Lapsen koti...

Tuli tuosta siivousketjusta mieleen kun joillain tuntuu kodin pitävän kiiltää (ketään nyt sormella erikseen osoittamatta ja syyllistämättä,nämä vain minun ajatuksia!!!) ja lapsien tavaroiden pitää olla jämptissä järjestyksessä, eli kuinka moni muistaa että se koti on myös lapsen koti??

Kannattaa siis ajatella siellä kodissa myös sitä lasten viihtyvyyttä eikä vain omaa viihtyvyyttä ja oman mielenmukaista järjestystä ja kurinalaisuutta.

En jaksa uskoa että lapselle on hyväksi jos hän ei saa toteuttaa itseään kotonaan sen takia että vanhemmat mieltää tämän toiminnan sotkemiseksi!?! :eek:
Ei lapsi opi koskaan syömään itse jos ei saa harjoitella ja harjoitellessa rauhassa sotkea,murustaa ja kaataa maitoja, tai jos leikeissä ei saa siirtää tavaroitaan mihin leikki edellyttäisi, ja joskus on hyvä jättää lelut paikalleen vaikka mennäänkin nukkumaan, jotta sama leikki voisi jatkua unen jälkeenkin!!

JOten ottakaapa huomioon se että se lapsikin oikeasti asuu siellä 'edustuskodissa' ja on tärkeää että lapsi siellä myös viihtyy,lapsuusaika kun on niin onnettoman lyhyt!! :heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.09.2005 klo 14:24 Äittä77 kirjoitti:
Tuli tuosta siivousketjusta mieleen kun joillain tuntuu kodin pitävän kiiltää (ketään nyt sormella erikseen osoittamatta ja syyllistämättä,nämä vain minun ajatuksia!!!) ja lapsien tavaroiden pitää olla jämptissä järjestyksessä, eli kuinka moni muistaa että se koti on myös lapsen koti??

Kannattaa siis ajatella siellä kodissa myös sitä lasten viihtyvyyttä eikä vain omaa viihtyvyyttä ja oman mielenmukaista järjestystä ja kurinalaisuutta.

En jaksa uskoa että lapselle on hyväksi jos hän ei saa toteuttaa itseään kotonaan sen takia että vanhemmat mieltää tämän toiminnan sotkemiseksi!?! :eek:
Ei lapsi opi koskaan syömään itse jos ei saa harjoitella ja harjoitellessa rauhassa sotkea,murustaa ja kaataa maitoja, tai jos leikeissä ei saa siirtää tavaroitaan mihin leikki edellyttäisi, ja joskus on hyvä jättää lelut paikalleen vaikka mennäänkin nukkumaan, jotta sama leikki voisi jatkua unen jälkeenkin!!

JOten ottakaapa huomioon se että se lapsikin oikeasti asuu siellä 'edustuskodissa' ja on tärkeää että lapsi siellä myös viihtyy,lapsuusaika kun on niin onnettoman lyhyt!! :heart:

Tässäpä vasta asiallista teksitiä!!!
Olen kanssasi niin samaamieltä, että jos en tietäisi, niin voisin luulla itseni kirjoittaneen tuon!!! =) =)
 
meillä on neljä lasta 2x 7v, 4,5v ja 2v. Talo on kolmessa kerroksessa ja lasten huoneet ylhäällä ja alhaala. En pidä lasten hujallaan olevia leluja sotkina, mutta meillä on ollut periaate, että ennen nukkumaan menoa lelut korjataan pois. varsinkin olohuoneesta, keittiöstä ja eteisestä eli paikoista joihin ne ei kuulu. Lapsilla on leikki huone, jossa on leluille paikat. Onhan se niinkun, ettei kukaan astu ja riko tavaroita. En minä kuitenkaan käske leikkejä rikkomaan. Totta kai ne saavat jäädä, mutta oikeille paikoille.
Jos antaisn kaikkien neljän jättää lelut niille paikoilleen joka ilta ja joka viikko, niin voit varmaan arvat millaisessa kunnossa paikat olisivat. Kun lelut eivät ole oikeissa paikoissaan, ne hukkuvat ja katoavat helpommin. Enkä pidä lelujen korjaamista pelkästöään minun tai mieheni tehtävänä.
En vaadi että koti olisi steriilin siisti. Tämä on kaikkien meidän koti ja kaikkien on parempi asua kun tavarat on jossakin järjestyksessä ja lastenkin on kiva aloittaa uusi leikki, kun esim. legot ja autot ovat samassa paikassa.
Miksei lasten tarvitse korjata jälkiään, jos vanhempien täytyy? En minäkään heitä vaatteita lattialle muiden korjattavaksi.
Mitä nuorempana lapset oppivat tämän, sitä helpompi heidän on jatkaa samaa periaattetta aikuisina.
 
Me, kun tosiaan asutaan kaksiossa kahden lapsen kanssa niin leluja on siellä täällä. Pojalla, kun ei ole omaa huonetta, ni lelujen säilytyspaikka on suurilta osin eteisessä. Saadaan joskus vierailta sellasia katseita ja päivittelyjä, kun leluja on JOPA olohuoneessa. Meillä poika haluaa yleensä leikkiä siellä missä me aikuiset ollaan, joten annetaan ihan vapaasti viedä leluja mihin huoneeseen tahansa.

Ihmetystä on herättänyt myös se, kun annan pojan osallistua kotitöihin ja ruoanlaittoon...

 
Siis totta kai lapset saavat leikkiä vaikka vessassa, tai ylipäätänsä missä haluaa. Ja jos he ovat esim tehneet legoista jnkin ison jutun, niin ei sitä purkaa tarvitse, vaan nostaa pöydälle.
Haluan vain ettei leikkejä ole joka paikassa. Monesti olen astunut lelun päälle vahingossa ja RIKS, rikki meni... Se harmittaa kaikkia, minua ja lapsia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.09.2005 klo 15:03 Hanna kirjoitti:
Miksei lasten tarvitse korjata jälkiään, jos vanhempien täytyy? En minäkään heitä vaatteita lattialle muiden korjattavaksi.
Mitä nuorempana lapset oppivat tämän, sitä helpompi heidän on jatkaa samaa periaattetta aikuisina.
En ihan allekirjoita nyt tuota ajatustasi,toimii ehkä jo kouluikäisellä naperolla,mutta ei sen aiemmin...

Vai täytyykö lapsen itse luututa lattia jos hänellä kaatuu lasi maitoa? Eihän kukaan sinunkaan maitoasi luuttuaisi jos et itse sitä tekisi?
PEseekö lapset myös omat pyykkinsä koska sinäkin joudut omasi pesemään?

Tokihan lapset voi ja on hyväksikin osallistua kotitöihin,mutta tuo ajatus että lasten tarvitsisi korjata jälkensä on aika diktaattorimaista mielestäni!!
Ainakin tosiaan alle kouluikäisillä. Varmaan lapsi oppii myöhemminkuin järjestyksen ja kurin kuin että se tarvitsee rintamaidossa lipittää?

Meillä kaksi lasta, 1v ja 2v ja talo kahdessa kerroksessa,mutta ei minusta tämä kerrosten määrä muuta miksikään sitä miten kodin kuuluu olla lapsellekin koti. KOti on aina koti oli se sitten vaikka viidessä kerroksessa,jos nyt leluja kulkeutuu kerroksesta toiseen niin kulkeutuuhan taatusti aikuistenkin tavaroita, vai pidätkö aina vaikka kännykkää keskikerroksessa kun siellä on sen paikka? =)

Haluan nyt ihan oikeasti kärjistää ja hieman liioitella näitä näkökantojani koska oikeesti minusta tämä on aihe johon pitäisi monissa perheissä katsella hieman tarkemmin...

Lapsi on lapsi hetken aikaa, suodaan se heille,eikös!?! =)
 
Tarkoitan tuolla "diktaattorimaisella" käyttäytymisellä pelkästään leluja. Lapset saavat totta kai viedä lelunsa joko huoneseensa tai "leikkihuoneeseen", mutta en todellakaan pidä siitä, että kaikki mahdollisimmat lelut ovat milloin missäkin ja niitä sitten etsitään kissojen ja koirien kanssa. Meillä tuo siivous ainakin sujuu niin kaksi kuin seitsen vuotiaaltakin.
 
Minä olen siivoushullu, mutta meillä lapset leikkii, sotkee, askartelee, touhuaa, riehuu, kantaa hiekkaa sisään, läträä jne. pitkin päivää ja koko päivän, koska ovat kotona. Mutta me molemmat (siis vanhemmat) pidämme siististä kodista, joten ei siitä meille stressiä tule. Koti on nimenomaan myös lasten ja ennenkaikkea heidän koti! Ja se koti voi olla "edustava", vaikka ne lelut siellä lattioilla pyöriskeleekin. Enkä minä kauhulla katsele muiden siivottomia koteja. Kukin tavallaan.
 
Mun mielestä lapset viihtyvät paremmin kun on siistiä ja puhdasta ja tavarat paikoillaan. Sitten on kivempi alkaa levittämään niitä leluja,kuin silloin, kun lattiapinta-ala on jo niin täynnä, että ei mahdu enää kävelemään.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.09.2005 klo 16:21 vieras kirjoitti:
Mun mielestä lapset viihtyvät paremmin kun on siistiä ja puhdasta ja tavarat paikoillaan. Sitten on kivempi alkaa levittämään niitä leluja,kuin silloin, kun lattiapinta-ala on jo niin täynnä, että ei mahdu enää kävelemään.
Tätä peesaan minä. Lapset juuri usein tekevät niin, että levittävät vaikka jonkun huoneen täyteen leluja ja kun homma on tehty ja leikki leikitty, ei sinne huoneeseen enää viitsitä mennä kun ei sekaan mahdu ja lelut hujan hajan. Kun taas yhdessä huone siivotaan, niin uusi leikki alkaa ja on entistä mukavampi. Meillä siis siivotaan yhdessä lasten kanssa, tästä lähtee se oppi, että paikat pidetään etes jonkunlaisessa järjestyksessä.

Sitten muusta siisteydestä. Minusta on tärkeää että pienestä pitäen totutaan tiettyihin käytänteisiin. Sehän on vain lasten kasvatusta ei mitään diktatuuria. Ei lapsi opi, jos ei nää mistään mallia. Lapsi jopa hakee vanhemmalta ohjausta ja kaaottisessa kodissa, jossa ei mitään järjestystä ja rajoja, on lapsenkin mielestäni paha olla. Esim. ruoka syödään pöydässä, eikä kuljeteta ympäri taloa. Näin ei synny sotkua, mutta ei minusta myöskään ole yhtään liikaa vaadittu. Maitolasin kaatumisesta nyt ei toki suututa, sattuuhan sitä vanhemmallekkin. Ja kengätkin meillä kopistellaan ja pyyhitään harjaan sisään tullessa ja lapsista on vaan hauskaa "syöttää kenkiä" rappurallille. Leikin varjolla mennään monissa asiossa ja ne tuottavat tulosta, monenlaista. Koti pysyy siistimpänä, mutta lapset saavat olla meillä silti lapsia, vaikka jalat pyyhkisivätkin.

Minusta lapsen oleminen lapsena ei tarkoita sotkemista tahallisesti, tai kieltojen noudattamatta jättämistä. Lapsen kanssa ei vaan voi olla niin ehdoton, suuntaan eikä toiseen. Vanhemmalla täytyy olla katsomusta milloin on oikea aika "opettaa" mitäkin ja mikä asia menee yli, on pelleilyä ja milloin lapsi toimii tiedostaen toimivansa ei toivotulla tavalla. 1-vuotiaalle on aivan turha käydä karjumaan jos ruokailusta syntyy sotkua, mutta kolmivuotias osaa jo syödä siistimmin, eikä ruuan heittely lattialle 1-vuotiaan tapaan ole enää suotuisaa.

Tässä vain muutamia esimerkkejä ja mielipiteeni. :)
 
Äittä77,kyllä mielestäni alle kouluikäiselle tulee jo antaa tehdä pieniä "kotitöitä" tietysti!Lelujen korjaus yhdessä ym.harjoitellaan jo pienestä pitäen jo päivähoidossakin/kerhoissa.Meillä lapsi tuonut pitkään jo itse mukin ym. koneeseen,heiluu rätin kanssa kun siivotaa,"imuroi" jne.eli mallioppii!!Ja se on hänestä hauskaa ja kehujen myötä itsetuntokin kohenee,hei mä osaan jo tän,yes!Mutta jokainen taaplaa tyylillään joka perheessä...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.09.2005 klo 22:10 Vieras kirjoitti:
Äittä77,kyllä mielestäni alle kouluikäiselle tulee jo antaa tehdä pieniä "kotitöitä" tietysti!Lelujen korjaus yhdessä ym.harjoitellaan jo pienestä pitäen jo päivähoidossakin/kerhoissa.Meillä lapsi tuonut pitkään jo itse mukin ym. koneeseen,heiluu rätin kanssa kun siivotaa,"imuroi" jne.eli mallioppii!!Ja se on hänestä hauskaa ja kehujen myötä itsetuntokin kohenee,hei mä osaan jo tän,yes!Mutta jokainen taaplaa tyylillään joka perheessä...
No niinhän minä kirjoitinkin että lapsi voi ja on hyväksikin osallistua kotitöihin,mutta ei ole yksin lapsen velvollisuus siivota jälkiään,tyyliin ei kukaan äidinkään jälkiä siivoa vaan äidin on ne itse omat sotkunsa siivottava!! =)

Meilläkin on muksuilla siivouskärry jonka kerran kirppikseltä löysin ja siinä on moppisettiä sun muuta ja imurikin heillä on ja aina kaikessa mukana ovat kun siivoillaan,kotona kun ovat 'hoidossa'. LÄhinnä kärjistin sitä ettei todellakaan alle kouluikäisen tarvitse itse yksin siivota esim omaa huonettaan puhtaudesta siisteyteen,nojoo,ehkä jo viisi vuotias voi sitä harjoitella, mutta päävastuu on vanhemmalla, vähän sama kuin lemmikki lapselle-lapsi voi osallistua sen hoitoon,mutta päävastuu on aikuisella,AINA! ;)
 
Ei mun mielestä tarkoita, että jos lapsi saa leikkiä missä vaan jne. ettei leluja tarttisi siivota. Kyllä meillä illalla siivotaan lelut pois ja poika auttaa kykyjensä mukaan. Mun mielestä joillakin on vaan niin ettei leluja saa tuoda pois lastenhuoneesta tai leikkiminen rajoitetaan vain leluihin. On meilläkin tosin laiskoja iltoja etten edes minä jaksa siivota ja sotku jää aamuun odottamaan....
 
anne-68
En tiedä mistä intoilusta alunperin on ollut kyse,mutta meillä on koti aina siisti.Lelut korjaan aina kun leikit on lopetettu,pojasta on kiva niitä aina uudelleen kaivaa lelukopasta.ja tuosta syömään opettelusta:En ole antanut sutata safkan kanssa aikaisemmin(ikää just 1v4kk),mut nyt kun ostin hyvän lusikan,poika lappaa suuhun sapuskaa kuin olisi aina itse syönyt.EIKÄ suttaa.Eli kyllä vaan ne voivat oppia syömään ilman että annetaan heitellä safkat seinille ja lattioille.Mä taas olen sitä mieltä että siisti koti on lapsellekin kivempi kuin sellainen jossa kamat on hujanhajan pitkin päiviä.Siitähän se lapsi jo pienestä ottaa mallia kuinka kotia hoidetaan...Mut kukin tyylillään..mun tapani ei tarkoita etteikö muksu saisi vapaasti toteuttaa itseään,kyllä vaan saa.Saa vedellä kattilakaappien sisällöt tyhjiksi,saa vedellä TURVALLISTEN laatikkojen sisällön tyhjiksi..Musta vaan ei ole kiva sen JÄLKEEN varoa askeliaan,vaan ne korjataan pois.Tämä on kyllä aihe josta on kenenkään turha tuputtaa toisille tapojaan,toiset pitävät järjestyksestä,toiset muusta.kumpikaan tyyli ei ole toistaan huonompi.Ja koti kuin koti;rakkaus sen kodin tekee
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.09.2005 klo 15:27 mamma-72 kirjoitti:
Minä olen siivoushullu, mutta meillä lapset leikkii, sotkee, askartelee, touhuaa, riehuu, kantaa hiekkaa sisään, läträä jne. pitkin päivää ja koko päivän, koska ovat kotona. Mutta me molemmat (siis vanhemmat) pidämme siististä kodista, joten ei siitä meille stressiä tule. Koti on nimenomaan myös lasten ja ennenkaikkea heidän koti! Ja se koti voi olla "edustava", vaikka ne lelut siellä lattioilla pyöriskeleekin. Enkä minä kauhulla katsele muiden siivottomia koteja. Kukin tavallaan.
Kuin olisi minun kirjoittamani...Olen erittäin samaa mieltä!
 
Vaikken itse ole äiti, enkä siis käytännössä kokemnut samaa kuin te lasten lelujen jättämisestä, mutta olen pitkälti samaa mieltä kuin "Hanna". Totta kai lapsen täytyy oppia siivoamaan jälkiään. Kaverillani on 3v poika (ja 4kk vauva) ja aina kun sinne menee, ollaan etsimässä jotain leluja. No eihan niitä löydy kun 80 neliön asunto on täynnä leluja hujan hajan. Vähän aikaa sitten kaverini alkoi korjaamaan lelut laatikkoihin, kun leikit on leikitty siltä illalta. Ei ole enää tuskaisia itkuja kadonneista leluista. Poika itse on tyytyväisempi. Mutta heti sisään tultaessa näkee että perheessä on lapsia ja niinhän se pitääkin! On suuri ero laittaa lapsi korjaamaan lelunsa, kun estää lasta leikkimästä.

 

Yhteistyössä