kenellä vastuu kyse silmälasin ostosta

  • Viestiketjun aloittaja milja
  • Ensimmäinen viesti
milja
eli juttu on tämä mulle määrättiin lähete yliopistollisen sairaalan silmä puolelle jossamm katsottiin mun karsastus ja koko päivä meni näön tarkastuksessa määrättiin silmälasit jotka sain haettua vasta 4kk myöhemmin ostin kalliit lasit ja ihmettelin kun en nää niillä yhtään mitään kävin paikallisella silmä-asemalla ja sitä alettiin tutkia multa otettiin uudestaan näkö ym ja tämä ylioistollisessa sairaalassa tehty on päin mönkiä tehty!!! nyt mulla on kalliit lasit mutta en voi niitä käyttää

eli mitä nyt
kyllähän se vähän jo soitti sinne ja ne sano että saan uuden ajan ja sit taas lasien osto uusilla voimaksuullilla entäs kun nyt maksoin noista ihan turhaan noita ei voi käyttää
 
milja
Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
Ota yhteyttä potilas-asiamieheen sitä kautta pitäs saada tietää voitko saada korvauksen sairaalalta.
mistäköhän tollasen löytää??
suututtaa nyt niin vietävästi kun on tuo re tapaus.ja sille rahalle kyllä muutakin käyttöä löytynyt. ja kun käyn autokoulua kaikki jää nyt lasien takia en voi ajaa autoo jos ei laseja lappuja pitäs toimittaa poliisiasemalle mut sekään ei onnistu kun tää lasijuttu meni mönkään mun pitäs lääkärintarkastuksessa ja siellä ne kattoo näön ja määrää lasit jotka on mutta kun väärät
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja milja:
eli juttu on tämä mulle määrättiin lähete yliopistollisen sairaalan silmä puolelle jossamm katsottiin mun karsastus ja koko päivä meni näön tarkastuksessa määrättiin silmälasit jotka sain haettua vasta 4kk myöhemmin ostin kalliit lasit ja ihmettelin kun en nää niillä yhtään mitään kävin paikallisella silmä-asemalla ja sitä alettiin tutkia multa otettiin uudestaan näkö ym ja tämä ylioistollisessa sairaalassa tehty on päin mönkiä tehty!!! nyt mulla on kalliit lasit mutta en voi niitä käyttää
Etkö sä siinä näöntarkastuksessa huomannut, ettet näe niillä vahvuuksilla mitään? Vai tuliko sulle lasit väärillä vahvuuksilla? Miten voi näöntarkastus mennä niin pahasti pieleen, kun asiakas kumminkin on se keltä kysellään "näetkö näillä vahvuuksilla, mites nämä eroaa edellisistä" jne. Vai miten ne sen tarkastuksen teki?
 
milja
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja milja:
eli juttu on tämä mulle määrättiin lähete yliopistollisen sairaalan silmä puolelle jossamm katsottiin mun karsastus ja koko päivä meni näön tarkastuksessa määrättiin silmälasit jotka sain haettua vasta 4kk myöhemmin ostin kalliit lasit ja ihmettelin kun en nää niillä yhtään mitään kävin paikallisella silmä-asemalla ja sitä alettiin tutkia multa otettiin uudestaan näkö ym ja tämä ylioistollisessa sairaalassa tehty on päin mönkiä tehty!!! nyt mulla on kalliit lasit mutta en voi niitä käyttää
Etkö sä siinä näöntarkastuksessa huomannut, ettet näe niillä vahvuuksilla mitään? Vai tuliko sulle lasit väärillä vahvuuksilla? Miten voi näöntarkastus mennä niin pahasti pieleen, kun asiakas kumminkin on se keltä kysellään "näetkö näillä vahvuuksilla, mites nämä eroaa edellisistä" jne. Vai miten ne sen tarkastuksen teki?
mulla siis karsastus mun toinen silmä näkee hyvin toinen ei nää mitään tai korkeintaan lähelle.ja just noin ne teki kyseli mitä rivejä nään ja eri voimaksuuksilla. laitettiin myös jotain tipoja ja taas jatkettiin eli näätkö ton,tonton mitä numeroita nääät ym ym ja mä vastailin. sain resetin ja sen kiikutin sit silmä asemalle mistä lasit ostin. tänään kävin ja sanoin ku en nää mitään (eilen tulivat) se otti taas mittoja kyseli mitä nään ja mitä en eri voimakkuuksilla. sitten totes kutakuinkin näin " nyt kyllä vähän ihmetyttää tämä lähete että ei ole kovin pätevä lääkäri ollut ja minkä ikäinen? ja sit kyseli siitä mun käynnistä siellä.
lasit on niillä vahvuuksilla kun määräyksessä luki eli vika on jo yliopistollisen sairaalan
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja milja:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja milja:
eli juttu on tämä mulle määrättiin lähete yliopistollisen sairaalan silmä puolelle jossamm katsottiin mun karsastus ja koko päivä meni näön tarkastuksessa määrättiin silmälasit jotka sain haettua vasta 4kk myöhemmin ostin kalliit lasit ja ihmettelin kun en nää niillä yhtään mitään kävin paikallisella silmä-asemalla ja sitä alettiin tutkia multa otettiin uudestaan näkö ym ja tämä ylioistollisessa sairaalassa tehty on päin mönkiä tehty!!! nyt mulla on kalliit lasit mutta en voi niitä käyttää
Etkö sä siinä näöntarkastuksessa huomannut, ettet näe niillä vahvuuksilla mitään? Vai tuliko sulle lasit väärillä vahvuuksilla? Miten voi näöntarkastus mennä niin pahasti pieleen, kun asiakas kumminkin on se keltä kysellään "näetkö näillä vahvuuksilla, mites nämä eroaa edellisistä" jne. Vai miten ne sen tarkastuksen teki?
mulla siis karsastus mun toinen silmä näkee hyvin toinen ei nää mitään tai korkeintaan lähelle.ja just noin ne teki kyseli mitä rivejä nään ja eri voimaksuuksilla. laitettiin myös jotain tipoja ja taas jatkettiin eli näätkö ton,tonton mitä numeroita nääät ym ym ja mä vastailin. sain resetin ja sen kiikutin sit silmä asemalle mistä lasit ostin. tänään kävin ja sanoin ku en nää mitään (eilen tulivat) se otti taas mittoja kyseli mitä nään ja mitä en eri voimakkuuksilla. sitten totes kutakuinkin näin " nyt kyllä vähän ihmetyttää tämä lähete että ei ole kovin pätevä lääkäri ollut ja minkä ikäinen? ja sit kyseli siitä mun käynnistä siellä.
lasit on niillä vahvuuksilla kun määräyksessä luki eli vika on jo yliopistollisen sairaalan
No sitten, vika on kyllä sen, joka väärillä vahvuuksilla lasit määräsi. Otapa sinne yhteyttä!
 
milja
Alkuperäinen kirjoittaja thinwhiteduke:
Reseptin kirjoittaja on aina vastuussa kirjoittamastaan määräyksestä. Ota yhteyttä sinne yliopistolliseen sairaalaan. Eiköhän se asia selviä.
kitos tästä ja kiitos myös Taevahan Tosi:lle tarttee maanantaina soitella jos tähän viä löytys joku ratkasu.tosiaan tän paikkakunnan silmälääkäri sinne soitti ja ihmetteli asiaa mut kyseinenhenkilö ei ollut paikalla ja olivat sanoneet että ottavat uudestaan näön ja mun puhelinnumeron viimeksi meni n. 4-6vk ennen ku sain ajan ja sitten viä 2-3vk ennen ku se aika oli
 
mie
Perusnäöntarkastusta ei oikein voi tehdä väärin, sillä asiakashan itse kertoo minkä rivin näkee hyvin jne. Tietty paperille voi kirjoittaa väärät vahvuudet, mutta muutoinhan asiakas itse kertoo mikä on hyvä ja mikä huono.

Linssit voidaan myös hioa väärin, jolloin laseilla ei näe hyvin. Tietty 4 kk on pitkä aika ja sun näkö on myös voinut siinä ajassa muuttua jonkin verran.
 
ränttis
Mulle kävi joskus aikoinaan vähän samalla lailla kun kävin hyksin silmäpoliklinikalla karsastuksen takia... Olinkohan mä 15v. katottiin näkö jne jne ja sitte kun hain lasit, niin niillä ei nähnyt kun lähelle, vaikka enemmän mulla karsastaa pidemmälle katsoessa.. Ja kalliit ne on, varsinkin kun prismalasit.. mutta mä olin niin nuori ja aattelin vaan että ehkä ne olikin vaan tarkotettu lukulaseiks..
 
milja ap
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Perusnäöntarkastusta ei oikein voi tehdä väärin, sillä asiakashan itse kertoo minkä rivin näkee hyvin jne. Tietty paperille voi kirjoittaa väärät vahvuudet, mutta muutoinhan asiakas itse kertoo mikä on hyvä ja mikä huono.

Linssit voidaan myös hioa väärin, jolloin laseilla ei näe hyvin. Tietty 4 kk on pitkä aika ja sun näkö on myös voinut siinä ajassa muuttua jonkin verran.
kysyin tätä siltä joka mun näön otti että miten paljon mun näkö on voinut muuttua 4kk aikana ja sano että ei se näin radikaalisesti voi muuttua.

laseissa ja linsseissä ei ollut mitään ne oli tehty niinkun reseptissä oli. jos ei lääkäri ite jo ollut sössinyt alkumetreillä. mutta soitan huomenna
 
milja
Alkuperäinen kirjoittaja ränttis:
Mulle kävi joskus aikoinaan vähän samalla lailla kun kävin hyksin silmäpoliklinikalla karsastuksen takia... Olinkohan mä 15v. katottiin näkö jne jne ja sitte kun hain lasit, niin niillä ei nähnyt kun lähelle, vaikka enemmän mulla karsastaa pidemmälle katsoessa.. Ja kalliit ne on, varsinkin kun prismalasit.. mutta mä olin niin nuori ja aattelin vaan että ehkä ne olikin vaan tarkotettu lukulaseiks..
niin sä et sitten soitellu mihinkään? entä lasit mitäs niille sit tehtiin olitko pitämättä vai ostettiinko uudet linssit?

mulla tosiaan toinen silmä normaali ja lääkäri sano että jos mun toinen silmä ei karsastas mulla olis normaali näkö. tää on niin hankalaa kun pitäs mennä autokouluntakia lääkärikäynnille ja ne kattoo näön no mä en nää mitään ja määrää silmälasit ..ei en tiä oon niin sekasin ja ärsyttää.
mitä noilla laseilla voi tehdä kun ihailla ja ajatella että sinne meni n. 300e savuna ilmaan muutenkin tiukilla ja laskuja siirrelty eikä mies voinut olla töissä =(
ja noi siis kaukolasit eli vaan kauas kattoessa tarvin.
 
karsastusongelmainen
Virhe on voinut tapahtua näöntarkastuksessa, karsastus on voinut muuttua neljän kuukauden aikana tai linssien valmistuksessa on tapahtunut pientä epätarkkuutta, vaikka voimakkuudet olisivat oikeat. Jos on kysymyksessä prismalinssit, prismaa on ehkä määrätty liikaa, jolloin näkeminen kahdella silmällä on epätarkkaa, vaikka kumpikin silmä erikseen näkisi laseilla hyvin. Karsastus on siitä hankala sairaus, että se ei ole pysyvä tila, vaan sen voimakkuus vaihtelee mm. väsymystilan, vuorokaudenajan, stressin ym. vaikutuksesta. Silti pätevä silmälääkäri osaa määrätä sellaiset lasit, jotka ovat "keskimäärin" sopivat.

Potilasasiamies ei tässä tapauksessa ole se oikea henkilö, vaan kunnan kuluttajaneuvoja (kaupungin puhelinvaihteesta osaavat yhdistää puhelun). Hänen avullaan on mahdollista tehdä kirjallinen valitus kuluttajavalituslautakuntaan, josta voidaan anoa osittaista tai kokonaissumman hyvitystä turhaan ostetuista laseista, jos virhe voidaan todistaa tapahtuneen. Valitusprosessi voi kestää puolesta vuodesta puoleentoista.

Kannattaa aloittaa asian selvittäminen silmälasireseptin määränneestä lääkäristä, vaatia uusintatarkastusta. Ensimmäisenä selvittäisin lasien prisma-vahvuuden ja vertaisin sitä edellisien silmälasien prismakorjaukseen. Toki asian voi hoitaa myös yksityisesti, mutta silloin joutuu itse maksamaan lääkärinpalkkion. Silmälasien valmistustarkkuuden voi selvittää myös missä tahansa optikkoliikkeessä, jos lasit valmistanut optikko ei näe niissä mitään korjattavaa.

Nämä silmälasiasiat ovat sellaisia, että näissä usein oppii asioita kantapään kautta, kun on ensin saanut muutamat vääränlaiset lasit ja taistellut sen puolesta, että jokaisella on oikeus subjektiiviseen kokemukseen siitä, että "Näillä laseilla minä näen hyvin". Sekä silmälääkäreissä että optikoissa on tarkkoja että tunareita, kuten missä tahansa ammatissa. Lycka till!
 
Työäiti
Jos olet korjannut karsastusta itse pitkään, niin prismalasit voivat olla vaikeat käyttää. Sun pitää katsoa kieroon, jotta lasit korjaavat näön. Minulla annettiin ensin muoviset kalvot omiin laseihin, jotta pystyin arviomaan auttaako prisma minua. Lopulta hankin tavalliset lasit ja silmä itse korjaa virheen. Väsymys ja pimeys vaikeuttavat näköä.
 
milja
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Jos olet korjannut karsastusta itse pitkään, niin prismalasit voivat olla vaikeat käyttää. Sun pitää katsoa kieroon, jotta lasit korjaavat näön. Minulla annettiin ensin muoviset kalvot omiin laseihin, jotta pystyin arviomaan auttaako prisma minua. Lopulta hankin tavalliset lasit ja silmä itse korjaa virheen. Väsymys ja pimeys vaikeuttavat näköä.

en ole itse korjannut ja nämä olisivat olleet mun ensimmäiset silmälasit.
 

Yhteistyössä