Keneltä silmien väri periytyy?

Vihreä on vaan sinisen geeniperimän ilmentymä :) Eli vanhemmiltahan se väri tulee. Silmien värin periytyminen ei ole ollenkaan niin yksinkertaista mitä bilsantunnilla opetettiin, vaan sinisilmäisillä vanhemmilla voi todellakin olla ruskeasilmäinen lapsi, se geeni on vaan ollut piilossa ja nyt ilmentää jotain esi-isän silmänväriä.

Alkuperäinen kirjoittaja Bliss:
Täällä voi käydä katsomassa minkä väriset silmät lapsille on mahdollista tulla.
Vanhempien, sisarusten ja isovanhempien silmienväri vaikuttaa.

http://museum.thetech.org/ugenetics/eyeCalc/eyecalculator.html

Toi sivu on periaatteessa ihan hyvä, mutta mä en pysty vastaamaan tuohon. Mun äidilläni on niin epämääräisen väriset silmät, ettei niistä pysty sanomaan ovatko vihreät, harmaat vai siniset. Lisäksi niissä on hieman ruskeaa. Samoin mulla on enemmänkin harmaat, enemmän siniharmaat mutta jossain valossa vihertävät.

Ahaa. :D Mulle toi silmänvärien periytyminen on ainakin liian monimutkaista, kun ei siitä suoraan kuitenkaan voi sanoa, että jos näin niin näin. Ainakin vihreäsilmäisten kanssa on kai vähän monimutkaisempaa. Esim. veriryhmä periytyy huomattavasti loogisemmalla kaavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vihreä on vaan sinisen geeniperimän ilmentymä :) Eli vanhemmiltahan se väri tulee. Silmien värin periytyminen ei ole ollenkaan niin yksinkertaista mitä bilsantunnilla opetettiin, vaan sinisilmäisillä vanhemmilla voi todellakin olla ruskeasilmäinen lapsi, se geeni on vaan ollut piilossa ja nyt ilmentää jotain esi-isän silmänväriä.

Voi olla joo mutta käytännössä äärimmäisen epätodennäköistä. Ei ihan yhtä epätodennäköistä kuin tummaihoinen lapsi vaaleaihoisilla vanhemmilla mutta lähestulkoon.

Eikä ne geenit missään piilossa ole, jonkun tietyn geenin vaikutus voi kumoutua toisen geenin takia ja sitten ilmetä jälkeläisessä. Enempi silmienväri on polygeeninen ominaisuus eli eri geenit ikäänkuin summautuvat . Niiden vaikutus näkyy siten että jos ruskeasilmäisyyttä on suvussa, se näkyy silmän sävyssä vihertävän ruskeana. Ruskea ei vain ilmesty jostain puskista.

Siis tuossa laskurissa täytyy klikkailla kaikkien kysyttyjen silmienvärit. Klikkaa aina niin kauan, että oikea väri tulee esiin. Sitten lopuksi painaa "calculate". alle tulee silmienvärejä ja niiden alla lukee prosentuaaliset mahdollisuudet saada minkäkin väriset silmät lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
miten ton laskurin saa laskemaan mitään?

Kuinka todennäköistä on että kellään isovanhemmilla saati vanhemmilla ei ole vihreitä silmiä että lapselle tulee?

Ja kuinka jyräävä on ruskea väri silmien värissä?

Se on niin jyräävä että se ei pysy täysin piilossa. Vanhemmilla ei voi olla kirkkaansiniset silmät ja lapsella ruskeat.

Meidän perheessä piti hyvin paikkansa nuo, tsekkasin vielä millaiset mahdollisuudet omilla vanhemmillani oli lasten silmienvärin suhteen (äidilläni vihreät, isällä ruskeat) ja kun laitoin vielä heidän vanhempiensa silmien värit kartalle, niin tulos oli odotettu. (Meillä kaikilla sisaruksilla on ruskeat silmät.) Mun miehellä taas on siniset silmät, ja tyttäristämme toisella on siniset kuten isällään, toisella ruskeat. Ruskeat silmät ovat meidän sekoituksessamme todennäköisempi vaihtoehto, 50% mahdollisuus ruskeisiin. Vihreää ja sinistä oli melkein saman verran prosentuaalisesti.

eikös ruskea oo vallitseva ja sininen peittyvä ominaisuus?

Mulla on siniset(siniharmaat) silmät ja miehellä ruskeat, mutta tytöllä on toistaiseksi melko vaalean siniset silmät. Saa nähdä muuttuuko vielä, tyttö täyttää joulukuussa kaksi.

Yhteistyössä