Kenen koti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiulu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiulu

Vieras
Seurattuani sivusta yhtä klassista "Minun kattoni alla..." -veisuuta tuli mieleeni, että kenen kodissa asut? Omassasi, sinun ja puolisosi kodissa vai perheenne kodissa? Miten se ilmenee?

Yksi merkki voisi olla lasten jäljet. Pitääkö niiden kadota tietyllä kellonlyömällä, miten paljon rajoitetaan sitä, missä niitä saa olla, mikä on peruste siivoamiselle? Monessa kodissa lelut siivotaan illalla pois, että yöllä ei kukaan astu legon päälle mennessään vessaan. Jossakin siivotaan pois vain muualla kuin lastenhuoneessa olevat lelut, kun ne jäävät muuten kuljeksimaan. Joku antaa lasten pitää keskeneräisen leikin, vaikka muu tilpehööri pakataan laatikkoon yöksi. Joku pakottaa siivoamaan, koska tahtoo, että "minun kodissani" on siistiä, toinen taas vain siksi, että on välillä mahduttava imuroimaan, vaikka olisi kiva antaa lasten leikkiä huoneessaan, leikki yritetään ehkä siirtää sitä särkemättä imuroinnin ajaksi syrjään.

Miehen asema on myös monessa kodissa aika jännä. Meidän perheessäkin oli hirmuinen haloo, kun isän "romuja" piti säilyttää ja äiti valitti niiden vievän tilaa. Uudessa kodissa isä sai pienen komeron tavaroilleen. Äidin ja yleensäkin naisten oikeus yhteisiin kaappeihin tuntuu monesti olevan suurempi kuin miesten. Mikä haloo siitäkin syntyisi, jos isä käskisi äidin vähentää kenkiä ja ulkoilutakkeja tai viedä ne vinttiin, kun ne vievät tilaa! Jessus.

Mulla itsellä oli opettelemista, että en sortunut samaan, tämä kun on miehenikin koti ja hänen tavaransa hänelle yhtä tärkeitä kuin omani minulle. Joskus olisi kiva, että huusholli säilyisi siistinä lasten leluista, ihan siksi, kun olen juuri siivonnut isolla vaivalla. Omat leikkinsä pitäköön, kunhan pari kertaa viikossa pääsen sekaan imurin kanssa. Silloin siivotaan, että villakoirat eivät valtaa taloa ja lelulaatikoitakin. Yleensä kerran päivässä vien irtolelut takaisin lastenhuoneeseen, niitä kantaa koirakin ja ne todella vain pyörivät jaloissa, kukaan ei niillä leiki.

Saa nähdä, missä vaiheessa murrosikää löydän itseni silti pauhaamasta, että "niin kauan kun asut minun kattoni alla..."

Sitä odotellessa :whistle:

Asun meidän kodissamme. Siis minun, lapseni ja koiran. Omistus tosin tästä on minun ja pankin. En ole siivousfriikki, mutten myöskään taloudenhoitaja. Yleensä se siivoaa, jota sotku häiritsee. Pyynnöstä muutkin.

En joutunut koskaan käyttämään fraasia "niin kauan kun asut minun kattoni alla...". Omassa nuoruudessani kyllä kuulin tuon lauseen vanhempieni suusta useinkin :D Ehkä ihan tietoisesti vältin käyttämästä tuota lausetta, koska lapset olisivat luultavasti pakanneet kamansa ja huikanneet heipat ovelta. Kuopus tosin olisi haukannut hatullisen sitä itteään, koska exä on huomattavasti nipompi asioista kuin minä.

Asun perheemme kodissa. Minulla on täällä kaikkein vähiten henkilökohtaisia tavaroita, muilla on vähän hamsterin vikaa. En myöskään toivo, että suustani tuota "niin kauan kuin minun kattoni alla..." tulisi. Minulle ei niin sanottu, kun olin teini.

Yhteisessä kodissamme asutaan. Omaa tilaa minulla on vähiten, tavaroista en tiedä.Isännällä on pihalla iso verstas jossa moponkorjaukset yms hoidetaan, taraktorikin mahtuu.Kahdella lapsella on omat huoneet ja yksi nukkuu vanhempien välissä. Kenen talo tämä sitten on? Uskoisin että pankin:)

Asun mieheni ja minun kodissani. Kaksi lastamme asuvat kanssamme. Lapsilla ei ole omaa lastenhuonetta, lelut olohuoneessa ja milloin missäkin.

Kaikki nukumme yhteisessä makuuhuoneessa, toinen on rempan alla, ja siitä tulee vanhempien makuuhuone, johon tulee minun ompelukoneeni, tietokone jne. Miehellä oma huone talosta verstastilana (jossa minäkin teen jotain juttuja, mutta on miehen "vastuulla") sekä erikseen vielä autotalli, jossa miehen projekteja.

Aika lailla fifty-fifty menee. Lasten jäljet meillä näkyy aina.

yhteisessä, kaikilla on tavaroille/vaatteille/hygieniajutuille/työkaluille yms. vempeleille ihan yhtälailla tilaa, välillä sotken minä, välillä mies, useimmiten lapset ja elukat, siivouksen tieltä kaikki siivoavat omat rojunsa pois paikoilleen, jotta imuria ja moppia pystyy heiluttamaan.

tunnustan kyllä napisevani miehelle ja lapsille siitä, kun jättävät tavarat leväälleen, niille kun kuitenkin on paikat olemassa pois jaloista.

Meillä asuttan kaikkien yhteisessä kodissa, jossa noudatetaan perheen vanhempien sääntöjä. Niitä noudattavat myös täysi-ikäiset lapset sitten kun siihen ikään pääsevät.
Mä taas olen esittänyt toivomuksen, että lapseni asuisivat kotona ainakin siihen asti, että mun tuloni eivät enää vaikuta heidän opintotukeensa. En aseta lapsilleni sellaisia sääntöjä, että he 18-vuotissynttäreidensä jälkeen haluaisivat muuttaa pois. Noh, jotain tolkkua tietty pitää olla eikä tästä huushollista esim tehdä mitään huumeluolaa. Mutta noin muutoin täysi-ikäisiksi tultuaan lapseni ovat saaneet elää oman mielensä mukaan.

Olisin heti ensin vastannut, että varmaan asumme minun kodissani, mutta kun aloin miettiä asiaa niin taitaa olla mun ja miehen koti tai sittenkin perheemme koti. En meinaan kaikesta kotiin liittyvästä niuhottamisesta huolimatta ole mikään sisustusihminen. Vaadin kyllä kokoamaan tavaroita pois, mutta se koskee ihan yhtä lailla minun tavaroitani kuin miehen ja lapsenkin. Lapsen lelut siivosin aina pois illalla, mutta pyytäessä sai jättää yhden kesken jääneen projektin odottamaan, oli se sitten legot tai käsityöt. Miehellä on tietyissä paikoissa omat juttunsa, kuten jääkiekkomailat ulko-oven vieressä, vaikkei se ole kovin kaunis sisutuksellinen elementti. Ja se, että asutaan kuten asutaan on miehestäni riippuva asia, myös suurimman osan tapeteista ja muista on mieheni valinnut, että en mä sittenkään ehkä ole mikään mun kotini-ihminen, vaikka siivoamisesta nalkuttaessa sellainen olo tuleekin!

Kivasti on "perheenä asujia" liikkeellä :)

Oikeasti joskus kummastuttaa, miksi kummassa joillakuilla ylipäätään on mies ja lapsia, kun niiden olemassaolo näyttää vain pilaavan idyllin. Ja yhden perheen tiedän, jossa mies on ihan tolkuttoman tarkka asioista, joten ei tämä vain naisten synti ole.

Kun me rakennettiin tätä taloa, monessa kohtaa äitini ihmetteli, miksemme hommaa sitä ja tätä hienoa, vaan esim. keittiö on tosi yksinkertainen ja pintamateriaalit ennemminkin kestäviä kuin upeita. Mutta mä tiedän, että mä vahtisin niitä kalliita hienouksia kuin haukka, enkä halunnut, että joskus äidiksi tullessani olisin samanlainen kyttä kuin oma äitini, jonka kotona (jossa isänikin siis asuu) ei saa tehdä muuta kuin hengittää ja sekin on tehtävä tietyllä tavalla. Oli pakko ratkaista ongelma jo ennen sen syntyä ja rakentaa ipanankestävä koti. :)

Yhteistyössä