!!! Kellään KILPPARIA?? Tai onko ollut joskus? !!!

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina!!!:
Missä iässä konnan ruokamäärää aletaan vähentämään, kun pienenähän ne syövät -oliko se kaksi kertaa päivässä? ja sit aikuisena ei joka päivä...tuo konna syö kuulemma vieläkin aamuin illoin, eikös se ole vähän liikaa 3-vuotiaalle?
Argh, nyt pistit pahan kun siitä on jo aikaa kun konnia oli... Suosituksia en muista myöskään. Kyllä niitä taidettiin syöttää päivittäin, ainakin niitä kuivamuonapellettejä. Isompi ateria (pari silakkaa esim.) harvemmin, ja sulatteluun sillä sitten kuluukin jokunen päivä. Kyllä siitä konnastakin huomaa että onko nälkäinen. Välillä ei tosiaan syö ollenkaan jos ei nälkä ole. Ja meillä ainakin rupes läpsyttämään vettä ja kolistelemaan akvaarion seiniä jos oli kauhea nälkä. Meinasivat jopa kiivetä altaasta ylös :eek:

ee
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kerro oleellisin kilpparin hoidosta.:) Meille tulee tänään kilppari ja olen toki hamstrannut paljon tietoa, mutta ihan käytännön kokemuksia tänne, kiitos!! :flower:

Mikä haastavinta kilpparin hoidossa, vai onko mikään?
Mikä on mielestäsi tärkein seikka, mikä tulee ottaa huomioon?
aattelin että tarkotat kilpirauhassairauksia :LOL:
Olin että hääääh, mistä tiedät sellaisen sulle tänään tulevan :D

Mulla oli opiskeluaikoina punakorvakilppari, onhan ne vaivattomia sen hetken kun ovat pieniä vielä, mutta kasvavat aivan tajuttoman nopeasti isoksi ja SYÖVÄT aivan tajuttoman määrän, tarvitsevat todella suuren terraario/akvaarion ja vettä saat varautua vaihtamaan todella usein, vaikka olisi suodattimet. Itse jouduin luopumaan konnasta, kun ei yksinkertaisesti ollut varaa syöttää sitä, yksi kuivakatkarapupurkki jo maksoi silloisena rahana reilun 30 markkaa jonka konna vetäisi parissa päivässä, muun ruuan ohella. Tyyriitä ylläpitää, valitettavasti, vaikka todella suloisia otuksia ovatkin :D

Meillä oli kolme punakorvaa, eikä musta se ruoan kalleus nyt niin paha ollut. Pellettipurkki tietysti maksaa, mutta kantsii ostaa isoin purnukka joka sitten kestää. Ja silakkaa tai muikkuja saa edullisesti. Katkaravut kalliimpia. TAI sit mä oon vain unohtanut tuon hintapuolen :snotty:

ap
Tämä punakorva on saanut kuulemma vain pellettiä...onkohan se tehnyt jotain peruuttamatonta? Pirteä ja terveenoloinen konna, mutta eikös monipuolinen ruokavalio olisi hyvin tärkeää?
Naapuri toi vasta ison kasan muikkuja meille ja sehän sattui enemmän kuin sopivasti, niistä meni puolet kokonaisina pakasteeseen kilpparia varten! :D Täytyy vain toivoa, että oppisi syömään monipuolisemmin...

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ee:
Kerro oleellisin kilpparin hoidosta.:) Meille tulee tänään kilppari ja olen toki hamstrannut paljon tietoa, mutta ihan käytännön kokemuksia tänne, kiitos!! :flower:

Mikä haastavinta kilpparin hoidossa, vai onko mikään?
Mikä on mielestäsi tärkein seikka, mikä tulee ottaa huomioon?
aattelin että tarkotat kilpirauhassairauksia :LOL:
Olin että hääääh, mistä tiedät sellaisen sulle tänään tulevan :D
No on minulla niitäkin! :D ;) On struumaa ja vajaatoimintaa...

Onhan niissä pelleteissä aika hyvin noi tarvittavat ravintoaineet. Ja jos konna vaikuttaa pirteältä ja hyvinvoivalta, niin tuskin haittaa. Meilläkin se kuolemaa tehnyt kilpikonna (kilpi oli aivan pehmeä että hengityksen tunsi, leuka roikkui ja oli jäänyt ylipieneksi konnaksi) parani ajan kanssa ja tottui kyllä innokkaasti syömään kalaa. D-vitamiinitipat on helppo laittaa vaikka sinne kalan suuhun. Ja melkein suosittelisin syöttämään pinsettejä apuna käyttäen, ellei halua kivaa puraisua sormeensa :xmas: Jos ei ole tottunut raakaravintoon, niin vaikkapa pikkuhiljaa totuttamalla vatsakin tottuu. Kyllä konna kunnon ruoan tunnistaa ja varmasti oppii oikean kalan makuun tylsien kuivaruokien sijasta :)

Niin ja semmonen tuli vielä mieleen, että kilpihän uusiutuu välillä. Joten ei kannata säikähtää kun niitä liuskoja alkaa irtoilemaan sieltä sun täältä :) Konna tarvitsee kuivalla oloa myös siihen ja ettei tule kilpimätää jatkuvasta vedessä olemisesta.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Niin ja semmonen tuli vielä mieleen, että kilpihän uusiutuu välillä. Joten ei kannata säikähtää kun niitä liuskoja alkaa irtoilemaan sieltä sun täältä :) Konna tarvitsee kuivalla oloa myös siihen ja ettei tule kilpimätää jatkuvasta vedessä olemisesta.
Tähän kilven luomiseen ei tarvitse ilmeisesti puuttua mitenkään?

Entäs sitten sellainen juttu vielä, et tarvitseeko sitä akvaariota puhdistaa millään aineella vedenvaihdon yhteydessä vai riittääkö pelkkä vesi ja ehkä jokin sieni tms?

Tähän kilven luomiseen ei tarvitse ilmeisesti puuttua mitenkään?

Entäs sitten sellainen juttu vielä, et tarvitseeko sitä akvaariota puhdistaa millään aineella vedenvaihdon yhteydessä vai riittääkö pelkkä vesi ja ehkä jokin sieni tms?
Ei tarvi kilven luomiseen puuttua, kyllä ne siitä itekseen irtoilee. Itse kyllä tuli välillä vähän autettua jos tuntu pala hyvin irtoavan.

En tiedä onko akvaarion puhdistukseen olemassa jotain omaa erityistä ainetta. Me käytettiin sellasta keittiönpuhdistukseen tarkoitettua sientä, jossa toisella puolella se karkea osa ja vähän mäntysuopaa (lähti mömmöt paremmin ja tuli raikkaampi tuoksu). Ja yritettiin sitten mahdollisimman hyvin huuhtoa saippua pois. Helpommin sanottu kuin tehty. Sit meillä oli pitkä letku, jonka kautta lorotettiin vesi pois kylpyhuoneen viemäriin.
Jossain vaiheessa meillä oli kiviä pohjalla, mikä on tietysti konnan kannalta hauskaa kun saa tonkia niitä. Mutta puhtaanapidon kannalta on helpompaa jos niitä ei ole. Välillä meillä oli sitten muutama isompi kivi ja puunkappaleita (akvaarioon tarkoitettuja) altaan pohjalla.

Yhteistyössä