Kenelle kahden alkion siirto?

Jostain luin että suurimmaksi osaksi nykyäään siirretään vain yksi alkio /ivf tmv hoito.
Olimme etukäteen jo miettineet mieheni kanssa että haluaisimme kaksi alkiota siirrettävän koska silloin tietysti mahdollisuus tuplaantuu ja toisaalta jos alkaisi kaksosraskaus niin saisimme samalla kerralla kaksi lasta joten välttämättä ei tarvitsisi koskaan enää lähteä samaan rumbaan..
Toki ymmärrän että kaksosraskaus sinällään on riski mutta nyt haluankin kokeneimmilta mielipiteitä..
Menemme kyllä tiistaina käynnille mutta...

Kenelle on tehty tai on kieltäydytty siirtämään kahta alkiota?
jos on siirretty kaksi, onko tulos ollut myös kaksi vai onko toinen kiinnittynyt...?
kertokaa kaikki mahdollinen tieto kiitos =)

Eiköhän se kaksi alkiota irtoa, kun lääkärin kanssa keskustelee. Myökin ollaan mietitty, että haluataan 2 alkiota laitettavan, että tärppi olisi todennäköisempi.

Mahdollisuuden kiinnittymiseen on kummallekin alkiolle se noin 30%, joten pakostihan mahdollisuus tuplaantuu, kun laitetaan 2 :) Mahdollisuutta, että molemmat kiinnittyy, en tiedä. Jossain esitteessä oli, että 20% kaikista "hoidetuista" raskauksista on kaksosraskauksia.

Minä kysyin suoraan lääkäriltä onko mahdollista siirtää kaksi alkiota. PASsissa sitten siirrettiinkin.

Kahta ei siirretä jos on liian lyhyt (en muista mikä se 'raja'pituus oli), jos kohdun rakenne, muoto tai asento antaa olettaa ettei kohtu mahdollisesti veny tarpeeksi kahdelle sikiölle. Jos sikiöillä ei ole tarpeeksi tilaa kasvaa se voi johtaa ennen aikaisiin supistuksiin ja synnytykseen.
Lisäksi terveyden pitää olla hyvä. Eli diapeetikolle yms ei kahta siirretä.

Tälläiset perustelut minä sain. Käsittääkseni tuore alkion siirrossa siirretään useimmiten se yksi ja pakaste alkion siirrossa saatetaan siirtää kaksi, jos kaksi selviytyy sulatuksesta.

Mutta kannattaa keskustella lääkärin kanssa. He arvioivat kuinka suuri riski kaksoisraskaus mahdollisesti olisi.

IVF
Minulle laitettiin kaksi alkiota, olivat ainoat, mitä ekasta kerrasta käteen jäi. Sovin asian etukäteen lääkärin kanssa, hän ei koskaan sanonut että kahta ei laitettaisi. Olin Taysissa hoidossa.

Muuten, jos laitetaan kaksi alkiota, niin mahdollisuus ei todennäköisyyslaskujen mukaan tuplaannu... mahdollisuudet on paremmat, mutta ei voi sanoa, että mahkut on 30 % + 30 % eli 60 %. Harmillista sinänsä, että askut ei mene ihan tuolla tavalla... :(

Minulle lääkäri ehdotti kahden alkion siirtoa tilanteessa kun tuoresiirto ja yksi pakastealkionsiirto oli tehty tuloksettomina.
Pakastimessa oli jäljellä kaksi hyvää alkiota samassa oljessa ja ne siirrettiin molemmat toisessa pakastelakionsiirrossa.
Lääkäri sanoi onnistumisprosentin olevan n. 40% ja kaksosraskauden "riski" vain n. 5%.
Lääkäri ehdotti kahta, koska oli jo siirtoja takana ja näin myöskään ei mennyt alkioita hukkaan koska oli samassa oljessa.
Olimme miehen kanssa miettineetikin asiaa ja valmiita ehdotukseen, kaksi alkiota sitten siirrettiin.
Tulin raskaaksi, mutta vain yksi vauva on tulossa.
:heart:

Käsittääkseni kahden alkion siirtoja tehdään myös jos alkiot ovat laadultaan huonompia ja näyttää ettei kestä pakastusta, tai jos alkioita on saatu todella vähän.
Tietysti asiakkaan mielipidettä myös kuunnellaan.
Mutta ekassa siirrossa eivät suosittele kahta jos alkiot vaikuttavat hyvälaatuisilta.

Meillä siirrettiin yksityisellä kahdessa ensimmäisessä ivf:ssä molemmissa kaksi alkiota. Toisella kerralla toinen alkioista kiinnittyi ja syntyi tämä pieni poikamme. Sitten pas:ssa siirrettiin vain yksi (omasta halusta, koska oli yksi vuoden ikäinen lapsi) se ei kiinnittynyt ja seuraavasta ja toistaiseksi viimeisestä ivf:stä siirreettiin yksi alkio joka sekään ei kiinnittynyt.

Lokakuussa siirrettiin icsi/if:ssä kaksi alkiota kun itse niin biologille ilmoitin kun soittelin onko mitään siirrettävää.Lääkäri oli kyllä vähän toista mieltä kun kaksosraskaus on riskiraskaus mutta suostui kuitenkin.Ja kumpikaan ei kiinnittynyt.Eikä pakastimeen jäänyt mitään..

katjuusa
Voihan p**ka....Mä ole aina ajatellut että haluaisin kaksi alkiota siirrettävän. Just siksi, että todennäköisyydet raskauden alkamiselle kasvais ja että ylipäänsä ivf-rumbasta saattaisi selvitä nopeammin. Alkioiden sulatus%:kaan eivät kuulosta kovin rohkaisevilta. Mutta että tämmöisiä kriteeteitä.....!!! Olen itse tosi lyhyt, 158 cm ja lisäksi mulla on kaksikornuinen kohtu joka saattaa altistaa ennenaikaselle synnytykselle/km:lle.

Siinä meni siis nekin toiveet....ottanut niin päähän tää iui-rumbakin ja 'lopuista' hoidoista haluaisin mahd. nopeasti selviytyä

Kahta ei siirretä jos on liian lyhyt (en muista mikä se 'raja'pituus oli), jos kohdun rakenne, muoto tai asento antaa olettaa ettei kohtu mahdollisesti veny tarpeeksi kahdelle sikiölle. Jos sikiöillä ei ole tarpeeksi tilaa kasvaa se voi johtaa ennen aikaisiin supistuksiin ja synnytykseen.
Lisäksi terveyden pitää olla hyvä. Eli diapeetikolle yms ei kahta siirretä.

sanne81
Mulle eivät suostuneet siirtämään kahta koska olen diabeetikko ja diabeetikon raskaus sinänsä on jo riskiraskaus saatikka sitten että se olis kaksosraskaus.Joten aina vaan yhden siirto.

Hei, ja ensiksi ONNEA aivan mielettömästi hoitoihin niin sinulle kuin muillekin asian kanssa painiskeleville.

Minulle tehtiin ivf yksityisellä puolella 2005 kesällä, tuoresiirto yhdellä alkiolla epäonnistui ja omasta toiveestani siirrettiin sitten pakastesiirron yhteydessä 2 alkiota. Lääkäri kieltäytyi ensin vedoten selkäongelmiini, sanoi ettei selkä kestäisi kaksosraskautta, mutta myöntyi sitten lopulta. Ja oneksi myöntyi, sillä vain toinen alkioista kiinnittyi ja jatkoi kasvamistaan - nyt meillä on pieni 8kk ikäinen aivan ihana poika.

Ymmärrän asian molemmat puolet, itse haluaa "tuplata" onnistumisen mahdollisuuden, mutta otta kuitenkin riskin mm. ennenaikaisesta syntymästä.

Minä tekisin kuitenkin itse edelleen samoin.

Hei!
Mulle siirrettiin 2 alkiota juuri omasta tahdostani! Lääkäri kertoi mulle riskit ja sanoi että päätös on mun! Yksi alkio selviytyi ja maaliskuussa laskeettuaika!
Kyllä kannattaa vaatia kahta jos itse haluat vaikka lääkäri sanoisi muuta paitsi tietenkin jos on terveydellisiä syitä!
Onnea vaan jatkoo! =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.12.2006 klo 12:08 tuuli kirjoitti:
Minulle siirrettiin juuri tänään kaksi top-luokan alkiota. Lääkäri ei sen kummemmin asiaa kieltänyt kuin puoltanutkaan. Kysyi vain laitetaanko kaksi vai yksi. Loput 7 lähti pakastukseen. Kaksosraskauden todennäköisyys on kuitenkin pieni ja yli 90% kaksosraskauksista päättyy nykyään onnellisesti, joten ajateltiin, että otetaan tietoinen riski. Ja olisihan kaksi kerralla aivan ihanan mahtava yllätys =)
meille tehtiin 11v sitten alkioiden siirto ja silloin kysyttiin laitetaanko kolme vai kaksi....
päätettiin kolme ja kaksi lähti kasvamaan =)

Tripla
Itse valitsin kahden alkion siirron, olin 37- vuotias ja ajattelin adoptiota, mikäli ivf epäonnistuu.
Missaan nimessä en ajettut kahdesta tulevan kolmea, mutta niin kävi. Nyt onnellinen, mutta kaksi ensimmäistä vuotta oli oikeasti rankkaa.

Periaatteessa kai nelosetkin mahdolliset.

kaksi siirrettiin ekassa hoidossa tuoresiirtona, olivat ihan kohtuuhyviä, ei priimoja, mutta hyviä. Kaksi vauvaa saatiin, raskaus meni erinomaisesti (olen hyväkuntoinen jo normaalistikin). Halusin kahden siirron poikkeuksellisesti, mahdollisuuksia lisätäkseni, tiesin "riskit", mutta niistä huolimatta halusin.

RPM
Meillä siirrettiin ekalla kerralla 1, testi neg. toisella kerralla 1, testi neg. kolmannella kerralla 2, testi pos. ja tulos poikavauva.
Nyt siirettiin suoraan 2, testi pos. ja ultrassa näkyy yksi tulokas.
Kaikki olleet pakastettuina.

Yhteistyössä