Kenelle kaikille ostat joululahjat? Paljon menee rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja antamisen_ilo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

antamisen_ilo

Vieras
Ostatko monille sukulaisille? Paljon muistatte puolison kanssa toisianne, jos siis lahjoja ostatte? Entäs ystäville? Paljon rahaa kuluu yhteensä? Toisessa ketjussa olikin jo lapsista ja heidän lahjamääristään puhetta.

Miehelle, kahdelle leikki-ikäiselle, vanhemmilleni, veljelle ja hänen avovaimolleen sekä kuudelle kummilapselle. Omiin lapsiin n 100 euroa per lapsi, mieheen n 100 euroa. Venhempiini ja veljeen vaimoineen yht n 150 euroa ja kummilapsiin 30 euroa per muksu. Eikös tuosta tule yht. 600. Se lienee lähellä totuutta. Lisäksi vien kukkia miehen siskolle, pariin ystäväperheeseen ja äidilleni kun mennään joulupäivänä syömään. Näistä tulee vajaa satanen lisää.

Omille lapsilleni ja miehelleni, kuudelle kummilapselle sekä lasten serkuille. Miehen vanhemmille ja sisaruksille jotain pientä itsetehtyä. Samoin lapset muistavat omia kummejaan pienesti. Opettajille kouluun pieni muistaminen sekä lasten valmentajille yhteinen lahja joukkueiden kanssa. En osaa sanoa rahasummaa, mutta omaan jouluun panostamme kyllä.

5 lasta, mies, isovanhemmat X2, meidän vanhempien sisaruksia X6, isomummu, pari kummilasta, lasten serkkuja 9 kpl, pari ystävää. Rahaa menee joskus enemmän, joskus vähemmän.

Omille kolmelle pojalle, miehelle, äidilleni, isälle, veljelle, hänen vaimolle ja kahdelle ystävälleni. Lasten lahjoihin menee varmaankin reilu 1000 euroa. Toiveet ja tarpeet on koululaisilla jo isot. Muiden lahjoihin varaan yhteensä n. 100 euroa. Veljelle ja hänen vaimolle sekä yhdelle ystävälle olen villasukat jo neulonut. Äiti, isä, mies ja toinen ystävä saavat jotain pientä, mutta tarkkaan mietittyä :)

Just tänä aamuna heräillessäni mietin tavarapaljoutta. Joka paikka täynnä tavaraa. Toiset tavarat ovat kivoja ja mieleisiä, joista ei halua luopua, vaikka niitä ei tarvitse. Toiset tavarat ovat vähemmän kivoja, mutta niistäkin eroon pääseminen on vaikeaa. Tästä ajatukset menivät syntymäpäiviin ja jouluun ja kaikkiin lahjoihin. Mun mielestä aikuisten ei pitäisi ostaa toisilleen turhia lahjoja, vaan lahjomisen voisi pitää vanhempien ja lasten välisen juttuna ( tämä sisältää myös isovanhemmat)

Meillä lahjoja ostellaan vain lapsille ja isovanhemmille (heillekin vain tarpeellista, koska säilytystilat ovat rajalliset). Vieraisilla käydessä joulun aikan tulee vietyä lahjoja. Ruokalahjat ovat mielestäni parhaita, koska ne eivät jää nurkkiin lojumaan (pakko heittää pois, jos menee vanhaksi) .

Molemmilleni lapsille
Miehelle
Vanhemmilleni
Applivanhemmille
Enolle
Miehen sedälle
Veljelleni + hänen vaimolleen
Veljeni kolmelle lapselle
Kummipojalle + hänen veljelleen
Miehen kummitytölle
Parhaan kaverini lapsille

Ei-omien lastenlahjat varmaan 20-50€. Omille lapsille, miehelle ja vanhemmille jotain kalliimpaa todennäköisesti.

Lapsille, kolmelle lapsen kaverille, molemmille isovanhemmille, parille ystävälle sekä omalle että miehen siskolle ja näiden lapsille, sekä tietty miehelle. Parille naapurille ostan pullon punkkua ja/tai suklaata.
Rahan menoa en ole koskaan laskenut, rakastan lahjojen ostamista. Yleensä ostan joululahjojakin pitkin vuotta, aina kun törmää sopivaan asiaan tai esim jostain alesta löytää jotain kivoja juttuja.

Me ei osteta kuin lapsille omia on kuusi ja niihin menee 100€/per.lapsi ja siskojen (minun ja mieheni) lapsille joita on viisi niihin menee n.50€/per.lapsi. Yht.850€ me ei osteta ikinä aikuisille eikä toisillemme miehen kanssa. Joulu on lasten juhla, minä en lahjoista välitä.

Meillä suvussa sopimus, ettei osteta kenellekään. Koskee myös muita tuttavia ja kavereita. En osta edes päiväkotiin enkä kouluun.

Emme perheemme kesken muille kuin lapsille. Ja heidän kumppaneille lahjakortit vaikka s-kauppaan. En siis osta miehelleni. Voimme muuten hemmotella kuin väkisin keksityllä rojulla, jonka saaja miettii, että mihin hittoon tänkin tungen...
Maailmassa on liikaa romua.
Iloa saa yhteisolosta. Joulun sanoma ei ole lahjojen anto tai saaminen.

Miehen puolella ostetaan myös aikuisille, minun suvussani ostetaan vain kummilapsille. Kolmelle kummilapselle yhteensä noin 100e. Omille muutama paketti ja miehelle jotain. Miehen siskonlapsille 20 e yhdelle ja samoin siskolle ja sen miehelle, anopille että eipä nyt hirveitä mene, omilta ajattelin vähentää, ei ole tähdellistä ostettavaa että yöpuvut filmit ja lelua saa nähdä millasiin tarjouksiin törmää kun kiertelee. Yksi lelu on jo, oli puoleen hintaan citymarketissa eli littles pet shop keijukaiset.

Lapselle
Miehelle
Vanhemmilleni
Appivanhemmilleni
Siskolleni, hänen miehelleen ja lapsilleen
Veljelleni ja hänen avovaimolleen
Veljelleni ja hänen avomiehelleen
Mieheni siskolle
Mieheni siskolle ja hänen avomiehelleen
Mieheni veljelle ja hänen vaimolleen
Kummilapsillemme
Lapsen kummeille
Tädeilleni, enolleni ja sedälleni perheineen
Mieheni tädeille ja enoille
Läheisimpien ystäviemme kanssa vaihdetaan lahjoja

EDIT// miten mä unohdin ihan meidän isovanhemmat :O eli siis molempien isovanhemmille vielä, pitäisköhän pikkuhiljaa aloittaa tarkempi suunnittelu :D

Onhan siinä taas, suurin osa toki ostetaan perheenä eli tavallaan tässä on jo miehenkin lahjoja mukana :) Mutta nelinumeroisesta summasta puhutaan kyllä, vielä en ole sen tarkemmin miettinyt hankintoja.

Viimeksi muokattu:
Molempien perheille tietty (9 aikuista, 2 lasta), miehelle ja lapselle.
Lisälsi sukulaisista serkuille, heidän lapsille ja kummeille (8 aikuista, 4 lasta)
Läheisimpien kavereiden kans tulee myös vaihdettua lahjoja (3 aikuista).

Eli 21 lahjaa aikuisille ja 7 lahjaa lapsille pitäis miettiä, hohhoijaa! Osan lahjoista teen itse. Lapsille olisi helppo löytää "halpislahjoja", mutta aikuisille vaikeampaa. Yritän selviä alle 500€.

Me ei osteta kuin lapsille omia on kuusi ja niihin menee 100€/per.lapsi ja siskojen (minun ja mieheni) lapsille joita on viisi niihin menee n.50€/per.lapsi. Yht.850€ me ei osteta ikinä aikuisille eikä toisillemme miehen kanssa. Joulu on lasten juhla, minä en lahjoista välitä.

Mä en ole ikinä ymmärtänyt näitä lastenjuhla kommentteja. Meille joulu on vuoden suurin juhla, ei mitkään 3v synttärit. Siihen kuuluu leipomista ja siivoamista, mutta myös joulukonsertteja, myyjäisiä ja itselle tärkeimmät eli kauneimmat joululaulut kotikirkossa. Lahjat ei aina tarkoita tavaraa, vaan sitä, että on ajatellut toista. Sitä mulle joulu on. Sen voi osoittaa keittämällä karpalohyytelöä, neulomalla villasukat tai ostamalla jotain just niin överiä kuin haluaa. Me ostetaan miehen kanssa usein toisillemme jotain yhteistä hemmottelua. Esim viime vuonna ostin liput suosikkibändin keikalle ja kaksi yötä hotelliin meille yhdessä sen yhteyteen. Ei täyttyneet nurkat tavaroista.

Yhteistyössä