kenellä 5-vuotias yksin kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut

Vieras
kuulin sattumalta eräältä tuttavaltani että yhteinen ystävämme jättää 5-vuotiaan tyttärensä yksin kotiin kun lähtee käymään kaupassa (kauppaan matkaa n. 3km), kun tytär on kuulemma niin omatoiminen, mielestäni tämä on aika omituista, vai olenko sitten itse omituinen

Riippuu ihan lapsesta... Meillä ei 5v ole yksin ollut kotona mutta eskarilaisina ovat jo alkaneet harjoitella yksinoloa vaikka lyhyen kauppareissun ajan. Ja eskarilainen voi olla 5v...

Meillä poika 6 vuotiaana alkoi itse haluta olla kotona semmosia 1-2 h pätkiä yksin. Niinpä sitten annoinkin. Nyt poika on 7v ja soittaa kyllä jos jotain asiaa on tai kysyttävää. Osaa välipalat, läksyt jne huolehtia itse, vaikka kotiäiti olenkin.. Ihan hyvä, jossain vaiheessa kuitenkin itsenäistyttävä ja nyt kun itse olen töistä vielä poissa niin on helppo seurailla miten pärjää.

Musta eskari ikäinen voi harjoitella.SIllä jos joutuu kouluaikaan olemaan yksin,ettei tule yllätyksenä se.
Ja palkitaan sekä tehdään siitä mukavaa..

Riippuu lapsesta kovasti.Joku on 6 veenä valmis,toinen vasta 8.

Minä jätän kaksi viisivuotiasta yksin sisälle jos käyn vaikka kaupassa jos isi puuhailee ulkona. en kuitenkaan kokonaan jättäisi yksin vielä noin pientä. eskarissa aletaan harjoittelemaan.

Meidän tyttö on jäänyt 15 minuutiks yksin kotiin kun olen käynyt kaupassa, kännykkä kädessä.
Ikää just sen 5v ja halusi itse jäädä, katseli lasten ohjelmia telkasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Meillä 6v ( nyt eskarissa ) on nyt syksyllä halunnut jäädä kauppareissun ajaksi itsekseen. Lyhyillä reissuilla on muutaman kerran jäänyt, 20-30 min. on ollut yksin.

Meillä myös näin. Muksulla on käytössä känny, jota osaa käyttää. Hätänumerot on opetettu ja seinällä on numero, jos tulee sellanen tilanne, että tarvii soittaa hätänroon.

Tämä on ihan lapsikohtasta kuitenkin. Kaikki eivät ole valmiita jäämään hetkeksikään yksin, osa taas on valmis.

Mä jätän lähes joka aamu 5-vuotiaan yksin 30min.-tunniksi. Se tosin yleensä nukkuu.
Käyn pienempien kanssa hoitamassa tallihommat pois alta.

Jos tuo sattuu heräämään, niin pukee päälle ja tulee perästä ulos tai laittelee itselleen aamiaista sillä aikaa.

Toisaalta esim. postia en lähtisi hakemaan, kun laatikolle on puoli kilsaa ja pienten kanssa reissu kestää.

Mutta tallista tuo osaa itse mut hakea jos jotain on, ja olen alle minuutissa paikalla tarvittaessa.

Tilanteesta ja olosuhteistahan se on kiinni. Ja lapsesta.

Yhteistyössä