Kelle kaikille te ostatte joululahjoja ja millä budjetilla?

mies, poika, 2 siskoa, siskon mies, pappa, eno, siskonpoika.

mies hoitaa sit oman puolen suvustaan.

Siskolta kyselen, et mitä hänen poika tarvitsisi, muille teen itse lahjat.
Isosisko saa tänä vuonna huppukaulahuivin, pikkusisko säärystinvillasukat. Muut on vielä miettimättä ja aloittamatta...

Viimeksi muokattu:
"neith"
no lahjoja on ns. pakko ostaa omalle lapselle, 4 siskon lapselle, parille kaverin lapselle.
näihin menee rahaa sen verran mitä toivelahjat maksaa (eli en tiedä vielä)
sitten miehelle, isälle,äidille, sisaruksille jotain muiden sisarusten kanssa

"vieras"
Omille lapsille noin 50e/nenä x2
Kummitytölle noin 30e
Lapseni kummitädin lapselle noin 30e
Lasten pph noin 30e + joulukukka
operaatio joulun lapsi kaksi pakettia yht noin 80e

HippuTAR
Ostan lahjoja vain omille lapsille. 14 v. tyttö, joulukuus 9v. täyttävä poika, tammikuus 3v. täyttävä poika ja kolmeviikkoinen vauva jolle en kylläkään vielä tänä vuonna osta mitään. Rahaa käytän sen verran mitä saan kirpparimyynnistä eli todennäköisesti n. 200 €.
Lisäksi vien ennen jouluaattoa äitille, siskolle ja tädille joulukukat.

Ostetaan tai tehdään itse. Osalle oma, osalle yhteinen.

Mun mummille, mun papalle, mun isälle, miehen äidille, miehen isälle, miehen siskolle, mun äidille, mun veljille, miehen veljille, mun kaverille, miehen kaverille, 2 lapsellemme.

"vieras"
Onko teillä ollu tapana kysyä lahjatoivetta? Meillä nimittäin just vältetään tota krääsän määrää sillä et kysytään lahjatoivetta ja aina on jotain ollu. Viimeks pyydettiin uusia vierastyynyjä ja peittoja, koska edelliset oli niin kamalia. On tullu uusia lakanoita jne et on saanu heittää vanhoja pois. Lahjakortit jne.

Mä olen saanu esim. mun vanhemmilta viime vuonna yli 100e hiustenkuivaajan kun pyysin ja sitä edellisvuonna ison Ikonin kiotassa. Oon tehny selväks et ei mitää sälää ja krääsää ei tuu ku meilläkää ei oo tilaa.
Meillä tuo ei toimi. Jos pyydän Iittalan laseja koska kestäviä niin anoppi ja appi ostaa kuitenkin halpahallin laseja kun ne on halvempia jne...

"vieras"
Lahjomme vain lapsia, eli 3:lle omalle 1 lahja/lapsi tai sitten jokin yksi isompi yhteinen kaikille. Myös miehen sisarusten lapsille laitetaan paketit. Näihin kaikkiin menee max. 150€. Isovanhemmille annetaan lapsista pinkka valokuvia ja jokin hienompi konvehtirasia. Siinäpä se. Että yhteensä n. 200€ menee kaikkeen.

"vieras"
sanokaapa mielipide! mulla kaverilla 3 lasta, yksi näistä kummilapsi. itellä 2 joista toisen kummi tämä ystävä on. ystävällä tapana ostaa KAIKILLE tuntemilleen lapsille joululahja, hällä menee monta tonnia joululahjoihin joka vuosi. itellä ei rahat tähän riitä. voinko kysyä jos vaihdettais ne lahjat vain kummilasten kesken? meillä molemmilla synttäritki vielä joulua ennen ja yleensä hän ostaa mulle aina lahjan, joten minunkin tulee sitten ostaa hälle.
mulla on nuita perheen lapsia muitakin joille ostaa...

[QUOTE="vieras";24945056]sanokaapa mielipide! mulla kaverilla 3 lasta, yksi näistä kummilapsi. itellä 2 joista toisen kummi tämä ystävä on. ystävällä tapana ostaa KAIKILLE tuntemilleen lapsille joululahja, hällä menee monta tonnia joululahjoihin joka vuosi. itellä ei rahat tähän riitä. voinko kysyä jos vaihdettais ne lahjat vain kummilasten kesken? meillä molemmilla synttäritki vielä joulua ennen ja yleensä hän ostaa mulle aina lahjan, joten minunkin tulee sitten ostaa hälle.
mulla on nuita perheen lapsia muitakin joille ostaa...[/QUOTE]

Tietenkin voit ehdottaa moista. Ja jos vielä perustelet asiaa sillä, ettei rahaa yksinkertaisesti nyt ole, niin eiköhän ystäväsi sen ymmärrä :)

Minä ostan pojalleni, miehelle, siskoilleni joita on 3kappalatte, miehen siskolle olen jo ostanut, miehen vanhemmille, omille vanhemmille, miehen veljelle ja sen vaimolle ja heidän lapsilleen. Minä taidan tänä vuonna ostaa kaikkien lahjat. Ja budjettia en ole miettinyt, ei mitään kovin suurta, miehen veljen toiselle lapselle on jo hankittu keppihevonen ja miehen siskolle olen ostanut lautapelin. Että ei kovin suuria lahjoja. Omalle pojalle sitten tulee ostettua vähän enemmän ja miehelle varmaan jokin isompi lahja !

"tiimarinvihko"
Budjettia en ole tarkkaan miettinyt. Niillä rahoilla mennään mitä käytettävissä on ja lahjat ostan sitä mukaan mikä on fiksu ja järkevä lahja, en hinnan mukaan. Tarkoitus olis ostaa kummilapsille, miehelle, tädin lapsille ja omille jtn. Saa nähdä onko kaikkeen varaa. Huoh rupes ahdistaa.

[QUOTE="vieras";24945056]sanokaapa mielipide! mulla kaverilla 3 lasta, yksi näistä kummilapsi. itellä 2 joista toisen kummi tämä ystävä on. ystävällä tapana ostaa KAIKILLE tuntemilleen lapsille joululahja, hällä menee monta tonnia joululahjoihin joka vuosi. itellä ei rahat tähän riitä. voinko kysyä jos vaihdettais ne lahjat vain kummilasten kesken? meillä molemmilla synttäritki vielä joulua ennen ja yleensä hän ostaa mulle aina lahjan, joten minunkin tulee sitten ostaa hälle.

Lahjojen osteleminen ei pidä olla vastavuoroista vaan jokainen ostaa sen mitä pörssi kestää ja mielikuvitus riittää. Anna kaverin ostaa mitä häntä huvittaa ja osta sinä sitä mitä sua huvittaa, älä vertaile.

Voithan sanoa et jos vaihdatte lahjoja vaan kummilasten kesken ja ei aikuisille..

Mun vanhemmalla kummilapsella on sisarus ja olen hänellekkin ostanut, koska on samalla myös serkku ja joulu tulee vietettyä samassa seurassa. Nuorempi kummityttöni on vasta vauva ja hänellä on 2 sisarusta mutta harkinnassa on et ostanko kaikille kolmelle vaan vai kummitytylle.

Mulla menis kans varmaa tonni rahaa jos ostaisin kaikille kenelle haluaisin.

Viimeksi muokattu:
Minä ostan pojalleni, miehelle, siskoilleni joita on 3kappalatte, miehen siskolle olen jo ostanut, miehen vanhemmille, omille vanhemmille, miehen veljelle ja sen vaimolle ja heidän lapsilleen. Minä taidan tänä vuonna ostaa kaikkien lahjat. Ja budjettia en ole miettinyt, ei mitään kovin suurta, miehen veljen toiselle lapselle on jo hankittu keppihevonen ja miehen siskolle olen ostanut lautapelin. Että ei kovin suuria lahjoja. Omalle pojalle sitten tulee ostettua vähän enemmän ja miehelle varmaan jokin isompi lahja !
Ja aivan listasta unohtui rakas siskon lapsi, jolle on löytyy jo kaapista jos jonkin moista lahjaa ja vielä kaksi lahjaa olisi suunnitteilla :)

3 koululaista ja yksi taapero, jokaiselle jotain toivottuja ja vähän muutakin.
Miehen teini-ikäiset saavat meiltä pari pakettia.
Vanhemmat ja appivanhemmat muistetaan jollain hyvällä viinillä, kynttilöillä..
Kummilapsille (3) jotain parillakympillä.
Kummitädille (meillä on jokaisella lapsella yksi yhteinen kummi, joka on aktiivisesti lasten elämässä) todennäköisesti mieleisiä merkkiastioita tms.
Pari parasta kaveria saavat jotain, mikä ei maksa maltaita (esim. itseleivottuja keksejä kauniissa lasipurkissa).
Miestä koitan muistaa myös jotenkin..ja hän minua, tietää että en muutoin ruinaa lahjoja mutta jouluna on pakko hankkia jotain :D

Yhteensä.......700e.

Kolmelle omalle muksulle ja miehelle, lahjoja en ole vielä miettinyt joten budjettiakaan ei vielä ole. Periaatteessa tahdon omalle perheelle ostaa jotain mieluista ja tarpeellistakin. Ensin hankitaan oman perheen lahjat ja sitten mietitään muita, rahaa kun palaa joulun alla turhan paljon..

Sukulaisille ja sukulaisten lapsille yritän löytää jotain 10€ hintaista/nenä. Parisataa menee helposti näihin lahjoihin ja ikinä en ole onnistunut löytämään näin edullisesti vaikka olen yrittänyt.. Vähän kyllä harmittaa pienistä tuloista hankkia lahjoja kun ei voi rahaa satsata enempää.. Ja kun isoimmat (sisarusten lapset) asuvat jo omillaan avopuolisoidensa kanssa, on näitä kumppaneitakin kaiketi kohteliasta muistaa.

Lapset saavat lahjoa muutaman kaverinsa jollain pienellä yllärillä ja jotain kaveriperhettäkin ehkä muistetaan.

"vieras"
Omille lapsille kullekin yhdet (5 lasta)
siskolle
miehen veljelle
kummilapselle
2 läheisimmälle ystävälle
omille vanhemmille puolisoineen (eronneet)
anopille ja apelle (eronneet)

Mummolle viedään joku joulutervehdys, mutta joka vuosi yhtä hankalaa miettiä mitä se voisi olla kun hänellä 6 lapsen ja kymmenien lastenlasten ja lastenlastenlasten toimesta jo kaikkea mitä ihmisellä voi olla. Kukille on allerginen, makeaa ei syö, siivouspalvelu hoitaa kodin, vaatteita ei huoli uusia... Huokaus.

Jouluna tulee aina sellainen fiilis ja paine, että PI-TÄI-SI...mutta kun ei ole varaa.

Se kulutus ympärillä ja siitä puhuminen on aivan valtaisaa kun itsellä on mahdollisuus ostaa ehkä vain yksi halpa lahja niin se jotenkin puskee silmille vaikka kuinka yrittäisi keskittyä muihin merkitsevämpiin asioihin. Lasten kannalta tietenkin ikävä, koska valtaosa (ellei kaikki) kaverit saavat mitä hienoimpia juttuja ja kokevat sen köyhyyden sitten näin...olisi ihana tarjota tässä(kin) kohdassa lapselle parhainta ja täyttää toiveita =). Mutta näillä mennään :p. Elikkästä...kolme lahjaa, yksi jokaiselle lapselle. :heart:

Mulla tuli mieleen, että tykkäiskö mummo tällaisesta "vaihtoehtoisesta joulutervehdyksestä" että laittaisitte hänen lahjanaan vaikka kirkon ulkomaan avun (tai minkä tahansa hyväntekeväisyyttä tekevän yhdistyksen/järjestön) kautta apua jollain summalla eteenpäin ja mummolle menisi tästä tieto sitten, että hänen lahjansa on lahjoitettu eteenpäin...jotkut tykkää.=)

Yhteistyössä