Kenellä on vastuu????

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Miina:
Miten halkaistun kallon voi korvata?? Ja asiaan. Ilmeisesti lapsi on saanut luvan poistua kotinurkilta vanhemmiltaan niin kyllä silloin on vastuu myös vanhempien.
Ja jos on luvatta liikkeellä niin sama homma. Kyllä meidän 6 v käy naapurissa leikkimässä, luvan kanssa, eikä mieleenkään tulis mennä pyytää naapuria maksumieheks jos likka loukkaa...
Halkaistun kallon voi korvata joko maksamalla sairaalakustannukset tai jos lapsi kuoli, ainakin hautauskustannukset jne. Kyse on - mitä ap:n kirjoituksesta ymmärsin - lähinnä juridisesta vastuusta eikä siitä, mitä itse kukakin tekisi tai jättäisi tekemättä, jos omalle lapselle sattuisi vakava onnettomuus naapurissa. Eli missä loppuu vanhempien juridinen vastuu ja missä alkaa sen naapurin juridinen vastuu. Kyse ei ole siis pelkästään "halkaistun kallon" korvaamisesta vaan mahdollisista sakoista sekä korvauksista omaisille.

Naapurin täti
Alkuperäinen kirjoittaja .........:
Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
Alkuperäinen kirjoittaja terra incognita:
Alkuperäinen kirjoittaja lisse:
minkä ikäisestä lapsesta kyse? kuinka lähellä teitä se tyttö asuu?
ei vastuu ole sinun tietenkään, en itse mitään tuonlaista ajatellut kun tytöt olivat pieniä jos naapurin tenava tullee meijän pihalle leikkii, niin kivaahan se on ettei lapsen tarvi olla ilman kaveria,jos et halua häntä leikkii lapsesi kanssa tai pelkäät vastuuta lähetä lapsi pois teiltä,

Noin 6v lapsesta kyse.. Ja asuu tuossa muutaman talon päässä.. Ihan kivahan se on että lapsilla on kavereita mutta jotenkin mietityttää että mitä jos jotain sattuu?? Ja lähinnä mietin juuri sitä et jos lapset ovat keskenään tuossa pihalla ja tää vieras tippuu kiipeilytelineeltä tai kiikusta tai juoksee liian läheltä kiikkua ja saa sen otsaansa (siis mitä kaikkea sitä nyt voi vaan sattua..) Niin saanko mä sitten syyt niskoilleni et laiminlöin vahtihommat vai onko se vaan voi voi.. :/ Kyllä mä omat lapset uskallan jättää keskenään tuohon pihalle leikkimään ja käydä laittaa pyykit kuivumaan ym ja jos sillä välin jotain käy niin mä kannan siitä vastuun mutta olenko mä tän vieraan lapsen läsnäollessa velvollinen vahtimaan heitä joka sekuntti??
jokainen vanhempi on vastuussa omista lapsistaan..voivathan vanhemmat syyttää sinua...mut olettamuksen mukaan ne lapsen vanhemmathan ois ns.jättäny tytön heitteille kun eivät vahi sitä lastaan.
No voi herra siunaa, jättäneet heitteelle muka kun lapsi naapurissa kavereiden kanssa leikkimässä...
Oikeesti, minkälaista elämää te ihmiset elätte jos ei kuusivuotiaskaan voi hetkeäkään olla ilman jatkuva tarkkailua? Itse ainakin käsitin että nämä asuvat jossain omakotialueella eikä kaupungissa, niin luulisi että voi sen verran antaa lapselle vapautta! Tai ilmeisestihän tytön vanhemmat voivatkin, ap vain repii siitä ressiä...
En ikimaalimassa päästäisi kuusivuotiastani yksin omin luvin huiteleen pitkin naapurustoja. Minusta se on heitteillejättö. Tiedän, että perheissä joissa on n. 10 lasta, tätä tapahtuu. Itse ollaan päätetty tehdä lapsia vain sen verran, että pystytään kaikista huolehtimaan kunnolla.

Päästätkö tosiaan 6 vuotiaan yksin kulkemaan? Vai vielä vapautta... Edesvastuutonta, sanon minä!

Ja AP:lle: mustakin tuntuu, että jos päästän naapurin lapsia meille sisään (vaikka ei ole sovittu mitään vanhempien kanssa), vastuu on minulla. Mutta jos mulla on kiireitä, en vain päästä lapsia meille leikkiin.

Keittiönoita
No joo, mut edelleen olen sitä mieltä että 6 vuotias on vanhempiensa vastuulla JOS he eivät ole ko. naapurin kanssa sopineet. Oli sitten liikkeellä luvalla tai luvatta.
Tästä olen samaa mieltä ja niin lienee lakikin. Kunhan lapsi ei ole kenenkään kotona sisällä. Sisätiloissa vastuu lapsista on sillä/niillä aikuisilla, joiden tiloissa lapsi on. Riippumatta siitä, onko lapsi saanut vanhemmiltaan luvan mennä sinne kylään vai ei. Ne vanhemmat kun eivät voi toisten koteihin mennä lapsiaan vahtimaan.

vieras
Mielestäni sen verran pitäisi katsoa perään, ettei kukaan mene esim. kypärä päässä telineisiin, mutta muuten pitäisi luottaa, että lapset pärjäävät eikä kiipeilyä tarvitse olla vahtimassa.

Miina
Meillä tyttö kysyy voiko mennä hakemaan sitä ja sitä ulos ja olla siellä pihassa. Yleensä kyllä olen antanut luvan. Asumme muuten hiljaisella alueella jos se asiaan vaikutta.. Kun minä olen antanut luvan mennä, olen myös vastuussa.
Ja että ihan heitteillejättö???

Naapurin täti
Meillä tyttö kysyy voiko mennä hakemaan sitä ja sitä ulos ja olla siellä pihassa. Yleensä kyllä olen antanut luvan. Asumme muuten hiljaisella alueella jos se asiaan vaikutta.. Kun minä olen antanut luvan mennä, olen myös vastuussa.
Miina, onko pakko käsittää väärin tahallaan?

Jos et tiedä, missä lapsesi kulkee, yksin, se on heitteillejättö.

Stina
Mielestäni et ole vastuussa lapsesta, jos te ulkona olette vaikkapa puistossa, ettekä ole sopineet vanhempien kanssa hoidosta, etkä siitä palkkaa saa. Vanhemmat ovat vastuussa lapsestaan.

no en nyt sanoisi että heitteillejätöstä olis kyse. aika yleistä tää näkyy noissa rivitaloaluella olevan. mut mä en ole päästänyt omiani naapuriinkaan, jos ei ole naapurin kans sovittu, että voi tulla. ja ekaluokkalainen on vasta yksin saanut mennä tohon puolen kilsan päähän naapuriin ja naapurin kans sovittiin aina, että kun meidän tyty sinne perille pääsee, niin sieltä soitetaan ja taas kun niiden tytär tuli meille, niin soitin kun pääsi tänne. 8 vuotiaasta yli ei enää sit perään ole soiteltu, tosin lapsella on jo kännykkä, että saa soitettua jos jotain on. mutta joka tapauksessa sopimatta ei ole mihkään kylään menty. nyt saattaa käväistä katsomassa onko kaveri paikalla ja voiko heille mennä, tyttö on nyt kymmenen

Alkuperäinen kirjoittaja Naapurin täti:

Sitten niitä lapsia on meinaan paljon jotka ovat heitteille jätetty

:/

Naapurin täti
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:

Onko teidän mielestä oikeasti ok, että 6-vuotias kulkee omilla teillään? Minun ystäväpiirissä ei ole ketään, joka noin pienen reissuja ei valvoisi. Kamala maailma, lapset joutuvat kyllä liian varhain ottamaan vastuun itsestään.

Keittiönoita
Se saattaa olla heitteillejättö, mutta ei me palstalaiset onneksi siitä päätetä :D Eli jos lapsellesi jotain tapahtuu, se on ihan tuo yleinen syyttäjä, joka poliisin tehtyä tarvittavat tutkimukset, arvioi, pitääkö sinua syyttää heitteillejätöstä vai ei.

Jennie
Meillä käy myös lapsia, joiden vanhempia en tunne. Itse en päästäisi omaa 8 v kylään ihmisille, joita en tunne. Monessa paikassa lapset eivät voi mennä esim.sisään, siis kaverit. Pitäisi leikkiä ulkona on sitten kaatosade tai kova pakkanen. Tietty hyvä on olla ulkona, mutta vähän säänkin mukaan. Naapurin eskari-ikäisen pojan leikkiä talvellakin säällä kuin säällä ulkona illat, vaikka oli ollut jo pitkän päivän päiväkodissa. Siis ei saanut tulla meillekään sisään, saati että heille olisi voinut kukaan mennä.
Nyt 9 v poika on meillä monta tuntia päivässä, kun on lomalla isällään. joka asuu lähistöllä. Siis en tiedä edes missä.

Keittiönoita
Onko teidän mielestä oikeasti ok, että 6-vuotias kulkee omilla teillään? Minun ystäväpiirissä ei ole ketään, joka noin pienen reissuja ei valvoisi. Kamala maailma, lapset joutuvat kyllä liian varhain ottamaan vastuun itsestään.
No en tiedä onko oikein vai ei, mutta kyllä Vantaan kaupunki velvoitti tuon mun junnuni aloittamaan peruskoulun junnun ollessa 6 v. Olisin mä toki voinut palkata meille kotiin opettajankin, ettei junnun olisi tarvinnut kouluun mennä, mutta ei oikein rahavarat antaneet silloin myöten kotiopettajan palkkaan. ...yh kun olin.

Naapurin täti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
No en tiedä onko oikein vai ei, mutta kyllä Vantaan kaupunki velvoitti tuon mun junnuni aloittamaan peruskoulun junnun ollessa 6 v. Olisin mä toki voinut palkata meille kotiin opettajankin, ettei junnun olisi tarvinnut kouluun mennä, mutta ei oikein rahavarat antaneet silloin myöten kotiopettajan palkkaan. ...yh kun olin.
Tuota, nyt et tainnut oikein ymmärtää kysymystäni (tahallaan et varmaan halunnut haastaa riitaa...)

Mutta selvyyden vuoksi toistan vielä:

Onko teidän mielestä ok, että 6-vuotias lapsi huitelee omilla teillään, siis niin, että vanhemmat EIVÄT TIEDÄ MISSÄ LAPSI ON?

Hankala tilanne.

En kyllä voi kuvitella että jotain sattuessa vanhemmat voisivat syyttää sinua lasten vahtimisen laiminlyönnistä jos eivät ole kanssasi mitään asiasta sopineet. Näkisin että lapsi on aina vanhempien vastuulla niin mikäli ei olla jonkun kanssa toisin sovittu, eli tässä tilanteessa vanhempien olisi pitänyt kysyä sinulta voitko katsoa muutaman tunnin lapstaan. Kun näin ei olla tehty, eivät he voi edellyttää että vahtisit lastaan.

Tilanteessasi varmaan kyselisin lapselta onko hän saanut luvan tulla pihallenne leikkimään ja pyytäisin vanhempiaan ottamaan yhteyttä. Tuntuisi turvallisemmalta tuntea lasten leikkikavereiden vanhemmat edes jotenkuten ja saada vaikka puhelinnumeronsa siltä varalta jos jotain sattuu.

Keittiönoita
Tuota, nyt et tainnut oikein ymmärtää kysymystäni (tahallaan et varmaan halunnut haastaa riitaa...)

Mutta selvyyden vuoksi toistan vielä:

Onko teidän mielestä ok, että 6-vuotias lapsi huitelee omilla teillään, siis niin, että vanhemmat EIVÄT TIEDÄ MISSÄ LAPSI ON?
En ymmärtänyt tahallani väärin enkä halua haastaa riitaa, mutta mä en ollut enkä ole edelleenkään meedio, joten en voinut työpaikaltani tietää, mihin junnu koulupäivänsä jälkeen pinkaisi tai edes sitä, lähtikö se aamulla kouluun. Ts...suurimman osan ajasta olin siinä olettamuksessa, että junnu on koulussa...en tiennyt, oliko se siellä vai ei. Joten....en tiennyt, missä lapseni on...oletin tietäväni, mutta en voinut olla varma. Kyllä se sitten seuraavana päivänä selvisi, oliko ollut vai ei :D

En kyllä päästäisi 6-vuotiasta sellaiseen paikkaan, joiden vanhempia en ole tavannut kertaakaan ja sopinut kyläilyistä etukäteen. Saati sitten yksin kulkemaan niin, etten tiedä, missä lapsi menee. Vastuu on omilla vanhemmilla, ainakin moraalinen, juridisesta vastuusta en osaa sanoa mitään.

Miina
No todellakaan ei ole oikein jos vanhemmat eivät tiedä, puhumattakaan että eivät välitä, missä 6 vuotias lapsi on. Tuo naapuri jossa meidän tyttö käy on 50 metrin päässä ja minä kyllä tunnen vanhemmatkin..

Ja tosiaan, tuleva koulumatka kyllä hirvittää enemmän kuin tossa naapurissa käynti. Yksin sekin pitäis kulkea joskus.. 6 vuotiaana...

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Hankala tilanne.

En kyllä voi kuvitella että jotain sattuessa vanhemmat voisivat syyttää sinua lasten vahtimisen laiminlyönnistä jos eivät ole kanssasi mitään asiasta sopineet. Näkisin että lapsi on aina vanhempien vastuulla niin mikäli ei olla jonkun kanssa toisin sovittu, eli tässä tilanteessa vanhempien olisi pitänyt kysyä sinulta voitko katsoa muutaman tunnin lapstaan. Kun näin ei olla tehty, eivät he voi edellyttää että vahtisit lastaan.

Tilanteessasi varmaan kyselisin lapselta onko hän saanut luvan tulla pihallenne leikkimään ja pyytäisin vanhempiaan ottamaan yhteyttä. Tuntuisi turvallisemmalta tuntea lasten leikkikavereiden vanhemmat edes jotenkuten ja saada vaikka puhelinnumeronsa siltä varalta jos jotain sattuu.
Olen aina kysynyt lapselta että onko lupa tulla ja vastaus on et joo.. Ja koskaan en ole kuullut että tätä lasta huudeltaisiin kotiin tai etsittäisiin että missä hän on. Eli vanhemmat joko tietävät että hän on meillä tai sitten he eivät yksinkertaisesti välitä siitä missä lapsi kulkee.. ( välillä tuntuu että heillä ei edes ole ketään kotona kun lapsi tulee meille). Ei ole koskaan kotiinmenoaikaa eli käytännössä lapsi leikkii meillä niin pitkään kunnes lähetän hänet kotiin.. :/
Tässä on vaan nyt se ongelma että JOS jotain sattuu niin yleensä se syntipukki etsitään aina jostain ja mielellään joku muu kuin vanhempi itse.. :whistle:

vieras
Voisko tätä verrata tilanteeseen, että asutaan rivarissa ja pihalla leikkii lapsia? Osalla on vanhempia katsomassa, osalla (esim. just 6-7-vuotiailla) ei. Minusta vanhemmat on itse vastuussa näistä 6-7-vuotiaistaan, ei ne pihalla olevat muut aikuiset.

mää
Hmm. Mä kun olin n. 5v, niin jo huitelin naapureissa ihan vapaasti. Ei vanhemmat mitään keskenään sopineet, lapset vaan kulkivat kavereilla millon kenenkin kotona tai pihassa. Eikä mitään sen kummempia kotiintuoaikojakaan ollut.

No, ihme ettei koskaan sattunut mitään. Leikittiin kuitenkin usein naapurin kaupan takapihalla, jossa oli kaikenlaista roinaa, isoja kaivonrenkaita, rautaputkia, styroxpinoja ym. Ei meitä kukaan vahtinut.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Hmm. Mä kun olin n. 5v, niin jo huitelin naapureissa ihan vapaasti. Ei vanhemmat mitään keskenään sopineet, lapset vaan kulkivat kavereilla millon kenenkin kotona tai pihassa. Eikä mitään sen kummempia kotiintuoaikojakaan ollut.

No, ihme ettei koskaan sattunut mitään. Leikittiin kuitenkin usein naapurin kaupan takapihalla, jossa oli kaikenlaista roinaa, isoja kaivonrenkaita, rautaputkia, styroxpinoja ym. Ei meitä kukaan vahtinut.
Mutta se oli sitä aikaa se. Niin mekin kakarana huideltiin kavereilla ja missä milloinkin, mutta jos jotain sattui, se oli tapaturma eikä siihen edes alettu etsiä syyllistä. Nykyisin jokainen tapaturmakin tutkitaan tarkkaan, jotta voidaan selvittää, oliko joku syypää siihen vai ei ja jos oli, siitä tulee sitten oikeusjuttu.

Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:

Minusta ei ole, siksi olenkin monta kertaa miettinyt, kun meille on tullut isosisarusten perässä jopa 4v - niin että vanhempien kans ei ollut puhetta. Veli tuumas, että onhan tuo kulkenut jo vaikka kuinka pitkään muillakin - se valitettavasti tuli huomattua. Tuota mietin sitten moneen kertaan, kun veljekset oli jo varsin varhain tuntikausia (esim 6h) kylässä jos ei hätyyttäny - kukaan ei kysele perään... Perushoito toimii, mutta kieltämättä monta kertaa mietin, pitäisikö jonneki ilmoittaa -kuulin lapsilta, että vanhemmat häipyi omille teilleen jne, eli kyllä mielestänikin vähintään holtitonta touhua. Hieman eri asia kouluikäisillä, mutta kyllä niistäki haluan tietää missä menevät...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja mää:

Mutta se oli sitä aikaa se. Niin mekin kakarana huideltiin kavereilla ja missä milloinkin, mutta jos jotain sattui, se oli tapaturma eikä siihen edes alettu etsiä syyllistä. Nykyisin jokainen tapaturmakin tutkitaan tarkkaan, jotta voidaan selvittää, oliko joku syypää siihen vai ei ja jos oli, siitä tulee sitten oikeusjuttu.
Niinpä, oisko nyt tämä nykyaika sellaista että lapsia yritetään pitää pumpulissa vähän liikaa ettei vaan mitään tapahtuisi :/

Yhteistyössä