Kenelläkään vanhoja Brion rattaita? Kunnostusta koskien.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Sain ostettua n. 15-20 vuotta vanhat Brion rattaat (vastaavat, kuin Brio Pony?). Niistä puuttui selkänojan tuki (pahvi, vaneri) ja kankaatkin ajattelin uusia. Kuinka iso tuo selkänojan tukipala on mitoiltaan? Jos joku viitsisi mitan ottaa omista vastaavista? ja tietääkö kukaan, mistä saisi vaneria mittatilauspaloina ostettua?

Ja kunnostamiseen (ompelujärjestys, kikkoja ompeluun jne.) saa antaa vinkkejä, jos vaan löytyy. Olen kuullut, ettei ole helpoin homma ommella, vaikka simppeliltä vaikuttaakin ja saan onneksi kaavat noista edellisistä päällisistä.

Olisin kiitollinen mistä tahansa avusta asiaan koskien! :)

Vaneria saa mistä tahansa liikkeestä joka myy muutakin puutavaraa, esim bauhaus, isommat starkit yms. Kyllä ne leikkaa sulle sopivan palan, hiot vaan sitten tarvittaessa reunat itse.

En muista missä järjestyksessä noiden meidän ikivanhojen emmaljungien kankaat ompelin, mutta kannattaa koettaa päälisiä joka välissä vaunuihin niin huomaa nopsaa jos ovat jostain kohtaa epäsopivat.
Mä ompelin noihin omiin vaunuihin vielä kuomunkin, se se vasta oli mielenkiintoinen tehdä, siihen verrattuna istuinosan kankaiden uusiminen oli helppoa :D

Tuolla näkyy toi mun projektiini
Puikotellen: Rattaidenn tuunausta - osa1
Puikotellen: Rattaidenn tuunausta - osa2; 42 nepparia

Onko siinä selkänojassa joku tasku sille vanerille? En nimittäin muista nähneeni istumarattaita joissa olisi selkänojassa mitään vahviketta. Kangas on vaan pingotettu runkoon niin että se pysyy paikoillaan ja mukautuu selän muotoon.

En muista missä järjestyksessä noiden meidän ikivanhojen emmaljungien kankaat ompelin, mutta kannattaa koettaa päälisiä joka välissä vaunuihin niin huomaa nopsaa jos ovat jostain kohtaa epäsopivat.
Mä ompelin noihin omiin vaunuihin vielä kuomunkin, se se vasta oli mielenkiintoinen tehdä, siihen verrattuna istuinosan kankaiden uusiminen oli helppoa :D

Tuolla näkyy toi mun projektiini
Puikotellen: Rattaidenn tuunausta - osa1
Puikotellen: Rattaidenn tuunausta - osa2; 42 nepparia
Eipä ollu kukaan kommenoinut blogissasi mitenkään.

[QUOTE="vieras";26903625]Eipä ollu kukaan kommenoinut blogissasi mitenkään.[/QUOTE]

No eipä ollut kun alkukuusta oon siirrellyt juttuja vanhasta tuonne uuteen :)
Jos sua yhtään lohduttaa, niin vanhassa olen saanut kommentteja ko kirjoituksiin (vai onko sillä oikeasti mitään väliä kommentoiko kukaan vai ei?)

Hei, kiitos vastauksista! Luenpa huolella tuon blogiosuuden läpi seuraavaaksi. Eli rattaissa pitäisi olla taskussa ilmeisesti se vaneri. En vain tiedä millaista palaa hakea kaupasta. Istuinosassa oli vaneri(eli siitä ainakin sain mitat), mutta se oli huonokuntoinen ja kostunut eli uusin sen kankaiden kanssa samalla. Ostin projektia varten vahvaa sisustuskangasta ja aion ommella ne nylon-langalla. Jos tuon taskun ompelee, niin kuinkakohan monta kerrosta sitä kangasta mahtaa tulla siihen kohtaan?

kookosta: blogisi on ihana! heh, rattaiden tuunausta olen tekemässä, mutta taidankin niiden ohella tehdä tuon jäälauttaleivoksen meille illaksi. Onko nuo kankaat ollut kuinka kestävät? ja kauanko sinulla meni aikaa ratasosan kankaiden ompeluun?

Meidän vielä vanhemmissa rattaissa (mahdollisesti emaljungat), ei selkänojassa ole mitään vaneria, ainoastaan pehvan alla. Selkänoja on vaan viritetty putkirungon ympärille.

Varmaan suht oikean kokosen vanerin saa jos mittaa minkä kokoinen aukko metallikehikon sisäpuolelle jää. ainakin meidän vaunuissa selkänojan vaneri on kapeampi kun se metallikehikon aukko.
Ja noissa meidän kärryissä on stuollanen tasku, jossa selkänojan vaneri on ja siellä taskun yläpäässä on sitten tuollanen lyhyt "huppu", joka tulee metallikehikon yläosaan (ymmärsitköhän ollenkaan?).
Kankaat on kestäneet ihan mukavasti, tosin vaunut ei nyt ole enää olleet käytössä aikoihin. Rataosan uudet kankaat taisin ommella yhdessä päivässä, ne oli lopulta aika simppelit tehdä (kun oli ne vanhat kankaat mistä sai piirrettyä kaavat).

Saattaa muuten olla mahdollista, että näihin ei ole ollut olemassa edes selkätukea. Ajattelin sen kuitenkin siihen laittaa. Pysyisi ehkä paremmin muodossa.
kookosta: Tuo huppu muuten auttaa paljon, ei tarvitse pelätä, että lähtee vanerit matkalle. Ja näyttäisi siistimmältä. Millä neulalla ompelit kankaat ja kuinka monta kerrosta kangasta laitoit?

Jaa, mikähän neula on mahtanut olla, joku ihan perus ompelukoneen neuloista (ei mikään ohuin kuitenkaan). Kangasta on ihan yksi kerros per puoli ja vanerin päälle laitoin (niin selkänojaan kun istuinosaankin) ohutta vanulevyä pehmikkeeksi.

kauhee kysymystulva, mutta lopetan kyllä tähän. :) Eli miten kiinnitit vanulevyn? Nitojalla, ompelit kankaisiin kiinni? Mietin vain, että kestääkö mun tavis-ompelukone kahden kankaan ja vanulevyn paksuutta.

Minulla sama homma työn alla, paitsi että kyseessä vanhat Brion kaksosten istumarattaat. Olen purkanut entiset kankaat ja ottanut miljoona valokuvaa purkuvaiheessa. Meilläkään ei ollut selkänojassa vaneria vaan vain pyllyosan alla. En usko että selkänojaan edes kuuluu vaneri. Tsemppiä hommaan.

Yhteistyössä