Kenelle vanhuksen palvelutaloasunnon siivous kuuluu?

  • Viestiketjun aloittaja ammattivalittaja
  • Ensimmäinen viesti
ammattivalittaja
[QUOTE="jaahas";29817149]Ikävää isällesi, mutta kurjaa sekin,. että muut sukulaiset olettavat, että lähellä asuvat hoitavat kaikki asiat ja palvelukset. Muut tuskin muistaa kiittää, puhumattakaan, että jotenkin osallistuisivat (vaikka suursiivous + mattojen pesu kesällä) tai kustantaisivat jotain. Kyllä se alkaa harmaittamaan.[/QUOTE]

Mä kävin paljonkin siivoamassa kun lähellä asuin ja asuivat vielä lapsuudenkodissani,vein autolla kauppaan ja hoidin äitiäni viikkokausia kun hän pääsi mielisairaalasta yms eikä kukaan silloinkaan kiittänyt tai mitään maksanut mutta ei se mua haitannut ja voisin mä maksaa että sisko siivoaisi ja kävisi isän kanssa juttelemassa. Ja olen mä sitä kiitellyt kun käy .
 
"Plop"
Ihan ot, mutta sosiaalihoitajia ei ole ollut enää vuosikymmeniin. Terveydenhuollon kentällä kuitenkin nimitys näyttää istuvan todella tiukasti, vaikka sosiaalityön yliopistokoulutus ei olekaan enää aivan uusi juttu.
 
Täysin kuntakohtaista
Harvassa kunnassa kotihoito enää kirjaimellisesti ehtii siivota, pieniä tiskejä (usein ne ovat kylässä käyneiden omaisten jättämiä ja mummolle päiväksi valmiiksi tehdyt leivät on syöty siinä samalla...), roskienvientiä ja wc:n sekä keittiön siistimistä lukuunottamatta. Lakanat vaihdetaan jos ovat märät ja/tai tahriintuneet. Monilla ikäihmisillä omaiset siivoavat itse tai sitten palvelu ostetaan yksityiseltä tai esim. kunnan alaiselta palveluntuottajalta, myös palveluseteleitä käytetään.

Pyykit pestään joko omaisten toimesta, asiakkaan kotona hänen koneellaan (sis. kk-maksuun) tai kotihoidon tiloissa, jolloin laskutetaan pestyjen koneellisten määrä/kk.
 
  • Tykkää
Reactions: Laina elämää
"vieraana"
On se muuten jännä, miten nuo sun jutut menee joskus ristiin... Toisaalla kehut omistavasi rahaa (+ rahaa sulle kylvävän ukon) niin, että voisit koska vaan ottaa vaikka eron ja ostaa kämpän, mutta nyt sitten ei ole varaa ostaa isällesi siivousta edes kerran vuoteen? :D Trolli mikä trolli, mutta koita nyt pysyä edes vähän johdonmukaisempana ja edes vähän kehittelemässäsi tarinassa, äläkä koko ajan muuta juttua. ;)
 
"vierailija"
[QUOTE="Plop";29817275]Ihan ot, mutta sosiaalihoitajia ei ole ollut enää vuosikymmeniin. Terveydenhuollon kentällä kuitenkin nimitys näyttää istuvan todella tiukasti, vaikka sosiaalityön yliopistokoulutus ei olekaan enää aivan uusi juttu.[/QUOTE]

Meinasin kanssa kysyä, että mikä ihmeen sosiaalihoitaja. Nevöhööd.

Jos on kunnan myöntämä paikka tehostetussa palveluasumisessa, ota yhteyttä kuntaan, esim. (jos löytyy) vanhusen sosiaalityöntekijään.

Jos vanhus asuu laitoksessa, siivous kuuluu mukaan, siis laitoshoidon maksuun. Tehostettu palveluasuminen on kotihoitoa ja eri säännöillä.
 
ammattivalittaja
[QUOTE="vieraana";29818003]On se muuten jännä, miten nuo sun jutut menee joskus ristiin... Toisaalla kehut omistavasi rahaa (+ rahaa sulle kylvävän ukon) niin, että voisit koska vaan ottaa vaikka eron ja ostaa kämpän, mutta nyt sitten ei ole varaa ostaa isällesi siivousta edes kerran vuoteen? :D Trolli mikä trolli, mutta koita nyt pysyä edes vähän johdonmukaisempana ja edes vähän kehittelemässäsi tarinassa, äläkä koko ajan muuta juttua. ;)[/QUOTE]

Toki olisi varaa ostaa siivous mutta haluan että sisaretkin siihen osallistuisivat ja mielummin maksaisin sisarelleni siivouksesta koska on isälle tuttu henkilö.
 
"xxxxx"
Toki olisi varaa ostaa siivous mutta haluan että sisaretkin siihen osallistuisivat ja mielummin maksaisin sisarelleni siivouksesta koska on isälle tuttu henkilö.
...ja mitä sisaresi siihen asiaan sanoo, vai oletteko puhuneet asiasta vai odotatko että hän siivoaa ja sinä maksat siivouksen jälkeen jos muistat. Haluta voi, mutta ehkä sisaresi ei halua.

Jos asunto on niin siivoton ettei siellä pysty asumaan viime kädessä kunnan/kaupungin sosiaalitoimelle kuuluu se että asuminen järjestetään siten että koti (jota myös palvelukoti on) turvallinen paikka asua. Ottaisin yhteyttä esim. isän asuinpaikkakunnan kotipalveluun esim. kotipalvelun ohjaajaan tms.
 
Blue
Et voi syyttää toisia omaisia siitä etteivät siivoa vaikka lähempana asuvatkin. Sinä olet ihan yhtä vastuussa asiasta vaikka kauempana asut ja sinäkään et siivoa.

Eli maksulliseksi se homma ja kaikki omaiset (jotka ovat vastuussa vanhuksesta) maksavat. jos vanhuksella ei ole varaa.
 

Yhteistyössä