Kellään kokemuksia yhdysluokasta?

  • Viestiketjun aloittaja äiskä vaan
  • Ensimmäinen viesti
Mulla oli nuorimmainen ekaluokan 1-2-yhdistetyllä ja meillä ainakin toimi hyvin. Hälllä oli 5 ekaluokkalaista ja reilu 10 tokaa. Kyllä koulu asiansa osaa, luottakaa siihen.. Se oli kyllä harmi kun sit tokalle mennessä ei enää ollu se yhdistetty vaan nää viis siirty samaan tokaluokkaan missä muut oli ollu ekasta asti. (Ymmärsiköhan tosta mitään) Piti niinku tutstua vähän kaikkiin taas uudestaan. Mutta nyt neljännelle menee tyttö eikä oo huonoja muistoja.

Ehkäpä semmosella yhdysluokalla open on vähän pakko huomioida paremmin yksilölliset erot, eikä automaattisesti vaatia / tyytyä kaikilta samaan suoritukseen.

 
Ite oon aikanani koko ala-asteen ollu yhdysluokalla. Eli 1-2, 3-4 ja 5-6.
Ja oikein mallikkaasti toimi.
Meillä likka (menee nyt vitoselle) oli ekan luokan yhdysluokassa. Ja tykkäs oikein kovasti. oli pieni maalaiskoulu. Mitään ongelmia en oo näistä meiän kunnan kyläkouluista kuullut. Serkun lapset on kaikki yhdysluokilla kyläkoulussa. Ja sujuu ihan normisti.

Meillä pikkumies, mun vauva, lähtee huomenna koulutielle. Ja koulu on jo ennestään tuttu eskarivuodesta. Menee tuohon meiän keskustan kouluun jossa on oppilaita reilut pari sataa.
Ja jos totta puhutaan, niin paaaljon leppeemmällä mielellä laitoin tytön aikanaan koulutielle muutaman kymmenen oppilaan kyläkoulun yhdysluokkaan. :/
 
JONSERED Karhunkantaja
Hyvä opettaja vetää kunnialla yhdysluokankin maaliin saakka. Stasi oli vuoden yhdistetyllä, joka hajautettiin, kun resurssit sen sallivat, Mossad on yhdistetyllä ja Hekan luokkakin muuttuu nyt yhdysluokaksi, sillä ekalla aloittavia on kait vain kolme...

Ei se sen kummempi ole, kuin muukaan luokka. =)
 
Mä olen ite ollut koko ala-asteen yhdysluokalla.. ihan hyvin se toimi muuten, mutta mä jouduin opettelemaan kolmannella nelosen jutut ja viidennellä kutosen jutut.. eli ensin piti opetella kertomaan, että mihin sanaluokkaan mikäkin sana kuuluu ja seuraavana vuonna opetettiin että mitä sanaluokat on.. B) hitaammin oppivat jäi vähän huonolle opetukselle..

Mutta mun kokemukseni perustuu tasan yhteen kouluun, kolmeen opettajaan ja niistä on yli kymmenen vuotta aikaa.. ite henk. kohtasesti laittaisin mieluummin lapseni yhdysluokalle kuin 200 oppilaan kouluun..
 
Niin ja se käytännön puoli: Eka ja tokaluokka ei "oppisisällöiltä" eroa muuta kun matikan ja äikän jutuissa eli: Meillä ainakin ne opiskeli kaikki samaa kirjaa muissa aineissa (yltissä uskonnossa jne.), vaan äikkä ja matikka oli eriytetty.
 
metsänpeitto
Kävin koko ala-asteen viidettä luokkaa lukuunottamatta yhdistetyllä. Plussaa mm se, että sai isompien kanssa mennä edellä, kun osasi jo oman luokka-asteen asiat. Ei mulla muutenkaan mitään ihmeellistä siitä ole sanottavana :)
 

Yhteistyössä