Kellä matala hemoglobiini, millä/miten noussut?

Minulla matala tuo hemoglobiini, enkä tiedä miksi. Oli tässä taannoin 107, ja söin kuukauden ahkerasti rautatabletteja. Menin kontrolliin, niin oli 105! Eli laskenut vaan.
Nyt olen taas syönyt rautaa, mutta tunnen kyllä, ettei mitään ole tapahtunut, kun huimaa ja keinuttaa tosi helposti.
Mistä tuo alhainen hemoglobiini voi johtua?
 
vv
Rauta tarvitsee kaveriksi C-vitamiiinia, jotta imeytyy. Eli oletko muistanut nauttia riittävästi myös tuota C-vitamiinia? Hyvä kikka saada rauta myös imeytymään tehokkaammin on napata rautatabletti esim. yöllä nukkumaan mennessä/yöllisellä wc-reissulla tuoremehulasillisen kera, koska jostain syystä imeytyy hyvin siten...
 
Mulla on ollut useemman vuoden hb 82-112. Yleensä oon sen saanut nostettua 118 kun oon vetänyt rauta fe++ tapletteja c- ja b12-vitamiinien kera. En kyl tiedä mistä johtuu et on jatkuvasti huono hb vaik useesti jo on asiaa nois kokeis tutkittu.
 
Hemoglobiinitasojahan on monia, ja se on kai synnynnäinen ominaisuus, olen ajatellut. Olennaista on se, että tietää oman tasonsa, ja huomaa, jos hb alkaa äkkiä laskea.

Oma tasoni on 135-145, siskolla on 105-115, yhdellä lapsellani on todella korkea, toinen on laitettu pari kertaa syömään rautaa.

Perinteisesti kai on ajateltu, että mm. maksa, persilja, nokkonen ja pinaatti nostavat hb:tä. Näitä varmaan kannattaa napsia halutessaan nostaa hb:tä ja turvatakseen raudan saannin. Toisaalta voi myös hyväksyä oman hb-tasonsa siinä kun vaikka punatukkaisuutensa, ja uskoa, että sitä ei tarvitse nostaa, ainoastaan äkillisestä laskusta huolestua.

Piika-äiti
 
vierahista vierain
Mulla oli alimmillaan hb 79. Ei ihme, että mittausta edeltäneenä päivänä spinningissä (!) heikotti.. oisivat ottaneet sisälle sairaalaan, mutta en suostunut.

No joo, mutta siihen nousupuoleen niin tuo nestemäinen rauta sopii joillekin paremmin kuin tabletit. Mulle tableteista passaa obsidan.

Ja ruokavalioon saa rautaa ainakin seuraavista: verilätyt, maksa eri muodoissa, punainen liha, parsakaali, pavut, pinaatti, täysjyvätuotteet
 
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Rauta tarvitsee kaveriksi C-vitamiiinia, jotta imeytyy. Eli oletko muistanut nauttia riittävästi myös tuota C-vitamiinia? Hyvä kikka saada rauta myös imeytymään tehokkaammin on napata rautatabletti esim. yöllä nukkumaan mennessä/yöllisellä wc-reissulla tuoremehulasillisen kera, koska jostain syystä imeytyy hyvin siten...
Olen ottanut c-vitamiininkin kanssa illalla viimeiseksi. En tiedä sitten, juonko liikaa kahvia tai jotain. Onko raudan imeytymisessä sitten häikkää? Terkka sanoi, että joskus joudutaan antamaan b-vitamiinia ruiskeena, että rauta imeytyy. Pitänee kokeilla vielä noita luonnon tuotteita ensin.

 
Onko sulla selvinnyt syytä miksi se Hb laskee? sehänm tarttis selvittää ja samalla nostella, onhan siihen aina joku syy, joka pitää hoitaa. muuten sä syöt jatkuvasti sitä rautalisää oireen hoidoksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Unico:
Onko sulla selvinnyt syytä miksi se Hb laskee? sehänm tarttis selvittää ja samalla nostella, onhan siihen aina joku syy, joka pitää hoitaa. muuten sä syöt jatkuvasti sitä rautalisää oireen hoidoksi.
Ei ole tutkittu. Kun oli eka neuvola, niin hb oli 117. Silloin jo ihmettelin, että ompas matala, kun yleensä se on ollut jotain 124 tai sinne päin.
Eli nyrt on huonommat arvot, kuin raskausaikana!

Ennen raskautta kävin kyllä läpi pahan tulehduksen, jossa minut myös leikattiin. Onkohan ne arvot tippuneet jo silloin. Kun jostain luin, että jos rautavarastot pienenee, niin siihen voi mennä kauankin, ennen kuin ne saadaan korjattua.

Eikö kaikki sairaudet ja tulehdukset ime rautavarastoja, vai olenko ihan hakoteillä?

 

Yhteistyössä