Kelle kaikille te ostatte joululahjoja ja millä budjetilla?

"vieras"
- omalle lapselle (täyttää joulukuussa 1v)
- mun isälle ja äidille
- mun veljelle ja siskolle (20v ja 12v jouluna)
- miehen isälle ja äidille
- naapurin tytölle (4v)
- toisillemme :)

Molempien vanhemmille on yleensä annettu kaikille omat paketit ja lisäksi joku yhteinen, esim. lakanat tai herkkukori. Lisäksi saatetaan antaa jotain pientä jos joulun alla tavataan jotain hyviä ystäviä tai muita sukulaisia (asuvat kaukana niin ainakaan monia ei välttämättä nähdä), mutta ei kyllä aleta lähettelemään lahjoja.

Omalle ostetaan joku isompi Duplo hommeli, en tiiä niiden hintoja yhtään. Sitten miehen veljien lapsille kolmelle varmaan 20e lahjat ja kolmelle joiden kanssa ei niin paljoo olla tekemisissä hieman halvemmat. Ja mun parhaan kaverin pojille 20e lahjat. Aikuisille ei sitten oo varaa ostaa mitään tänä jouluna joten leivon kummankin vanhemmille ja miehen mummolle jotain kivaa.
Meillä on hääpäivä just ennen joulua niin miehen kanssa ostetaan toisillemme hääpäivälahjat eikä jouluna mitään.
Ja siskon kolmelle koiralle pitää ostaa jotain pientä herkkua.

"äiti"
Ostamme mieheni kanssa paketit toisillemme, sekä 3 lapselle (kaikki saa 3-4 pakettia meiltä) sit ostamme paketin esikoisen poikaystävälle, viettää aaton meidän kanssa. Kolmelle kummilapselle laitamme paketit, ja sit vielä miehen siskon kahdelle lapselle, ovat aattona meillä.
Lasten kummit saavat kukan, kunttilä paketin tms.

"heh"
Molemmille omille lapsille yksi isompi lahja, kummilapsille ja läheisimmille sukulaislapsille (kymmenkunta kappaletta) 20-30 euron paketti kullekin. Meilläkään ei aikuisten kesken vaihdella lahjoja muuta kuin jokainen hankkii itselleen yhden paketin. Budjetti pari kymppiä ja saa just sitä mitä toivoo ;)

"Pirkko"
ei oo budjettia,joka joulu lähtee mopo käsistä vaikka kuin päätän toisin!lahjoja on kiva antaa,eikä se tarkota että ne olis kalliita!ostelen lahjoja kaappiin pitkin vuotta ysmyistä" ym aleista,senkään takia en tiedä paljonko menee rahaa

"Piika-äiti"
Omalle perheelle, johon kuuluu 5 lasta, mies ja miniäntekele.
Äidille ja hänen miehelleen.
Sisarille ja heidän lapsilleen.
noin 10 ystävälle ja muutamalle ystäväperheen lapselle (vaihtelee itsetehdystä jalkakylpysekoituksesta satukirjaan tai kynttilöistä hedelmäkakkuun).
4 naapurille (jotain pientä tyyliin joku jäädytetty lyhty, lyhde linnuille tai saunavastat)
3 kaukaisemmalle sukulaiselle

Jotenkin noin varmaan menee. Ja budjetista on osaa sanoa muuta,kuin että se on pienempi kuin äkkinäisestä vaikuttaa.

"vieras"
Me ostetaan omille lapsillemme yksi isompi lahja/lapsi, parin sukulaisen lapsille (lapsia yht 4kpl) ostetaan jotain pientä. Aikuisten kesken ei osteta mitään, se on ollu niin jo vuosikausia.
Sama homma. Jokainen aikuinen saa ostaa itse itselleen sen mitä eniten haluaa ja niin kalliin kuin lompsa kestää.

Paitsi mä aion ostaa miehellä tänä vuonna moottorisahan ja tottavie paketoin sen ja laitan kuusen alle! (En keksinyt mitään synttärilahjaa lokakuussa, niin tämä kuittaa molemmat. Pihalla on pari puuta joista tahdon eroon...)

"mamaa"
Ostan/ostamme lapselle, miehelle, äidilleni, miehen vanhemmille, mun mummille, mun kummivanhemmille, mun kahdelle kummitytölle, miehen veljen perheelle ja mun ystävistä ollaan vaihdettu viiden kanssa lahjat.

Alettiin pari joulua sitten tehdä suurimmalle osalle lahjat itse, ja samalla linjalla jatketaan tänäkin jouluna. Se on ihan ok. Aiemmin kun ostettiin, niin alkoi olla aivan liian iso porukka.

Yhdelle aikuiselle niistä jotka kanssani joulua viettävät (mies, aikuiset lapset, vävyt, miniät, appivanhemmat). Se kelle kukin ostaa, on arvottu viime vkl.
Teinityttärelle ja kahdelle pienimmälle lapselleni sekä lapsenlapsilleni kullekin jotain pientä tai sitten yhdessä isomman sakin kanssa jotain isompaa.

Sisaruksilleni, heidän lapsilleen, vanhemmilleni, varaäidilleni, joillekin ystäville ja heidän lapsilleen, ensimmäisille appivanhemmille, kummilapsilleni, muutamalle naapurille, joillekin palveluntuottajille joiden asiakas olen...

Kertyy noita, joita saa muistaa,vaikka oman perheen piirissä yritetäänkin redusoida lahjamäärä mahdollisimman vähäiseksi, ettei niiden avaaminen keskeytä joulunviettoa ja vie siltä liikaa aikaa.

Oma lapsi, miehen lapsi joka asuu meillä, veljen lapset, siskon lapsi, veli ja siskot, muutama läheinen serkku ja ystävä, plus mies. Ja muutamaa vähävarasta perhettä muistan jokanen joulu lahjoilla, niien lapsille ja vanhemmillekki jotaki plus kassillisella ruokaa. En minkään järjestön tms kautta vaan ihan ite ostan ja vien perille asti kaikki.

On se joulu kallista aikaa, mut pääasia on ilonen mieli, eikös vaan =)

Rahasummista en ossaa sanoa mut ikinä en ole lahjoihin älyttömyyksiä tuhlannu, enkä tuhlaa mihinkään muuhunkaan.

Omille lapsille (3), miehelle (ja mies mulle), sekä sukulaisille (10 aikuista, 3 lasta) ostetaan lahjoja.

Ei olla määritelty mitään määrää tai budjettia, vaan sen mukaan mennään, mitä satutaan löytämään ja mille toisaalta on tarvetta.

Perheemme pienimmille on jemmassa vissiin jo noin 20-30 pakettia ja tänään ostin keskimmäiselle Lego sairaalan ns. isommaksi paketiksi. Hänen toivomuslistaltaan noukitaan muutama toive vielä tähän päälle. Lahjamäärä pyörinee noin 20 paketin kohdalla ja rahaa niihin menee...en tiedä. Ehkä 200-300€. Siinä säästää paljon, kun ostaa kirjat uudenveroisessa kunnossa kirppikseltä :)

Pienin ei ole vielä antanut lahjalistaansa, mutta eiköhän hänkin jotakin keksi. Saattaa olla, ettei hänelle osteta samaa määrää lahjoja kuin keskimmäiselle...tai sitten ostetaan, aika näyttää.

Esikoinen on vaikein. Hänellä on muutama lelutoive, muttei sen kummempaa. Ajattelin hälle LPS-läppäriä, muttei mitään olla vielä päätetty. Paketteja hän saanee 10+ ja rahaa niihin mennee 200-300 euroa. Aika näyttää sitten siinäkin, että mitä löytyy :)

Miehelle ostin työkalupakin ja anopin kanssa ostetaan hälle kimppalahjana uusi hyvä pyörä. Se maksaa 600€.

Sukulaisten lahjoja ei olla juurikaan vielä ostettu. Mitään budjettia sinänsä ei ole, mutta kovin suuria summia en aikuisten paketteihin uhraa. Lapsiin sitten senkin edestä.

mn
Me ostetaan omille lapsillemme yksi isompi lahja/lapsi, parin sukulaisen lapsille (lapsia yht 4kpl) ostetaan jotain pientä. Aikuisten kesken ei osteta mitään, se on ollu niin jo vuosikausia.
anoppi, appiukko, isä, äiti, siskot, paras kaveri, mies, lapset, kummilapset.

lahjat on muuten ostettu, paitsi oisko 3 pientä juttua ostamatta.

jouluna muistan viel mummujani siivouksella (siis heillä siivoon) ja leivon jotain.
muutanmalle viedään viel joulukukat =)

omat lapset saa tänä vuonna pelejä, askartelujuttuja ja yhdet lelut.

"vieras"
omille lapsille, kummilapsille, isovanhemmille ja ehkä sisaruksille. tätä ei varmaan saisi sanoa ääneen, mutta olisi parempi ettei aikuisten kesken edes annettaisi lahjoja, kun ainakaan saadut lahjat ei ole oikeastaan koskaan mieluisia. mielummin olisin ilman lahjoja, kuin että saisin tarpeetonta ja turhaa krääsää nurkkiin pyörimään....

En kyllä oo jouluihmisiä...
Tuota noin... Noille lapsille ( 2kpl) tulee ostettua lahjoja varmaan yhteensä 200€ edestä joka sisältää yleensä lelun, pussilakanasetin/kylpytakin, pelejä (näin oikeastaan joka joulu :D )
Anopille kynttilä- tai ihonhoitopakkaus.
MIehelleni pehmeä paketti. Toisillemme ostetaan lahja vain jos jotain oikeasti tarvii, esim toissa vuonna sain puhelimen kun edellinen sanoin sopimuksen irti.. Mitään turhaa ei näin aikuisten kesken tule annettua/saatua.
Mitään budjettia meillä ei ole kenenkään lahjojen suhteen.

no ainakin:

omalle lapselle 7,5v
Kummilapsille 6kk ja 14v
Pikkuveljelle 16v
Mun vanhemmille
Miehelle
kummipojan siskolle
ja jotain pientä mun tädille ja isovanhemmille.

Budjettia en ole tehny mutta kohtuudessa se on pidettävä kumminki. Lasten lahjoihin voi mennä enemmän.

[QUOTE="vieras";24944773]omille lapsille, kummilapsille, isovanhemmille ja ehkä sisaruksille. tätä ei varmaan saisi sanoa ääneen, mutta olisi parempi ettei aikuisten kesken edes annettaisi lahjoja, kun ainakaan saadut lahjat ei ole oikeastaan koskaan mieluisia. mielummin olisin ilman lahjoja, kuin että saisin tarpeetonta ja turhaa krääsää nurkkiin pyörimään....[/QUOTE]

Onko teillä ollu tapana kysyä lahjatoivetta? Meillä nimittäin just vältetään tota krääsän määrää sillä et kysytään lahjatoivetta ja aina on jotain ollu. Viimeks pyydettiin uusia vierastyynyjä ja peittoja, koska edelliset oli niin kamalia. On tullu uusia lakanoita jne et on saanu heittää vanhoja pois. Lahjakortit jne.

Mä olen saanu esim. mun vanhemmilta viime vuonna yli 100e hiustenkuivaajan kun pyysin ja sitä edellisvuonna ison Ikonin kiotassa. Oon tehny selväks et ei mitää sälää ja krääsää ei tuu ku meilläkää ei oo tilaa.

Viimeksi muokattu:
pojalle (täyttää joulukuussa 1v) meinasin ostaa joululahjoja max 100eurolla, synttärit on heti perään joten ne sitten erikseen. :D
miehelle ostan jotain
miehen isoisälle, miehen isälle ja hänen naisystävlle ja mun äidille ja sen miesystävälle meinasin itse väkertää jotkut joulukorit mihin tulee kaikkea herkkua, jos siis jaksan ja saan aikaseks :D

niin ja miehen lahjaan käytän varmaan max. 80e ja noihin joulukoreihin ei ole hajuakaan paljon menis.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä