Kenen "kuuluu" tuoda lahja ristiäisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelevä äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelevä äiti

Vieras
Kuuluuko se vain kummeille vai muillekin? Entä isovanhemmille? Ainahan tietty lahja on vapaaehtoinen eikä kukaan varmasti harmistu jos vieraat ei raahaa säkkitolkulla lahjoja. Meillä vaan isovanhemmat toivat ykkösen kastejuhlaan lahjan mutta eivät kakkosen ja kolmosen sitten aikanaan. Minä en voi sille mitään että olen vähän loukkaantunut :( Enkä haluaisi olla! Nyt on pian siskon ekan lapsen kastejuhla (eroa meidän juhlaan 4kk) ja odotan mielenkiinnolla ostaako sille... Kaikki muut vieraat, toinen mummo mukaanlukien ostivat pienet muistot.

Mun mielestä kaikkien juhlaan osallistuvien pitäis jotain tuoda, vaikka vaatetta vauvalle tai jotakin. Ja yleensäkin on sit kutsuttu mihin juhlaan tahansa pitäis jotain viedä, se on kohteliasta isäntäväkeä kohtaan jotka kuitenkin järjestää juhlat ja syötävät yms.

meidän kastejuhliin on kaikki tuoneet jonkun pienen muiston ja itse ollaan aina viety myös lahja vaikkei kummeja olla oltukkaan.viimeksi miehen veljen lapsi kastettiin ja ei oltu kummeja,vietiin muistoksi vauvakirja..

Alkuperäinen kirjoittaja ei kenenkään:
no ei kenenkään kuulu, on vapaaehtoista.meillä 3 ja eipi olla oltu vailla mitään,jos joku haluaa tuoda saa tuoda,mut ei tarvetta.

Niin no ei me tietenkään olla mitään sillai oletettu mutta minusta pointti on lähinnä siinä että jos joku sai niin sitten muillekin. Tää on tietty osa isompaa kokonaisuutta, un äiti on muutenkin tehnyt selväksi sen että hänen mielestään vielä ei olis kolmonen ollut tervetullut. Kai se sitten vaan osoitti mieltään myös näin, kuten monella muullakin tapaa. Itse ostan aina lahjan ristiäisiin, vaikken olisi edes sukua tai kummi.

Meillä takana kahdet ristiäiset ja kumpaankin juhlaan on jokainen vieras tuonut jotain. Kauheen isoja juhlat ei oo ollu, ainakaan mun mittapuulla. Kummit on eritoten tuoneet jotain kummilahjaa tai muuta vähän kalliimpaa, mitä olemme tarvineet ja muut vieraat on tuoneet mm. astioita ja muutama toi vaippojakin :D Tosin itse sanoimme että jos välttämättä jotain niin vaikka sitten niitä.

muoks. En kuitenkaan pahastuisi siitä jos joku vieras ei lahjaa toisikaan. Tärkeintä jos mahdollisimman moni läheinen olisi paikalla.

mutta meidän perhe ei ole tyhjinkäsin mennyt mihinkään juhliin.
Siis kastejuhlaan olemme vieneet myös aina lahjan.
Kummilahjana jotain muistoksi jäävää ja muissa ristiäisissä jotain kaunista käyttöjuttua vauvalle.

Joo, taitaa teilläkin isovanhemmat vaan protestoida. Meillä on mummo tehnyt selväksi, ettei pikkukakkonen ole tervetullut. Esikoinen on muorille todella tärkeä; muistuttaa häntä omasta pojastaan.

Meillä on kaikki vieraat tuoneet lahjoja ristiäisiin, myös ne kaverit jotka on illalla tulleet vain rääppiäiskahville. Viimeksi jopa ystäväni, joka oli meillä koko päivän kahvinkaatajana ristiäisissä ja joka oli tuonut jo aiemmin vauvalahjan niin toi vielä ristiäislahjankin ja minusta se oli ihan liikaa. Toisaalta itsekin tykkään aina muistaa ja viän kyllä ristiäisiin lahjan, vaikka en olisi kummi tai sukua.

Alkuperäinen kirjoittaja älyväläys:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä kaikkien kuuluu tuoda lahjat. En ainakaan itse kehtaisi mennä kastejuhlaan ilman lahjaa.

Peesi

Mie vein vain ystävän lapselle nätin vaaleanpunaisen ruusu/kukkakimpun. Ei ollut silloin rahaa viedä mitään ja synnytyssairaalaan kävin viemässä pikkuiset pörrötossut ja lapaset paketissa.

Yhteistyössä