Kellään vinkkejä yökuivaksi opetteluun? Tyttö kohta 4 v.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hissukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hissukka

Aktiivinen jäsen
20.03.2005
2 833
1
36
Tuo esikoistyttö pitäisi yökuivaksi vähitellen saada, täyttää marraskuussa 4 v. Päiväkuiva on ollut 2v4kk iästä asti mutta yövaippa on siis vielä ollut käytössä. Välillä ollaan kokeiltu olla ilman mutta ei ole onnistunut.

Viime yönä kokeilin taas jättää vaipan pois. En antanut paljoa juotavaa illalla, käytin tytön pissalla ennen nukkumaanmenoa (klo 20) sekä ennenkuin menin itse nukkumaan niin nostin nukkuvan tytön pissalle (klo 23). Aamulla tyttö heräsi silti pissalammikossa (klo 7.30).

Pitäiskö tässä nyt vaan jatkaa ilman vaippaa ja toivoa että tyttö oppii vähitellen heräämään pissahädän tullessa (nyt ei ilmeisesti herää ) vai laittaa suosiolla vaippa ja yrittää toiste uudestaan? :/ Tyttö nukkuu aika pitkät yöunet, 11-12 h, se voi olla osasyy sänkyyn pissaamiseen kun ei herää hätäänsä.

mä pitäisin sitä vaippaa vielä.. jos lapsi ei herää pissalammikon epämielyttävyyteen. Ja puhuisin asiasta neuvolassa. Tsemppiä!

Meillä tyttö 8 v. ja vielä kastelee.. 5 v. neuvolassa otettiin asia puheeksi ja meidät ohjattiin sairaalaan. Siellä selvisi, että tytöllä oli virtsarakon toiminnallinen häiriö. Ollaan kokeiltu hälytinhoitoa ja nyt on tyttö lääkityksellä. Toivottavasti se tästä pikkuhiljaa.

Yökuivaksi ei voi opettaa, joten pidä vain vaippaa niin kauan kuin tyttö kastelee yöllä. Minusta se tekee jo hallaa lapsen itsetunnollekin jos hänen pitää monena yönä viikossa herätä märässä sängyssä. Ja vasta viisivuotiaan yökasteluun aletaan käsittääkseni puuttua neuvolassakin.

t. 4v yövaippailijan äiti :)

Alkuperäinen kirjoittaja kastelijan äiti:
mä pitäisin sitä vaippaa vielä.. jos lapsi ei herää pissalammikon epämielyttävyyteen. Ja puhuisin asiasta neuvolassa. Tsemppiä!

Meillä tyttö 8 v. ja vielä kastelee.. 5 v. neuvolassa otettiin asia puheeksi ja meidät ohjattiin sairaalaan. Siellä selvisi, että tytöllä oli virtsarakon toiminnallinen häiriö. Ollaan kokeiltu hälytinhoitoa ja nyt on tyttö lääkityksellä. Toivottavasti se tästä pikkuhiljaa.

Ei herää aina vaikka tulisi pissa alle.

Alkuperäinen kirjoittaja joSSSu:
koitas herättää hänet vessaan vaikka kerran yössä, tälläisen neuvon ainakin olen joskus kuullut.

Lapsi on silloin valmis yökuivaksi kun hän pystyy olemaan yön pissaamatta. Yöunien häiritseminen sen vuoksi, ettei raaski ostaa vaippoja, on aika törkeää.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Yökuivaksi ei voi opettaa, joten pidä vain vaippaa niin kauan kuin tyttö kastelee yöllä. Minusta se tekee jo hallaa lapsen itsetunnollekin jos hänen pitää monena yönä viikossa herätä märässä sängyssä. Ja vasta viisivuotiaan yökasteluun aletaan käsittääkseni puuttua neuvolassakin.

t. 4v yövaippailijan äiti :)

Ei siinä munkaan mielestäni mitään järkeä ole väkisin olla ilman vaippaa jos tulee aina pissat alle. Kokeillaan ja jos ei ala sujumaan niin sitten vaippa takaisin. =)

Osalla menee pidempään tuon yökuivaksioppimisen kanssa.

Me ollaan tosiaan useampaan kertaan (neuvolan ja sairaalan ohjeistamina) kokeiltu hälytinhoitoa.. sekin herättää lapsen ja koko perheen välillä. Me oltiin tytön kanssa melko väsyneitä koko pissahärdelliin ja saatiin nyt lääkitys joka hillitsee virtsarakon supistelua. Molemmat ollaan tyytyväisiä.

Mut sun lapsi on vielä vasta 4 v. ja helpointa on pitää se vaippa.. siitähän sitten näkee onko märkä vai ei. Ei tule pyykkiäkään.

Tsemppiä edelleen!

Meillä yksi lapsista oppi hiukan alle 5 vuotiaana yökuivaksi. Tai käsittääkseni tuota ei voi oppia vaan kyse on hormooneista. Ehdin vain hiukan hätäillä jo asian kanssa, mutta muutamat yöt ilman vaippaa eivät auttaneet mitään. Kun oli valmis, ei vaippoja enää tarvittu eikä vahinkojakaan tullut. Joillakin se vaan kestää. Ja tosiaan 4 vuotiaalla ei vielä ole kiirettä.

Meillä esikko aloitti juur 5v neuvolan jälkeen kuurin yökasteluun. 1kk koitetaan ja jos ei auta, puolen vuoden kuluttua uudelleen. Itse poika haluaa edelleen vaippaa pitää, vaikka se nyt onkin useemmin kuiva kuin märkä. Kuuri on liki puolessa välissä.
Tätä ennen jokunen kerta ilman vaippaa ja märkä sänky. Kyllä mä mielummin laitan sen vaipan, kuin pesen joka aamu pissapyykkiä.

Tuli vielä mieleeni.. ostin tytölle (hoikka tyttö) pari isokokoista kestovaippaa joissa tuntee sen märkyyden mutta sänky pysyy kuivana. Mökillä tänä kesänä tuo oli oivallinen varotoimenpide... siellä kun ei ole sähköä eikä siis pesukonettakaan millä petivaatteita pestä. Käsipyykillä sai nuo kestovaipat pestyä tarvittaessa.

Meillä tyttö 5v pitää vielä vaippoja yöllä. Neuvolasta sain tällasia neuvoja: Nesterajoitus iltaisin ja vessaan herättäminen yöllä eivät opeta lasta kuivaksi. Vaippaa kannattaa käyttää. Yökastelijalapset nukkuu sikeästi..kehityksen myötä rakon täyttyessä uni kevenee ja lapsi herää pissahätään. Yökastelijan yönaikaisset virtsamäärät on suuria ja ylittää rakon enimmäistilavuuden koska virtsan eritystä vähentävää hormonia, vasopressiinia erittyy yöllä liian vähän. kehityksen myötä hormonimäärä lisääntyy joten virtsamäärä pienenee. Samanaikaisesti virtsarakon toiminnallinen tilavuus kasvaa. Lapsi on kuiva kun kaikki yövirtsa mahtuu rakkoon. Yökastelu on usein periytyvää..meillä mies on lapsena joutunut käyttämään pitkään yöllä vaippaa. Me pidetään nyt muutaman kuukauden ajan päiväkirjaa kastelusta ja sit neuvolassa katotaan miten jatketaan..varmaan saadaan sit se hälytin.
Noi asiat jotka kirjotin oli yökastelijan oppaasta. Lisää tietoa löytyy osoitteesta www.yokastelu.net

Meillä on kohta 3v joka on melkein vuoden ollu päiväkuiva, mutta yövaippa on vielä käytössä. Mulla ei ole mikään kiire ottaa sitä pois, mutta neiti ei haluaisi kuitenkaan enää vaippaa yöksi ja usein riisuu sen itse unissaan ja aina sänky märkänä :headwall: mut ei taida olla mitään keinoa opettaa lasta tunnistamaan yölläkin pissa hätää?

Minä olen huomannut, että kesällä pissa tulee yöllä helpommin kuin talvella. Ehkä lapset sitten juovat kesällä päivän mittaa enemmän, ja mansikoista, kasveista jne. kertyy nestettä myös, ja ne myös poistavat nestettä elimistöstä. Meidän 3.5-v. oli keväällä yökuiva, mutta nyt tulee pissat öisin. Minä antaisin vaipan olla. En herättäisi yöllä, koska fysioterapeutin mukaan virtsarakko oppii muistamaan, ja sitten yöpissaamisesta on entistä vaikeampi päästä eroon. Iän myötä yöunet lyhenevät, ja silloin vuode pysyy kuivana. Toisinaan vaippa voi olla märkä, koska pissa tulee heti herättyä. Pissalle pitäisi siis mennä aamulla välittömästi herättyä.

En minä yhdestä yöstä lannistunut. Meillä meni 4 yötä ja sitten oli kuiva. Sitä ennen tyytyväisenä pissasi heti yövaippaan ja tosiaan sen jälkeen ei enää suostunut vaippaa käyttämään yöllä.

Otin vaipan yöllä pois vaikka oli ihan litimärkä. Meidän kohdalla kyseessä ei ollut kyvyttömyys vain täysi laiskuus.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
En minä yhdestä yöstä lannistunut. Meillä meni 4 yötä ja sitten oli kuiva. Sitä ennen tyytyväisenä pissasi heti yövaippaan ja tosiaan sen jälkeen ei enää suostunut vaippaa käyttämään yöllä.

Otin vaipan yöllä pois vaikka oli ihan litimärkä. Meidän kohdalla kyseessä ei ollut kyvyttömyys vain täysi laiskuus.

Miten lapsi on laiska jos pissaa yöllä?

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

Miten lapsi on laiska jos pissaa yöllä?

Meidän herra (silloin 2v 10kk) ei suostunut pissaamaan pottaan illalla. Kun sai vaipan, niin pissasi siihen heti. Laiskuutta mennä potalle. Kun ei ollut vaippaa, niin meni potalle :) . Aamulla sama juttu, vaippaan oli helppo pissiä, mutta ilman vaippaa meni vessaan.

En olisi jatkanut koetta kauempaa kuin vajaan viikon, jos homma ei olisi toiminut. Ekana yönä pissasi sänkyyn 2 kertaa. Sitten enää yhden ja lopulta ei kertaakaan.

Meillä olisi varmaan ties kuinka kauan pitänyt vaippaa yöllä ilman tätä testiä. Vessailu ei ollut jäbän suosikkeja. Ekan kerran suostui itse menemään vessaan aktiivisesti juuri näillä main, rytmillä ollut kuiva puolisen vuotta jo ennen sitä.

Kiitos kaikille vinkeistä. =) Laitoin nyt lapselle yöksi vaipan, kokeillaan uudestaan kun nämä helteet hellittää. Ei oikein raaski nyt juomista rajoittaa illallakaan. :/ Ja jos ei sitten onnistu muutaman yön kokeilun aikana, niin odotellaan rauhassa että aika tekee tehtävänsä. =)