Kellään ollu vaivaisenluuta, joka olis leikattu/murskattu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poolo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei minulle, mutta äidiltä on leikattu. Aamulla meni sairaalaan ja illalla pääsi pois. Keppien kanssa käveli monta viikkoa ja oli kipeä. Onneksi äitini tajusi pyytää ettei molempia jalkoja leikata samalla kertaa.

Keppien kanssa monta viikkoa...? Apua, ei taia onnistua pienten lasten kanssa... Pakottaa niin pirusti välillä tuota kun kasvaa ja on jo aikamoinen patikka. En ymmärrä mitä sille keksis. Ei auta hieromiset eikä mitkään.

Kyllä siinä monta viikkoa joutuu olemaan saikulla eikä autoa pääse ajamaan jne. Voi tulla hankalaa pienten lasten kanssa, äitini kun oli jo yksinään hankaluuksissa :/ Mutta kuulemma nyt jalka on paljon parempi, joten kaippa sen kivun kestää...

Mulla on leikattu ja vieläpä molemmista jaloista samaan aikaan. Omasta leikkauksestani on vaan paljon jo aikaa, käytännöt muuttuneet varmasti paljonkin. Tarkoitus oli tehdä leikkaus epiduraalilla, mutta mulla puutui vain toinen jalka. Se puutunut jalka leikattiin mun hereillä ollessa, mutta toinen jalka nukutuksessa. Jouduin olemaan osastolla viikon verran kun mulle nousi kova kuume, enkä meinannut millään oppia kävelemään molemmat jalat paketissa.

Nykyään jalkoihin laitetaan semmoiset hyvät "korot" pohjiin, eli oman jalan alla on ns. varajalka. Helpottaa kävelemistä huomattavasti. Mulla oli ensin pelkästään villasukat ja semmoiset muovipussit jalassa. Eipä ollut kiva tarpoa niiden kanssa ulkosalla talvella (leikkaus tehtiin joulukuussa). Myöhemmin kuljin sitten entisen poikakaverin lenkkareissa.

Jalat oli hirmuisen kipeät leikkauksen jälkeen ja toipuminen kesti kauan. Mulla tietty vaikeutti asiaa just tuo että halusin molemmat jalat leikattavaksi samaan aikaan. Oli TODELLA vaikeaa oppia kävelemään liikuttamatta isoavarvasta, sillä sen liikuttaminen sattui aivan helvetisti. Ja mulla tulehtui molemmista jaloista tikitkin jne. jne.

Nyt leikkauksesta on tosiaan aikaa jo 14 vuotta, eikä ole uusia vaivasenluita tullut. Olen kyllä ikionnellinen että pääsin leikkaukseen, mulla nuo luut oli riesana jo pikkutyttönä ja ne mm. rikkoi kenkiä jne. Mutta kannattaa tosiaan leikkauttaa yksi jalka kerrallaan... nimim. kantapään kautta oppinut :D

Auttaisiko jos laitat varpaan väliin esim. rullatun lasten sukan tms. Se kääntää luuta oikeaan asentoon.

Ja muista käyttää kunnollisia kenkiä! Riittävän isoja ja malliltaan hyviä. Käy ostamassa kunnon kenkäkaupasta eikä mistään DinSkosta tai Ellokselta.

Sisälläkin voisit käyttää esim. terveyssandaaleja.

mun äidiltä myös leikattiin, mutta samalla operoitiin kaikki varpaat, eli ne murskattiin ja osa jäykistettiin ja varpaissa oli viikkoja naulat. Käveli joitakin viikkoja kepeillä, sitten tukijalkineen kanssa. Kipeä oli pitkään ja kummatkin jalat operoitiin erikseen reilun puolenvuoden välein. Toinen jalka menee uusinta operaatioon, kun oli niin paha, et ei voinut pitää pidempään nukutuksessa ja homma jäi vähän kesken. Yleensä pienet jutut tehdään paikallispuudutuksessa. Oletko jo käynyt lääkärillä, sieltä saat ihan asiallista tietoa miten se tehdään ja kuin kauan on kiepa tms. saat sitten toki kipulääkkeet ja kylhän ne auttaa ellei sinulla ole yliherkkyyksiä lääkeaineille.

Oon joskus käyttäny apteekista saatavaa varpaanvälikumia, mutta pidän sitä vain silloin tällöin. Pitäsköhän sitä pitää aina? Jos luu on jo aika iso, voikohan se enää kääntyä oikeaan asentoon tai pienentyä? Eli onkohan mitään enää tehtävissä vai oottaa vaan että se on "tarpeeksi iso" ja haittaa tosi paljon, jotta voidaan tuo operaatio tehdä? Aika hurjalta kyllä kuulostaa; tosiaan pienten lasten kanssa ei taida ihan äkkiä olla esissä...

Aikoja sitten kysyin asiasta lääkäriltä, joka totesi vain, että ei muka vielä leikata. Suositteli vain noita kotikonsteja. Mutta auttaako ne tosiaan enää, kun on jo aika iso tuo vaivainen?

Alkuperäinen kirjoittaja Poolo:
Aikoja sitten kysyin asiasta lääkäriltä, joka totesi vain, että ei muka vielä leikata. Suositteli vain noita kotikonsteja. Mutta auttaako ne tosiaan enää, kun on jo aika iso tuo vaivainen?

Mulla ei auttanut, mutta toisaalta mulla ne luut oli todellakin niin isot että rikkoi jo kenkiäkin. Kannattaa siis ehdottomasti ainakin yrittää niillä, sillä tosiaan pienten lasten kanssa mä en edes harkitsisi leikkausta omalla kokemuksellani.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Auttaisiko jos laitat varpaan väliin esim. rullatun lasten sukan tms. Se kääntää luuta oikeaan asentoon.
Tai sitten se voi vääntää viereisiä varpaita väärään asentoon ja saat vaivaisenluun lisäksi vasaravarpaat.

Yhteistyössä