Kellään umpilisäke puhjennut?

Tuosta aiheesta ei oikein löydä kunnon keskustelua googlettamalla. Onko täällä siis kellään puhjennut umpilisäke? Onko vaikuttanut mitenkään munatorviin?

Itselläni puhjennut umppari keväällä -06. Nyt tammikuussa tuli vuosi yritystä täyteen ja olemme jo tutkimuksissa/hoidoissa. Minulla todettu jo pco epäily + ovuloimattomuus. Mies terve, ainakin simppa-analyysin perusteella. Kerroin kyllä minua hoitaneelle gynelle, että minulla on puhjennut umppari, mutta hän myönsi silti clomit aloitettaviksi, eikä puhunut aukiolotutkimuksesta mitään. Nyt siis eka clomikierto meneillään.

Melkoinen pelko takaraivossa, että jos munatorvet oiskin tukossa tuon umpparin puhkeamisen seurauksena. :ashamed:
 
Boe
Mulla puhkes umppari leikkauksessa kun vauva oli 3 kk. Eipä ollut mukava kokemus. Sain siitä tosi vakavia seurauksia (mm. keuhkokuume,vatsakalvontulehdus). Nyt ollaan yritetty tehdä toista ja käyty tutkimuksissa. Lääkäri epäili heti, että munasarjat olisi tuhoutunut rajun lantionseudun tulehduksen vuoksi. Onneksi ei näin kuitenkaan ollut (munasarjat todettiin toimiviksi). Ilmeisesti suuri vaara munasarjojen tuhoutumiseen on sitten, jos umppari pääsee puhkeamaan ja levittämään pöpöjä muualle elimistöön.
 
Kiitos vastauksista, kajastus ja Boe! :)

Minulle ei kerennyt kehittyä vatsakalvontulehdusta, vaikka umppari puhkesikin. Se teki semmoinen paikallisen tulehduksen ja semmoisen märkäpatin siihen umpparin kohdalle. Tulehdusarvot olivat kyllä melkoisissa lukemissa, 302 parhaimmillaan. Mutta onneksi alkoi siitä sitten laskemaan ja tosiaan leikkaustakaan ei tarvittu, olisi kuulema vain voinut pahentaa asiaa.

Mietin tässä, että miksei minulle silloin kerrottu lääkärissä, että se voi vaikuttaa hedelmällisyyteen. Enkä edes silloin ollut kovin nuori, muutaman kk:n päästä 18. Kävin silloin myös gynen tarkastuksessa (joka oli muuten lapsettomuuteen erikoistunut) jossa suljettiin pois mahdolliset gynekologiset syyt vatsakivuilleni.

Toivon todella, että pääsen mahdollisimman pian aukiolotutkimukseen.
 
Minulla on ollut täysin identtinen tilanne, tosin olin silloin itse vain 10-vuotias ja tästä on reipas 10 vuotta jo aikaakin. Umpilisäke koteloitui, kuten sinullakin, ja tulehdusarvot olivat tähtitieteellisissä lukemissa. Vietin viikon sairaalassa antibioottitiputuksessa ja umpilisäke leikattiin sitten puoli vuotta tämän jälkeen ("rauhallisessa vaiheessa" ) En tiedä miksi oli leikattava. :/
Ikävä kyllä olen osunut siihen väliinputoajaryhmään jolta tämänkaltainen tila on tuhonnut mahdollisuudet normaaliin lisääntymiseen. Pahasti tukkeutuneet munanjohtimet minulta onkin jo poistettu, ja IVF -hoitoja käymme läpi. Nuori ikäni antaa onneksi lisää toivoa...

Jos ketjun aloittaja on vielä kuulolla, kerrohan miltä aukiolotutkimuksessa näytti!

Tietenkin jos joku kohtalotoveri lukee tätä, ilmoittautukoon ihmeessä! =)
 
Satuinpa selailemaan sivuja taaksepäin ja huomasin oman kirjoitukseni.

tuba factor: Jos vielä satut lukemaan... "Mukavaa" kun löytyi joku jolla ollut samanlainen tilanne. Olen pahoillani, että sinulla oli tuo umpparin puhkeaminen tuhonnut munanjohtimet! :(

Meille kävi niin, että SSG:ssä (joka tehtiin helmikuun alussa) todettiin molempien munatorvien olevan auki. Helpotus oli suuri! Hoitoja jatkettiin clomifeneillä ja nyt on menossa 4. kierto. Tulosta ei näytä näillä tulevan, joten siirrymme IUI- hoitoihin ensikuussa. Eli plussaa ei vielä kuulu munatorvien aukiolosta huolimatta... Toivossa eletään silti, että josko IUI:stä se plussa tulisi. =)
 

Yhteistyössä