kellä AHDAS SYNNYTYSKANAVA?

  • Viestiketjun aloittaja ekasynnytys
  • Ensimmäinen viesti
ekasynnytys
Kenellä on ahdas synnytyskanava, siis et ei voi synnyttää alateitse??
Mä raskaana, ja pelkään pahoin, että mulla myös ahdas toi synnytyskanava kun äidilläkin on kaikki leikattu, juuri tuon syyn vuoksi, ettei mahdu syntyy.
Onkohan kuinka perinnöllistä?
Mä oon miettiny monesti, kun tuntuu toi alapää oikeasti ahtaalta miehen vehkeellekin, ja se on ihan sellanen normaalikokonen, ei mikää jättisuuri. Monesti seksi tekee kipeää juuri sen vuoksi, että tuntuu niin kauhean ahtaalta tuo alapää..
ja kun gyne tekee alapäätutkimusta, niin aina mulla on alapää kauheen arka ja sillee niinku tuntuu, että ne laitteet mitä se tunkee sinne ei mahdu sisään...
Voiko noista jutuista yhtää epäillä, että vois olla ahdas synntyskanava? anteeksi tyhmyyteni
 
Ahtaus riippuu lantion rakenteesta ja luista, ei toosan kireydestä.

Muistaakseni joku viisas on joskus sanonut, että suomessa ei nykyään esiinny ahtaita synnytysteitä muilla kuin onnettomuuden uhreilla. Toinen syy kyseiseen on ennen vanhaan ollut aliravitsemus, jolloin luut eivät ole voineet kasvaa normaalisti.

Korjatkaa jos olen väärässä!
 
ekasynnytys
joo, mäki ajattelin, et toi pimpan ahtaus ei kait sitten liity tohon synnytyskanavan ahtauteen.. mut kaippa sitä tarkasti tutkitaan, jos kerron että äidilläni on.
 
Nyt löysin sen artikkelin josta olin nuo äsken laittamani tiedot josku lukenut:

"Ahdas lantio on asia, jota Stefanivicin (artikkelin asiantuntija) mukaan ei suomalaisilla käytännössä ole. Entisaikoina esiintyi riisitautia, joka vaikutti luuston kehitykseen ja saattoi todella jättää lantion poikkeavan kokoiseksi. Poikkeustapauksissa myös vakava onnettomuus voi muokata lantiota, mutta normaalitapauksissa kenen tahansa lantio on sinänsä hyvä synnyttämiseen.
-Joissain tapauksissa lapsi saattaa olla liian iso normaaliin lantioon nähden. Tällöin kuitenkin puhutaan epäsuhdasta, ei ahtaasta lantiosta, Stefanovic tarkentaa."
 
Khimaira
Alkuperäinen kirjoittaja laura sinikka:
Ahtaus riippuu lantion rakenteesta ja luista, ei toosan kireydestä.

Muistaakseni joku viisas on joskus sanonut, että suomessa ei nykyään esiinny ahtaita synnytysteitä muilla kuin onnettomuuden uhreilla. Toinen syy kyseiseen on ennen vanhaan ollut aliravitsemus, jolloin luut eivät ole voineet kasvaa normaalisti.

Korjatkaa jos olen väärässä!
Voin kyllä sanoa että ahtaita, siis "luonnostaan" ahtaita lantioita on- eikä se liity kudosten ahtauteen milläänlailla, ne kyllä venyvät :$
Mulla on kauttaaltaan erittäin ahdas lantio- edes keskosta en saisi kokeilla synnyttää alateitse. Luonnotontahan se kuitenkin on, ettei pysty saamaan jälkeläistään ulos luonnollisin keinoin- mutta minkähän kokoisia vauvat ovat aikojen alussa olleet?

Mutta siis mulla ainakin luut ovat muuten ihan normaalit- kanava vain on kapoinen :|
 
ap: Mulla on ahdas lantio; normaali naisen lantio on 13cm leveä, mulla 8,6cm. Johtuu liian nuorena tehdystä kirurgisesta operaatiosta reidessä. Kiitos suomen lääkärit siitä siis.. magneettikuvauksessa (MR) selvisi tuo, 2vkoa ennen laskettua aikaa. Sektio tehtiin viikkoa ennen laskettua aikaa.
 

Yhteistyössä