Kenelle on tuttuja petekiat/ihoverenvuodot/pienet pistemäiset verenpurkaumat??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja petekia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

petekia

Vieras
en oikein tiedä mikä noista nimityksistä on se oikea vai tarkoittaako kaikki samaa... mikä niitä aiheuttaa? nää mun on siis sellasia mitkä ei painettaessa häviä. tulivat ihan parissa päivässä on ollut jo useemman viikon häipymättä. lisääntyy vaan... alkaa jo pelottaa :(

olen nähnyt petekkioita, opiskelijana, ja minulle kerrottiin että ne johtuvat hapen puutteesta, eikä ne tule mistään pienestä sellaisesta. Tämä joka näin kertoi, oli vanha kokenut hoitaja, mutta tiedä häntä oliko se totta. Siihen ymmärrykseen jäin, että jos ei saa happea tarpeeksi voi tulla näitä....

olen nähnyt petekkioita, opiskelijana, ja minulle kerrottiin että ne johtuvat hapen puutteesta, eikä ne tule mistään pienestä sellaisesta. Tämä joka näin kertoi, oli vanha kokenut hoitaja, mutta tiedä häntä oliko se totta. Siihen ymmärrykseen jäin, että jos ei saa happea tarpeeksi voi tulla näitä....

mulle tulee yhdestä villapaidasta sellaisia, en tiedä miksi? siis jos vaikka käsitaipeessa kantaa jotain vähän raskaampaa, ei mitään raskaampaa kun normaalisti niin tulee niitä pieniä verenpurakutumia/ mustelmia siihen kohtaan... muuten ei ole tullu, omituinen juttu. :D

Meijän esikolla oli pieniä pistemäisiä verenpurkaumia kainaloissa ja nivustaipeissa sekä rintakehässä ja johtui kovasta kuumeesta ja sen noususta :(

Mutta epäilivät leukemiaa silloin ja lääkärissä juostiin verikokeidenkin jälkeen näyttämässä kun tuloksen saanut lääkäri halusi nähdä tytön =)

Alkuperäinen kirjoittaja hmmmmm:
Meijän esikolla oli pieniä pistemäisiä verenpurkaumia kainaloissa ja nivustaipeissa sekä rintakehässä ja johtui kovasta kuumeesta ja sen noususta :(

Mutta epäilivät leukemiaa silloin ja lääkärissä juostiin verikokeidenkin jälkeen näyttämässä kun tuloksen saanut lääkäri halusi nähdä tytön =)

Leukemiassa tulee nuita ja sit oon kuullu et verenmyrkytyksestä tulis pistemäisiä purkaumia,mutta tiedä sit sitäkään..

mulla on niitä tasaisesti ympäri kehoa, suurin osa sellasia ihan pieniä mut jotkut ihan selvästi nähtävissä. eniten on olkapään ja kyynärpään välisellä alueella. niitä löytyy myös kämmenistä ja kasvoista mikä on musta vähän outoa..

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Meillä oli muksulla ennen maksansiirtoa sellaisia kasvoissa. Siis lähinnä sillä kerron, että voivat olla aika monesta syystä, en tarkoita että ap:lla maksa prakais :kieh:

joo ymmärsin pointin:) inhottavaa vaan kun tuntuu ettei lääkärikään ollu kovin huolissaan näistä.. eihän noi nyt ihan normaalejakaan varmaan ole:S

Ne on pieniä verenpurkaumia = petekiat latinaksi. Verenmyrkytys ( sepsis ), aivokalvontulehdus voi aiheuttaa niitä iholle. Niitä voi tulla myös kovasta ponnistelusta esim. kasvoihin. Tai vastasyntyneellä voi olla niitä, jos on ollut erityisen "tiukka" synnytys..

Toki niitä tulee myös kuten tavallisiakin mustelmia, esim. just ku vaikka kassin hihna painaa kyynärtaivetta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ne on pieniä verenpurkaumia = petekiat latinaksi. Verenmyrkytys ( sepsis ), aivokalvontulehdus voi aiheuttaa niitä iholle. Niitä voi tulla myös kovasta ponnistelusta esim. kasvoihin. Tai vastasyntyneellä voi olla niitä, jos on ollut erityisen "tiukka" synnytys..

Toki niitä tulee myös kuten tavallisiakin mustelmia, esim. just ku vaikka kassin hihna painaa kyynärtaivetta.

joo tiedän sen että just esim hankauksesta niitä tulee mutta kun noita on ihan jokapuolella. ei mua oikein jokapaikasta oo mikään voinu hangatakkaan:)

minulle on myös ilmaantunut petekioita oik. puoleiseen rintaan, enkä todellakaan tiedä miksi. ei ole kipeä. kummallista! jos jollain vastaavanlaisia kokemuksia niin ois kiva tietää mikä mahtaisi olla niiden syynä...?

Mulla ilmestyi jalat täyteen petekioita kerran, todennäköisesti johtui virusinfektiosta. Niitä siis voi tulla ihan ilman syytäkin, mut kannattaa tutkituttaa jos ekan kerran tulee. Etenkin jos on kuumetta myös, niin heti lääkäriin.

Siis mulla on ollut monta vuotta ympäri kehoa sellasia pieniä punasia veripisteitä. Eikä ne varppina vaarallisia ole. Jos tarkotat semmosia ihon alle tulleita veripisaroita, ei mustelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Pojalleni tuli sellaisia suun ympärille kun oli kurkunpääntulehdus ja tajunta alkoi jo hämärtyä. Jos nyt ovat samoja kuin oletan. Hävisivät kyllä, yön yli oli sairaalassa.
Itselleni tulee verenpurkaumia mutta isompia, johtuneeko verenohennuslääkkeestä.

On ollut rinnassa ja mahassa jo useita vuosia. Nyt on sitten ilmestynyt tuohon rintakehään muutamia lisää, käsivarteen ja jalkoihin muutama. Alkoi huolettamaan myös, mitä nuo voi olla. :( Yleiskunto on ihan ok eikä mitään oireita ole ettäkö olisi jotain tautia.... mutta mutta; pitäisiköhän tässä huolestua????

Alkuperäinen kirjoittaja Nostan:
On ollut rinnassa ja mahassa jo useita vuosia. Nyt on sitten ilmestynyt tuohon rintakehään muutamia lisää, käsivarteen ja jalkoihin muutama. Alkoi huolettamaan myös, mitä nuo voi olla. :( Yleiskunto on ihan ok eikä mitään oireita ole ettäkö olisi jotain tautia.... mutta mutta; pitäisiköhän tässä huolestua????

Lisään vielä että yhteensä näitä "pisteitä" on reilu kymmenen; vuosia olleet ja vasta tulleet yhteen laskettuna. Voiko nopea lihominen vaikuttaa tuollaisten syntyyn? Olen lihonut melko lyhyessä ajassa kymmenisen kiloa.

Mulle on tuttuja. Molemmille lapsille tuli niitä herkästi vauvana. Ei oikeen tiedetä mistä syystä, lämpö näytti lisäävän niitä (esim. lämmin ilma, hikoilu, kuume). Ravattiin esikoisen kanssa lääkärissä ja verikokeita otettiin, mitään ei kuitenkaan löytynyt. Meillä kyllä suvussa on mustelmataipumusta, itsellänikin tulee erittäin herkästi, et ehkä on jotenkin perinnöllistä tuo pintaverisuonten katkeilu.

Sinuna kuitenkin kävisin lääkärissä ja vaatisin verikokeita, eihän tuo ihan normaalilta kuulosta. Etenkin kun niitä on noin paljon ja naamassakin :/
Ootko ollu nyt lähiaikoina (tai siis ennen noiden petekioiden ilmestymistä) kipeenä? Tuli vaan mieleen ettei ois ITP?

Kiitos vastauksestasi. Niin, kasvoissa minulla ei ole vaan tuossa rintakehässä muutama ja mahassa kaksi. Kädessä on yksi ja jaloissa pari. Esimerkiksi tuo mahassa ollut, on ollut tuossa jo useamman vuoden ajan.

Kipeänä en ole ollut viime aikoina, mikä on ITP?

Yhteistyössä