuningas alkoholi voiton joulumielestä.

täällä näin
Minun äitini aina kehuu hyvällä viinapäällä, kuinka muka kohtuumäärä alkoholia ei muuta hänen käyttäytymistään millään tavalla.

Ja katinkontit! Ihan joka joulu olen lapsena etukäteen jännittänyt joulua ja sitten aattona itkenyt, kun äidistä tulee kummallinen. Ei ole sellainen kuin normaalisti, vaan nyt riehakas ja reteä, nauroi kovalla äänellä jne. Aina vei kuningas alkoholi voiton joulumielestä.

vieras
... uskalla? Voi hyvänen aika :D ...ihan aikuisten oikeasti kyse ei kuitenkaan ole uskaltamisesta.

Itse ihmettelen ihmisiä, jotka eivät uskalla tai osaa rentoutua ilman alkoholia.

Itse en ole absolutisti, mutta mä en näe mitään syytä, miksi mun pitäisi koskea jouluna alkoholiin. VOISIN kyllä juoda sen viinilasillisen jos haluaisin, mutten koe moiselle olevan tarvetta. Meillä jouluna on kivaa ilman alkoholiakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:
Meillä ei missään nimessä ole raitis joulu, ei ikinä! Ruualla on pakko saada punaviiniä ja saunan jälkeen olut. Selvänä ollaan silti kaikki.
Tää on just sitä itsensä huijaamista. Juopa lasi viiniä ja pullo olutta tai toisin päin ja puhalla sen jälkeen alkometeiin. Et todellakaan ole selvä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:
Meillä ei missään nimessä ole raitis joulu, ei ikinä! Ruualla on pakko saada punaviiniä ja saunan jälkeen olut. Selvänä ollaan silti kaikki.
Tää on just sitä itsensä huijaamista. Juopa lasi viiniä ja pullo olutta tai toisin päin ja puhalla sen jälkeen alkometeiin. Et todellakaan ole selvä.
Terveellä aikuisella ihmisellä ei kyllä tuosta määrästä paljoa promillet nouse, no ehkä saattaa tulla lukemaksi 0,2 tai 0,3, eli periaatteessa selvä, autollakin voi vielä ajaa. Ja jos noiden välissä on esim. 1-2h taukoa, niin mittari saattaa värähtää ehkä 0,1, jos sitäkään..

Yhteistyössä