kenellä oikeius aikuiskolutuksen kautta hankkia ammattitutkinto ja kenellä ei

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ilman ammattia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ilman ammattia

Vieras
Hiukan täytyy sanoa että katkeraksi vetää naamani kun 24vuotias siskoni hankki itselleen ammatin (ammattitutkinto)
aikuiskoulutuksen kautta.
Minä olen vielä ilman oikeaa ammattita (37) ,
tai tutkintoa:(
tietyn alan töitä kyllä olen tehnyt :)
Nyt koitin hakea aikuiskoulutuksen kautta tähän koulutukseen niin minut tyrmättiin jo työkkärissä :(
Minun pitää hakea yhteishaussa näiden 16vuotiaiden kanssa :(
Koetin kysellä että miksi en voi hakea kouluun aikuiskoulutuksen kautta vaan työkkärin täti painotti kokoajan tuota amista :(
Syytä ei kertonut miksi minun pitää käydä amis mutta minua nuoremmatkin saavat aikuiskoulutuksen kautta opiskella.
Tiedän jotka on tuon tutkinnon saaneet aikuiskoulutuksen kautta niin siellä ei niin paljon kieliä,eli niitä joista minä siis luultavasti repuuttasin koko koulun,
siksi en halusi sinne amikseen kun siellä on taas pitkät kurssit niitä kieliä.
Joku voi nyt ehkä sanoa että nyt olisi aika opetella niitä kieliä mutta kun oikeasti niitä ei meillä aikanaan koulussakaan juuri ollut kuin se pakollinen määrä ja silloinkin ope keksi muuta,
eli on siis jäänyt nuo kielet vähemmälle ja juuri ja juuri säälistä silloinkin taisi peruskoulun ope antaa minulle niistä 5 että pääsen läpi ilman uusintaa.

kaikilla yli 18vuotiailla on oikeus hakea aikuiskoulutukseen, oli ammattia tai ei. ja työkkärille ei kuulu mille kurssille sinä haet, ei kurssille hakemiseen tarvita työkkärin lupaa

Alkuperäinen kirjoittaja Sibrina:
Mulla on 3 ammattia, mutta ei vakkarityötä ja mä kyllä voin opiskella ammattitutkinnon työkkärin kurssin kautta, jos vaan kurssille pääsee ja ikää nyt 41v =) =)

Puhuuko ap nyt työkkärinkurssista VAI aikuiskoulutuksesta?

Alkuperäinen kirjoittaja ?1:
Jos pitää olla ammattitutkinto (ihan sama mikä) ennenkuin sinne pääsee? Ettei luule luuseriksi joka ei saa mitään aikaseks... En ole varma.

No ei todellakaan tarvitse olla ku hikinen peruskoulu käytynä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ehkä se ammattikoulu on sulle paras kuitenkin. Niillä jotka ovat aikuiskoulutuksena suorittaneet, on varmaan se vaadittava kielitaito??

No ei ollu ainakaan siellä missä mä aikuiskoulutukseni hankin, hyvä jos osasivat kiitos englanniksi sanoa ja ruotsiksi ei sitäkään =D

No eiköhän tuo ole kaikilla. Itse oon aikuiskoulutus puolella ja ikää 21.

Ja meni vähän ohi, että mitä se työkkäriin kuuluu mihin kouluun sä haet.

Siis työkkäri alkoi nyt painostamaan tuon koulutuksen kanssa kun ei ole sitä tutkintoa alalta.
Sanoin että voisin sen hankkia ja alkoi vaan paasaamaan että amikseen siitä,
tässä iässä.
En vihaa teinejä mutta en halua olla se jokaviikonlopun ilon pilaajakaan kun en heille pulloja toimita kuten aikanaan kun aloitin yhden ammattikoulun joka jäi kesken (eri ala)
mutta olin siis ainut joka oli sen 18v ja sain sellaioset vihani niskaan kun en tosiaan heille pulloja toimittanut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Siis työkkäri alkoi nyt painostamaan tuon koulutuksen kanssa kun ei ole sitä tutkintoa alalta.
tässä iässä.
En vihaa teinejä mutta en halua olla se jokaviikonlopun ilon pilaajakaan kun en heille pulloja toimita kuten aikanaan kun aloitin yhden ammattikoulun joka jäi kesken (eri ala)
mutta olin siis ainut joka oli sen 18v ja sain sellaioset vihani niskaan kun en tosiaan heille pulloja toimittanut.

No on sulla jutut :o ounou :)

Se nyt on aivan yks ja sama, sinähän se päätät mihin haet oli se sitten ; lukio, nuoriso- tai aikuispuoli, työkkärin kurssi, ammattikorkea tai yliopisto ja se ei kuulu pätkääkään työkkäriin.

Ehkä se ammattikoulu on sulle paras kuitenkin. Niillä jotka ovat aikuiskoulutuksena suorittaneet, on varmaan se vaadittava kielitaito??

Tällä periaatteella en uskalla hakea mihinkään kouluun kun tosiaan nou kilethän jatkuu siitä mihin on jääneet peruskoulussa,ja minulla sen on jotakin 6lk tasoa tosiaan oli jotakin kokeita yläasteella mutta opea ei kiinnostanut ja
äh mitä minä turhaan selitän :( kun en osaa niin en osaa :(

Siis en puhu pelkistä kursseista ;) Vaan ihan ammatillisesta aikuiskoulutuksesta kuten aloituksessa käy ilmi.

aikuiskoulutuksena on kursseja jotka täydennys/jatko-opintoja eli sellaisille jjoilla ammatti. ja sitten on niitä kursseja jotka on sellaisille joilla ei ole ammattia tai ovat uutta ammattia hakemassa.
jospa olet nyt halunnut noille jatko-kursseille?? niille vaaditaan ammatti. mutta noille peruskursseille ei kyllä vaadita muuta kuin peruskoulu ja 18v ikä

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

tässä iässä.

No on sulla jutut :o ounou :)

Ai itkä? Oletko itse opiskellut luokan ainoana täysi ikäisenä? Voin sanoa että silloin oli meno ainakin tälläista,voihan se olla muuttunut mutta ilonpilaaja leiman sain.

Alkuperäinen kirjoittaja ööh:
aikuiskoulutuksena on kursseja jotka täydennys/jatko-opintoja eli sellaisille jjoilla ammatti. ja sitten on niitä kursseja jotka on sellaisille joilla ei ole ammattia tai ovat uutta ammattia hakemassa.
jospa olet nyt halunnut noille jatko-kursseille?? niille vaaditaan ammatti. mutta noille peruskursseille ei kyllä vaadita muuta kuin peruskoulu ja 18v ikä

En todellakaan ole hakenut mihinkään jatko kurssille
vaan
ihan koulutukseen jossa voi suorittaa ammattitutkinnon ja näyttötyön.

vaan

Tuota, eikö niillä näytöillä suoriteta se ammattitutkinto? Hae ihmeessä kouluun, sittenhän se selviää pääsetkö vai et!

vaan

no sitten voit hakea. ei se työkkärille kuulu millään tavalla minne koulutukseen sinä haet. ei työkkäri niitä oppilas valintoja sinne tee

Ihan selvennykseksi nyt kaikille aikuiskoulutuksessa voi:

Opiskella ammattitutkinnon mm. koulunkäyntiavustaja, koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaaja, lasten- ja nuorten erityisohjaaja.

Opiskella perustutkinnon mm. lähihoitaja, puuseppä, sähköasentaja tjs.

Voi käydä suorittamassa pelkkiä näyttöjä ammattitutkinnoista, jos on riittävä työkokemus.

Voi käydä suorittamassa esim, alkoholipassin, hygieniapassin, lääkehoidon kurssin jne.

Ja noista kaikista saa ihan samat paperit kuin nuorisopuolellakin.

Haet aikuiskoulutukseen, joko näyttötutkintoon tai tavalliseen. Tai sitten oppisopimukseen. Kaikkea mitä järjestetään nuorille järjestetään myös aikuisille. Katso oman kunnan / kaupungin sivuilta sieltä löytyy pitkä lista. Jos oli työvoimakoulutuksesta puhe, niin työkkäri päättää ketkä sinne otetaan, joten jos et ole suosiossa niin voi hyvinkin olla ettet pääse mut omaehtoiseen ammatilliseen koulutukseen sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ei kai sitä työkkäristä tarvi kysyä, hae sinne aikuiskoulutukseen ihan omatoimisesti, onnistu ainakin mulla.

Peesi :) Mulla on aikuiskoulutuksesta hyviä kokemuksia 2 ammattia oo hakkinu ja saanu vakityöpaikan.

Mä hain just aikuiskoulutukseen, ikää 25v, mut itellänikään ei tuo kielipää oo kovin hyvä et saa nähä pääsenkö tuohon kouluun.
Aikaisemminkin oon ollu aikuiskoulutuksessa toiseen ammattiin ja siellä on ollu vanhimmat yli 50v.

Yhteistyössä