Virhe on voinut tapahtua näöntarkastuksessa, karsastus on voinut muuttua neljän kuukauden aikana tai linssien valmistuksessa on tapahtunut pientä epätarkkuutta, vaikka voimakkuudet olisivat oikeat. Jos on kysymyksessä prismalinssit, prismaa on ehkä määrätty liikaa, jolloin näkeminen kahdella silmällä on epätarkkaa, vaikka kumpikin silmä erikseen näkisi laseilla hyvin. Karsastus on siitä hankala sairaus, että se ei ole pysyvä tila, vaan sen voimakkuus vaihtelee mm. väsymystilan, vuorokaudenajan, stressin ym. vaikutuksesta. Silti pätevä silmälääkäri osaa määrätä sellaiset lasit, jotka ovat "keskimäärin" sopivat.
Potilasasiamies ei tässä tapauksessa ole se oikea henkilö, vaan kunnan kuluttajaneuvoja (kaupungin puhelinvaihteesta osaavat yhdistää puhelun). Hänen avullaan on mahdollista tehdä kirjallinen valitus kuluttajavalituslautakuntaan, josta voidaan anoa osittaista tai kokonaissumman hyvitystä turhaan ostetuista laseista, jos virhe voidaan todistaa tapahtuneen. Valitusprosessi voi kestää puolesta vuodesta puoleentoista.
Kannattaa aloittaa asian selvittäminen silmälasireseptin määränneestä lääkäristä, vaatia uusintatarkastusta. Ensimmäisenä selvittäisin lasien prisma-vahvuuden ja vertaisin sitä edellisien silmälasien prismakorjaukseen. Toki asian voi hoitaa myös yksityisesti, mutta silloin joutuu itse maksamaan lääkärinpalkkion. Silmälasien valmistustarkkuuden voi selvittää myös missä tahansa optikkoliikkeessä, jos lasit valmistanut optikko ei näe niissä mitään korjattavaa.
Nämä silmälasiasiat ovat sellaisia, että näissä usein oppii asioita kantapään kautta, kun on ensin saanut muutamat vääränlaiset lasit ja taistellut sen puolesta, että jokaisella on oikeus subjektiiviseen kokemukseen siitä, että "Näillä laseilla minä näen hyvin". Sekä silmälääkäreissä että optikoissa on tarkkoja että tunareita, kuten missä tahansa ammatissa. Lycka till!