keltarauhasen puutos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "muori"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"muori"

Vieras
luulen,että minulla on keltarauhashormonin puutos.
kuukautiset muuttuneet epäsäännöllisesti, vuoto pitkään rusehtavaa, lopuksi vasta punaista...vuoto niukkaa.

onko jotain kotikonsteja tähän vaivaan?

meillä olisi pian vauva toiveissa,joten asia pitäisi saada kuntoon.
stressaa...

lapsia on jo ennestään,eli sinänsä ei pitäisi mitään vikaa olla.

tarkistuta kilpirauhashormoonisi jos suvussa on vajaatoimintaan sairastuneita (tai muita autoimmuunisairauksia potevia, esim. reuma, keliakia, diabetes), koska se saattaa aiheuttaa tuota. sitten syöt terveellisesti, laihdutat ylipainoa mikäli sellaista on ja lopetat kahvin juonnin. paljon kasvisruokaa. testaat ovulaation, lasket luteaalivaiheen (ovisesta kuukautiisin) jne. ja otat yhteyden gynekologiin mikäli vaiva jatkuu.

Vikaa voi olla, vaikka olisi lapsia.

Mulla on todennäköisesti keltarauhashormonissa häikkää, kun verinen vuoto alkaa jo pari päivää ovulaation jälkeen. Olen lisäksi saanut tässä alle 6kk sisään kaksi alkuraskauden keskenmenoa. Mulla on käytössä Lugesteron, se on siis keltarauhashormonia, syön sitä kp 16-25. Toivon mukaan se pitäisi yllä kohdun limakalvoa, niin että alkio ehtii siihen hyvin kiinnittymään ja raskaudella olisi paremmat mahdollisuudet jatkua. Söin tuota samaista lääkettä myös ensimmäisen keskenmenon jälkeen, 3kk ennen kuin aloin odottamaan poikaamme.

Mikä kp sulla alkaa vuoto? Gyneen voi tosiaan olla yhteydessä.

Niin tosiaan, jos on ylipainoa, jo 5% painonpudotus voi olla erittäin hyvä asia, mielellään kaikki liikakilot pois. Turhia hiilareita voi karsia ruokavaliosta. Hyviä rasvoja tarpeeksi, E-vitamiinin sanotaan olevan tärkeää hedelmällisyyden kannalta.

[QUOTE="vieras";24998926]Juu, karppaus auttaa kaikkeen, niinkuin usko Jumalaankin. Syöpäkin lähtee karppaamalla.[/QUOTE]

Mä en ole mikään karppauksen puolesta puhuja, en ole karpannut enkä karppaa. :D Mutta esim. pco:sta kärsiville monet suosittelee vähähiilihydraattista ruokavaliota. Keksit, karkit, pullat, vaalet viljatuotteet ym. minimiin, tilalle täysjyvää, tummaa pastaa jne.

Viimeksi muokattu:
Mä en ole mikään karppauksen puolesta puhuja, en ole karpannut enkä karppaa. :D Mutta esim. pco:sta kärsiville monet suosittelee vähähiilihydraattista ruokavaliota. Keksit, karkit, pullat, vaalet viljatuotteet ym. minimiin, tilalle täysjyvää, tummaa pastaa jne.

Koska pcolla ja insuliiniresistenssiydellä ja diabeteksellä on yhteys. Kun paino putoaa ja sokeriaineenvaihdunta normalisoituu niin muukin kroppa pelaa paremmin. Siis terveellinen ruokavalio kuten kuvailit :) hiilareista kannattaa melkein olla hiljaa, aina niiden kanssa tekee jotain väärin jos karppaaja pääsee sanomaan ;)

• Tykkää
Reactions: Empuuu
mulla siis kierto venyy 40-50 päiväiseksi (normi ollut joskus 32-33pvää).
tää ei ole jatkunut kovin pitkään, mutta kohta puolivuotta.
vuoto kestää noin 5pvää joista 2-3 saattaa hyvin olla rusehtavaa.

niin ja olen laihtunut 10kg, olen kyllä edelleen ylipainoinen, mutta kierto toimi normaalisti vaikka olin 10kg painavempi.
olen laihtunut hiljaa ja nyt vuoteen en ole laihtunut eli siitäkään ei voi olla kyse.

mulla ollu jo jonkin aikaa sama vaiva... kuukautiset tosi epäsäännölliset, joskus voivat olla jopa puoli vuotta tulematta ja sitten jos tulee niin vuoto tosi niukkaa, rusehtavaa ja ruosteen hajuista. muita vaivoja runsas hikoilu, ihon ja hiusten rasvoittuminen ja painon nousu... jos muilla samanlaisia vaivoja/oireita niin haluaisin vaan tietää että onko nämä oireet normaaleja keltarauhasen puutostilassa...

Aivan- tätähän suosittelee se parjattu virallisterveellinenkin ravitsemussuositus- pois turhat sokerit ja valkoinen jauho!

[QUOTE="jossu";25055750]mulla ollu jo jonkin aikaa sama vaiva... kuukautiset tosi epäsäännölliset, joskus voivat olla jopa puoli vuotta tulematta ja sitten jos tulee niin vuoto tosi niukkaa, rusehtavaa ja ruosteen hajuista. muita vaivoja runsas hikoilu, ihon ja hiusten rasvoittuminen ja painon nousu... jos muilla samanlaisia vaivoja/oireita niin haluaisin vaan tietää että onko nämä oireet normaaleja keltarauhasen puutostilassa...[/QUOTE]

Vähän myöhäinen vastaus, mutta mutta... Mä veikkaisin PCO-ta.

Yhteistyössä