Kenellä vastuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pimeitä töitä tehnyt?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pimeitä töitä tehnyt?

Vieras
Toimitin työnantajalle verokorttini. Nyt kuitenkin epäilen, että maksaako työnantaja verot ja sos. maksut. En ole saanut pyynnöistäni huolimatta ainoatakaan tilinauhaa enkä myöskään palkkatodistusta.

Jos työnantaja kusettaa, niin kenen on vastuu? Joudunko minä vaikeuksiin, jos käykin ilmi, että ennakonpidätyksiä jne ei ole tehty? Minä olen kuitenkin verokorttini toimittanut ja siinä uskossa ollut, että kaikki menee laillisesti.

Laske minkä verran olet tienannut bruttona ja vertaa siihen mitä saanut nettona, helppo päätellä et onko ennakonpid. otettu. Ja jos tili tulee pankkitilille nimellä palkka niin harva niin tyhmästi pimeitä töitä maksais.

Työnantajasi joutuu vastuuseen, mutta sinuna vaatisin nyt heti palkkatodistuksen saamistasi palkoista. Lain mukaan työnantajalla on velvollisuus se toimittaa.

Olen sitä vaatinut jo pidemmän aikaa. Nyt soitin jo työsuojelupiiriinkin, saavat he aloittaa väännön. Siksi tätä aloinkin miettiä, sillä jos löytyy jotakin hämärää, niin kuka on vastuussa.

Mulla oli sama ongelma aikoinaan....työnantaja maksoi palkan mulle suoraan käteen, verokortin olin toimittanut, työsopimusta hän ei pyynnöistäni huolimatta saanut tuotua mulle allekirjoitettavaksi, omien sanojensa mukaan kaikki oli kunnossa mutta epäilin vahvasti että ei ollut.

No, olin siellä sen pari kuukautta ja sitten lähdin sanaakaan sanomatta.

Alkuperäinen kirjoittaja pimeitä töitä tehnyt?;22955551:
Olen sitä vaatinut jo pidemmän aikaa. Nyt soitin jo työsuojelupiiriinkin, saavat he aloittaa väännön. Siksi tätä aloinkin miettiä, sillä jos löytyy jotakin hämärää, niin kuka on vastuussa.

Työnantajan vastuulla ne maksut tai maksamatta jättämiset ovat, joten ei huolta sen suhteen. Ethän sinä voi koskaan tietää, onko työnantaja todella maksanut ne, vaikka tilinauhassa niin lukisikin.

[QUOTE="vieras";22955599]Vaikka työnantajasi onkin vastuussa niin kyllä sinunkin pitää omista tuloistasi verot maksaa..[/QUOTE]

Miten minä käytännössä valvon, että näin tehdään?

Tilinauhoja en ole saanut, enkä sitä palkkatodistusta. Minulla ei siis ole harmainta aavistusta, mikä on ollut bruttopalkkani.

Saa nyt sitten nähdä, miten tässä käy. En ole onneksi enää ko. paikassa töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja pimeitä töitä tehnyt?;22955686:
Miten minä käytännössä valvon, että näin tehdään?

Tilinauhoja en ole saanut, enkä sitä palkkatodistusta. Minulla ei siis ole harmainta aavistusta, mikä on ollut bruttopalkkani.

Saa nyt sitten nähdä, miten tässä käy. En ole onneksi enää ko. paikassa töissä.

:O
Kai ihminen nyt tunti-/kuukausipalkkansa tietää?