Kenellä on ylempi korkeakoulututkinto?

• Viestiketjun aloittaja Akateeminen
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Misty:
Alkuperäinen kirjoittaja Cher69:
Alkuperäinen kirjoittaja bla:
Ei ihan vielä, Amk vielä vähän vaiheessa.
Käsittääkseni tässä ketjussa puhuttiin YLEMMISTÄ KORKEAKOULUTUTKINNOISTA. Ammattikorkeakoulusta ei ylempää korkeakoulututkintoa voi saada. Ylempi AMK -tutkintohan ei vastaa maisteria tai diplomi-insinööriä.
Ei amkista saa sitä alempaakaan, koska ei nimestään huolimatta ole korkeakoulu. Vain yliopistoista valmistuu korkeakoulututkinnolla; yleensä kandeilla on alempi, maistereilla ylempi (poikkeuksena esim. oikeustiede).
Kyllä mulla on alempi korkeakoulututkinto tällä hetkellä, ihan Suomen lakienkin mukaan. Ikävää jos se on sulta pois.
Tarkistin wikipediasta: Sori, kyllä näköjään amk saa myös nykyään puhua itsestään korkeakouluna, mutta korkeakoulututkintoa sieltä ei saa, vaan joko alemman tai ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon. Korkeakoulututkinnon saa vain yliopistotasoisesta oppilaitoksesta. Sen sijaan englanniksi suomalaisesta amk-tutkinnosta käytetään samaa nimeä kuin alemmasta korkeakoulututkinnosta (esim. Bachelor of arts), vaikka ne eivät siis samantasoisia Suomessa olekaan. Ja ei, sinun tutkintosi ei ole minulta pois, mutta ihmetyttää vain, miksi ihminen haluaa väkisin omia jotain mitä ei oikeasti ole saavuttanut; miksi puhua itsestään korkeammin koulutettuna kuin todellisuudessa onkaan? Itse olen maisteri, eikä tulisi mieleenkään esitellä itseäni tohtoriksi tms.

Kyllä, kohta olen tradenomi ylempi AMK eli mulla on ylempään korkeakoulututkintoon verrattava tutkinto =)

juu
Alkuperäinen kirjoittaja juu :
Tässäpä ei ap hakenutkaan akateemisia vai hakiko?
Otsikko oli jotain ihan muuta. Piste.
niin, haettiin YLEMMÄN KORKEAKOULUTUTKINNON suorittaneita ja sitä ei amiksesta irtoa. :)
Justhan sulle selvitettiin miten asian laita on.
Miten olet pärjännytkin noin kovapäisenä?
Lukemalla tentteihin tuplasti?
hienosti olen pärjännyt, kiitos vain kysymästä. :) edelleenkään amk:sta ei irtoa sitä mitä tässä kysyttiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiki:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiki:
Tekniikan tohtori ois täällä :wave:
Miltä alueelta?

Pelkkä DI täällä...
TKK:lta oon valmistunut. "Pelkkä" DI ois varmasti ollut fiksumpi ratkaisu työmarkkinoita ajatellen :). Mistäs päin sä oot?
Mansesta ja tietotekniikkaa&taloutta, sellainen suosikkisetti. Höh, eikös tohtorit ookkaan rahasampoja meihin perusjätkiin verrattuna =)

Alkuperäinen kirjoittaja säälivä:
Minua ärsyttää semmoiset, joilla ei ole yo-lakkia ja opiskelevat silti yliopistossa. Semmoinen pitäisi kieltää.
Minä en varmaan ärsytä, kun en enää opiskele. Nyt FM. Omasta mielestäni luonnontieteiden puolella lukion voi jättää välistä ja mennä avoimeen suoraan peruskoulun jälkeen.

Misty
Kyllä, kohta olen tradenomi ylempi AMK eli mulla on ylempään korkeakoulututkintoon verrattava tutkinto =)
No sieltä se avainsana tuli: verrattava. :) Verrattava ehkä kyllä, mutta ei itse korkeakoulututkinto. :)

Itse en kyllä tuota verrattavuuttakaan ymmärrä, koska itsekin amkissa opiskelleena saatoin vain todeta, kuinka erityyppisestä opiskelusta olikaan kysymys. Mutta tasonsa kullakin, eikö? Itse halusin akateemisen tutkinnon, ja siksi päätinkin hakeutua yliopistotasoiseen koulutukseen, jotkut haluavat jotain muuta.

Ylempi ammattikorkeakoulututkinto, voin sentään kaavakkeisiin vastata omaavani ylemmän korkeakoulututkinnon vaikka sitä täällä pitää hävetäkin. Onneksi edes Suomen laki on turvana.

Akateeminen en ole, sen myönnän.

niinpä
Alkuperäinen kirjoittaja säälivä:
Minua ärsyttää semmoiset, joilla ei ole yo-lakkia ja opiskelevat silti yliopistossa. Semmoinen pitäisi kieltää.
Yksi mun älykkäimmistä työkavereista on just tällainen. lisurikin lienee jo valmis. oma ala kiinnosti jo aikanaan niin ettei mennyt päivähoidokiksi lukioon.

Misty
Alkuperäinen kirjoittaja Data:
Itse halusin akateemisen tutkinnon, ja siksi päätinkin hakeutua yliopistotasoiseen koulutukseen, jotkut haluavat jotain muuta.
Miksi halusit juuri akateemisen tutkinnon?
No olen aina halunnut parasta, ja yliopisto on Suomessa se instanssi, joka tarjoaa korkeinta mahdollista opetusta. Lisäksi halusin löytää akateemisen miehen, ja ilmeisin paikka löytää sellainen on yliopistocampus. ;)

Itse halusin akateemisen tutkinnon, ja siksi päätinkin hakeutua yliopistotasoiseen koulutukseen, jotkut haluavat jotain muuta.
No olen aina halunnut parasta, ja yliopisto on Suomessa se instanssi, joka tarjoaa korkeinta mahdollista opetusta. Lisäksi halusin löytää akateemisen miehen, ja ilmeisin paikka löytää sellainen on yliopistocampus. ;)
Jos käsitin oikein, niin syysi olivat statukseen liittyviä? Ei tiedonhalu tai halu ryhtyä tutkijaksi.

Misty
Alkuperäinen kirjoittaja fm:
Käsittääkseni tässä ketjussa puhuttiin YLEMMISTÄ KORKEAKOULUTUTKINNOISTA. Ammattikorkeakoulusta ei ylempää korkeakoulututkintoa voi saada. Ylempi AMK -tutkintohan ei vastaa maisteria tai diplomi-insinööriä.

Niin siis nimenomaan ap ei hakenut akateemistas vaan ylempää korkeakoulututkintoa JONKA VOI AMKista saada!
Ei, vaan amk:sta tulee ylempi AMMATTIkorkeakoulututkinto...
Kyllä, korkeakoulututkinto sekin ;=)
"Korkeakoulututkintojen järjestelmästä annetun asetuksen mukaan ammattikorkeakoulututkinto ja alempi korkeakoulututkinto sekä ylempi ammattikorkeakoulututkinto ja ylempi korkeakoulututkinto rinnastetaan toisiinsa. Toisaalta ne muodostavat saman asetuksen mukaan kuitenkin kaksi erillistä kategoriaa. Tämä tarkoittaa sitä, että kun julkisen viran tai tehtävän pätevyysvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto, myös ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet ovat tutkintonsa puolesta yhtä kelpoisia tehtävään. Sen sijaan ei ole mahdollista sanoa, että ylempi ammattikorkeakoulututkinto olisi ylempi korkeakoulututkinto, tai että ylempi korkeakoulututkinto olisi ylempi ammattikorkeakoulututkinto."

Alkuperäinen kirjoittaja fm:

Niin siis nimenomaan ap ei hakenut akateemistas vaan ylempää korkeakoulututkintoa JONKA VOI AMKista saada!
Ei, vaan amk:sta tulee ylempi AMMATTIkorkeakoulututkinto...
Kyllä, korkeakoulututkinto sekin ;=)
"Korkeakoulututkintojen järjestelmästä annetun asetuksen mukaan ammattikorkeakoulututkinto ja alempi korkeakoulututkinto sekä ylempi ammattikorkeakoulututkinto ja ylempi korkeakoulututkinto rinnastetaan toisiinsa. Toisaalta ne muodostavat saman asetuksen mukaan kuitenkin kaksi erillistä kategoriaa. Tämä tarkoittaa sitä, että kun julkisen viran tai tehtävän pätevyysvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto, myös ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet ovat tutkintonsa puolesta yhtä kelpoisia tehtävään. Sen sijaan ei ole mahdollista sanoa, että ylempi ammattikorkeakoulututkinto olisi ylempi korkeakoulututkinto, tai että ylempi korkeakoulututkinto olisi ylempi ammattikorkeakoulututkinto."
Oliko tämä kaikkitietävästä Wikipediasta?

Tietenkin sanon että mulla on ylempi amk-tutkinto=ylempi korkeakoulututkinto.

Misty
Jos käsitin oikein, niin syysi olivat statukseen liittyviä? Ei tiedonhalu tai halu ryhtyä tutkijaksi.
Osittain kyllä. Mutta olen myös aina ollut "lukutoukka".

Misty
http://wapedia.mobi/fi/Korkeakoulututkinto

Osittain kyllä. Mutta olen myös aina ollut "lukutoukka".
Minä menin taas siksi, että yliopistotutkinnon suoritus on helpompi minulle ammattikorkeakouluun verrattuna. Opiskelun vapaus oli suurimpana syynä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:
Tää on kyllä niin typerä ketju, että voi elämä.
Samaa mieltä. Toisaalta ymmärrettävää.
Meilläkin töissä siirryin parempiin hommiin ja tilalleni otettiin akateeminen =)

Ja sen lisäksi vielä kaksi muuta lisää kun eivät selvinneetkään samalla miehityksellä :LOL:

Meilläkin töissä siirryin parempiin hommiin ja tilalleni otettiin akateeminen =)

Ja sen lisäksi vielä kaksi muuta lisää kun eivät selvinneetkään samalla miehityksellä :LOL:
Ei koulutus tarkoita sitä, että osaisi työn paremmin kuin kouluttamaton. Suurin osa työstä opitaan työtä tekemällä, eli kokemuksen kautta.

Ei koulutus tarkoita sitä, että osaisi työn paremmin kuin kouluttamaton. Suurin osa työstä opitaan työtä tekemällä, eli kokemuksen kautta.
Kyllä kyllä, tuntuu vaan akateemisilla olevan se pelko että työpaikat menee, kun on muitakin korkeakoulualoja ja tutkintoja. Miksi niin uhattu olo, jos akateemisuus on niin erinomaista?

Yhteistyössä