Kenelläkään kokemusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja unissakävelijäkö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

unissakävelijäkö?

Vieras
Ketipinor nimisestä lääkkeestä? Onko aiheuttanut sivuoireita tai jotain omituista?

Minulle tuo määrättiin unettomuuden vuoksi, keskivaikeaan masennukseen menee efexor depot. Ensimmäisenä yönä kun olin tuon ketipinorin ottanut meillä on ovi siirtynyt pois paikoiltaan. Siis nostettu saranoiltaan ja nätisti oli siinä seinän nojalla. Kyseessä sisäovi. Olenko todella voinut unissani tuollaista tehdä?

Miehellä kädessä todella paha tulehdus ja oli silloin jouduttu leikkaamaan, eli epäilemme ettei hän olisi moista tehnyt ja lapset vielä niin pieniä etteivät voi tulla kyseeseen. Kummallakaan ei ole tietoa että toinen olisi edes vuoteesta poistunut.
Muina öinä tämän otettuani olen nukkunut kuin tukki, siis juurikaan mistään ei ole mitään tietoa. Mies kuitenkin kertonut että olen öisin erillainen, eli esim tönin häntä että vauva itkee, laita tutti vaikka vauva nukkuu rauhallisena jne.
Mieskään ei oikein sitäkään usko että olisin moista voinut yöllä hiljaa tehdä, mutta muutakaan luonnollista selitystä ei ole. Meillä uusi koti ja remontti meneillään niin olisinko unissani sitten remonttia tehnyt. Aika pelottavaa tälläinen.

Kyllähän sitä unissaan pystyy monenlaiseen. Itselläni on yleensä jonkunlainen muistikuva tapahtuneesta, jos teen jotain unissaan. Aika harvoin onneks tulee tehtyä :)

Mutta siis ihan mahdollisena pitäisin.

Sepä just pelottavaa ja outoa kun koskaan ennen en ole unissani kävellyt ja muutenkin aina ollut herkkäuninen. No nukunhan nyt muutenkin tuolla lääkkeellä aivan tiedottomana.
Sama kun outoa että mies tai lapset ei ole herännyt mihinkään. Ja kyseinen ovi on siis makuhuoneen ovi. Mitään muistikuvaa itselläni ei ole tapahtuneesta.

Ei varmaan kaikilla unissakävelijöillä olekaan aavistustakaan siitä, mitä he tekee unissaan.

Stressi ja valvominen lisää unissakävelyä, mutta kerro ihmeessä lääkärillesi, jos tuo unissakävely huolettaa. Jos ainut, joka oven on voinut nostaa paikoiltaan, olet sinä, niin siinä on varmaan käynyt. Olet varmaan osannut puuhailla niin hiljaa, ettei kukaan ole herännyt.

Unissakävelyyn voi joskus auttaa ihan se, että vakuuttaa itselleen illalla (vaikka ihan ääneen), että tänä yönä nukun hyvin ja rauhallisesti koko yön omassa sängyssä.

En tiedä että muina öinä vastaavaa olisi ollut. Eli jotenkin epäilen että tuon lääkkeen aloituksen myötä tämä yksittäinen tapaus tuli.
Miehen sormi oli samaisena päivänä leikattu eli en usko hänen olleen asialla kipujen vuoksi ja lapset taas on alle 3v. joten tuskin hekään moista pystyisi tekemään.

Googlettelin vähän, ja ainakin eräs toinen lääke, jossa on sama vaikuttava aine kuin tuossa Ketipinorissa, on aiheuttanut joillekin unissakävelyä. Eli ihan mahdollista on, että johtuu lääkkeestä. Jos sinua ahdistaa se, että saatat kävellä unissasi, käy uudelleen lääkärissä, ja kerro oireesta.

Mulla on aika kontrolliin lääkkeen vuoksi kyllä tulossa. Lähinnä näin iltaselta kun ehtii miettii kaikkee liikaa tuli sellanen pelko että teen lapsille jotain unissani. Siis ei, ei ole koskaan ollut mielessäni vahinkoittaa heitä ja nukkuvat molemmat hyvin melkein täysiä öitä. Mutta mistä voin tietää ja luottaa itseeni jos ovenkin siirrän tuosta vaan enkä tiedä mitään jälkeenpäin.

Kai tää pelko jäi isäni puheesta kun vähän kylläkin naureskellen sanoi että varokaa vaan ettette tee lapsille mitään. Hän kun ei ehkä ihan usko että se ovi oli pois paikaltaan jne.
Mutta kiitos sulle, ehkä mä ensiyöni saan nukuttua pelkäämättä kummituksia tai että tulisin hulluksi.

Voithan viritellä yöksi oven eteen jotain sellasta, minkä pois siirtämisestä kuuluu jotain ääntä. Vaikket ehkä itse heräisikään siihen, niin ehkä mies heräis.

Hyviä unia :)

Yhteistyössä