kellään täällä pitkäkarvaista collieta? sopiiko meille ensikertalaisille, lapsiperheelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
moi vaan :)

meillä siis koiran hankinta tässä haaveissa jahka lapsemme vielä himpun kasvaa (ei siksi että lapsi hoitaisi koiran, vaan siksi että meillä aikuisilla on aikaa kunnolla panostaa myös koiraan)

olemme ajatelleet pitkäkarvaista collieta. sopiiko mielestänne ensikertalaiselle ja lapsiperheeseen? millaisia kokemuksia teillä on? :)

Meille tuli ensimmäisenä koirana kun olin 11v. Vielä uros, luupää :) Ihanan helppo kouluttaa nyt kun on kokemusta muistakin.. Pystyin myös hyvin itse tuon ikäisenä kuljettamaan haukkua pitkin maita ja mantuja, itse myös pääosin koulutin. Tykkäsi paimentaa mutta hänelle onneksi riitti me kersat, turkki vaati tosiaan huoltoa mutta meillä on tällä hetkellä huomattavasti lyhytkarvaisempia jotka tuntuu olevan paljon ongelmallisempia turkiltaan välillä..

Perehtykää rotuun ja koulutukseen valmiiksi ja tutustukaa kasvattajaan/-iin niin hyvä varmasti tulee :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23946642:
Hyviä kokemuksia :heart:

Turkki vaatii jonkinverran työtä ja paimennusvietti saattaa olla voimakas.

miten se voimakas paimennusvietti voi ilmetä? ja tarkoitatko että turkki menee helposti takkuun? onko turkki helppo pitää puhtaana? vai rasvoittuuko nopeasti kuten esim. kultaisella noutajalla? kauhea kuulustelu päällä, mutta kiitos jos jaksat vastata :D

Meillä paimennusvietti ilmenee siten, että haukkuu jos lapset pyöräilevät edellä kun ollaan lenkillä, haluaa pitää lauman lähellään. Ja ikävä kyllä yrittää näykkiä välillä lasten jalkoja näiden riehuessa keskenään, paimentaa näin.

Ihana koira, meillä on ollut. Rodulla vaan vitsauksena erittäin herkät vatsat. Turkinhoito ei mielestäni läheskään niin työlästä kuin nypittävillä ja trimmattavilla roduilla.

Lonkkavikoja muuten ainakin aiemmin oli paljon, en yhtään tiedä onko jalostuksessa pyritty terveempään linjaan. Kannattaa perehtyä yleisesti kasvattajaan, tsekata vaikka kennelliiton sivujen kautta sukusiitosprosentteja ja pentueita/narttu ja /vuosi jne.

Koirakaupassa yleensäkin halpa pentu tarkoittaa usein erinäistä hämäryyttä kasvattajan toiminnassa, ikävä kyllä : /

Mulla on narttucollie, ja kyllä, paimennusvietti on suuri.
Joka ilta tarkistaa että lauma (perheenjäsenet) ovat kaikki nukkumassa, kiertelee ihan jokaisen makkarin. :)

Meidän yksilö ei kyllä pienistä lapsista juurikaan pidä, voipi olla että johtuu siitä että ensimmäisen kerran tällaisen kanssa tekemisiin joutui 4-vuotiaana.
Lisäksi en tiedä yrittikö naapurin mukula lyödä kuonolle vai mitä - kuitenkin hampaat iski kiinni.

Muuten on kyllä aeeevan ihana neiti <3 Koonsa takia tarvitsee paljon ulkoilua ja turkki osaa olla varsinkin syksyisin v-mäinen :D Mutta nyttemmin jos valitsisin, valitsisin varmaan mieluummin shetlantilaisen..

Ja kysymykseen sopiiko ensikertalaiselle - mielestäni kyllä, mutta kannattaa panostaa oikeasti siihen pentuajan koulutukseen! Ja pitää kuri aina, vaikka onkin niiin suloinen. Koulutusoppaita kannattaa lukea, oli rotu sitten mikä tahansa :)

Turkkia harjattiin ahkerasti ainakin meillä.
Ja lenkin jälkeen sieltä kerättiin risuja, oksia ja käpyjä :D
Vettä koiramme inhosi syvästi, joten kurakelit eiät lenkkeillesä juuri haitanneet kun koira sipsutteli sievästi lätäköt kiertäen (vrt kultainen noutaja joka heittäytyy selälleen joka lutakkoon....)

Paimennusvietti ilmeni meitä lapsia paimentaen (olin siis ala-asteikäinen kun koira meille tuli) ja esim kissanpennut 'laumassa' pitäen- eli paimensi pennut yhteen ja 'kysyttäessä' näytti minkä puskan juurella pesue kulloinkin köllötteli.
Onneksi se ei silti näykkinyt meitä paimentaessaan, mutta oli sangen levoton jos emme olleet kaikki yhtäaikaa näkösällä.

Minä suosittelisin ensikoiraksi mieluummin shetlannin lammaskoiraa eli "minilassieta". Colliekin on ihana rotu ja todellinen perhekoira jos on se loisto yksilö löytynyt, mutta voimakas paimennusvietti ja joidenkin luupäisyys saattaa olla raskasta ellei ole todella voimakas laumanjohtaja ja osaa kouluttaa heti pienestä tehokkaasti.

shetlannin lammaskoirasta minulla itselläni ei oikein ole hyvää sanottavaa, kaikki yksilöt joita olen kohdannut ovat olleet kamalia räksyttämään.

miksi sporttismama suosittelisit sitä mieluummin kuin collieta? millä tavalla tuo voimakas paimennusvietti sitten voi tulla esille kun sanoit että se voi olla raskasta? ja miten koira voi olla luupäinen?

sori tyhmät kysymykseni, olen vain aika uusavuton koira-asioissa :D

[QUOTE="vieras ap";23959342]shetlannin lammaskoirasta minulla itselläni ei oikein ole hyvää sanottavaa, kaikki yksilöt joita olen kohdannut ovat olleet kamalia räksyttämään.

miksi sporttismama suosittelisit sitä mieluummin kuin collieta? millä tavalla tuo voimakas paimennusvietti sitten voi tulla esille kun sanoit että se voi olla raskasta? ja miten koira voi olla luupäinen?

sori tyhmät kysymykseni, olen vain aika uusavuton koira-asioissa :D[/QUOTE]

Räksytyskin on aika yksilökohtaista, ja senkin saa hillittyä koulutuksella. Mukavia rotuja kumpikin Collie ja Sheltti mutta ajattelin että koulutuksen kannalta helpompi voisi sheltti olla, ja sillä ei ole niin taipuvaisuutta siihen paimennukseen. Ja kyllä se paimennusvietti voi olla raskasta jos se alkaa stressaamaan koiraa, siis jos se ei pääse paimentamaan. Sekin riippuu niin yksilöstä millainen vietti koiralla on. Ja luupääksi sanotaan koiraa joka ei vaan tottele, osaisi kyllä ja tietää mitä pitäisi tehdä mutta ei vaan halua tehdä. Näihin olen törmännyt joiden uros-collien parissa...

Mulla on ollut sheltti ja collie, narttuja kumpikin. Helppoja kouluttaa, miellyttämishaluisia ja meille on osunut ei niin mahdottoman paimenviettiset koirat.
Turkinhoito oli kivaa, se harjaaminen oli jotenkin terapeuttista :D
Herkkä vatsa ja vehnäallergia oli meidän colliella, sen vuoksi jouduttiin siitä luopumaankin :(

Räksytyskin on aika yksilökohtaista, ja senkin saa hillittyä koulutuksella. Mukavia rotuja kumpikin Collie ja Sheltti mutta ajattelin että koulutuksen kannalta helpompi voisi sheltti olla, ja sillä ei ole niin taipuvaisuutta siihen paimennukseen. Ja kyllä se paimennusvietti voi olla raskasta jos se alkaa stressaamaan koiraa, siis jos se ei pääse paimentamaan. Sekin riippuu niin yksilöstä millainen vietti koiralla on. Ja luupääksi sanotaan koiraa joka ei vaan tottele, osaisi kyllä ja tietää mitä pitäisi tehdä mutta ei vaan halua tehdä. Näihin olen törmännyt joiden uros-collien parissa...

ok :) ja kiitos sulle kun jaksat vastata! itse niin haluaisin sen collien, mummolasta lapsuuden muistona on vanha rouva, joka paimensi meitä lapsia. mutta oli aika lunkisti ottava tapaus.

miten koira sitten reagoi jos se stressaa paimentamisesta? tai siis siitä, ettei se pääse paimentamaan? olen ajatellut narttua meille, ainoa päänvaiva olisi sitten juoksuaika. koiria ei varmaan sillain leikata kuin kissoja, ettei juoksuja tulisi?

[QUOTE="vieras ap";23959405]ok :) ja kiitos sulle kun jaksat vastata! itse niin haluaisin sen collien, mummolasta lapsuuden muistona on vanha rouva, joka paimensi meitä lapsia. mutta oli aika lunkisti ottava tapaus.

miten koira sitten reagoi jos se stressaa paimentamisesta? tai siis siitä, ettei se pääse paimentamaan? olen ajatellut narttua meille, ainoa päänvaiva olisi sitten juoksuaika. koiria ei varmaan sillain leikata kuin kissoja, ettei juoksuja tulisi?[/QUOTE]

Koira voi hermostua jos asiat eivät ole sen hallinnassa, siis ravata eestakaisin yms. Riippuu kuinka hyvin koiraa on koulutettu ja yritetty pitää paimennusvietti kurissa. Kyllähän koiriakin steriloidaan, se operaatio on vaan nartuilla kalliimpi kuin uroksilla ja maksaa aina enemmän mitä painavampi koira kyseessä.
Kyllä teille varmasti collie sopii kunhan vain perehdytte asioihin ennen sen tuloa ja varaatte vaikka paikan penturyhmään koirakoulusta :)

Koira voi hermostua jos asiat eivät ole sen hallinnassa, siis ravata eestakaisin yms. Riippuu kuinka hyvin koiraa on koulutettu ja yritetty pitää paimennusvietti kurissa. Kyllähän koiriakin steriloidaan, se operaatio on vaan nartuilla kalliimpi kuin uroksilla ja maksaa aina enemmän mitä painavampi koira kyseessä.
Kyllä teille varmasti collie sopii kunhan vain perehdytte asioihin ennen sen tuloa ja varaatte vaikka paikan penturyhmään koirakoulusta :)

kiitos vielä kerran, eiköhän me tässä joskus uskalleta urakkaan ryhtyä, jahka ensin vähän vielä opiskellaan ja kasvatellaan poikaa :)

oot mun oma koirakuiskaaja :D

[QUOTE="vieras ap";23959445]kiitos vielä kerran, eiköhän me tässä joskus uskalleta urakkaan ryhtyä, jahka ensin vähän vielä opiskellaan ja kasvatellaan poikaa :)

oot mun oma koirakuiskaaja :D[/QUOTE]

Heh, kiitos kunniasta :) Rakastan koiria ja niiden kans tullut touhuttua paljon koko elämäni ajan. Meiltä juuri jouduttiin lopettamaan kultainen noutaja sairauden vuoksi, meidän Portugalin podengomme on tosi surullinen nyt kun on yksin ilman kamuaan. Meille on tulossa bordercollien pentu (joka vieläkin kovempi paimentaja kuin collie) heinäkuussa. Meille on taas tärkeää että koira on aktiivinen kun harrastamme paljon koirien kanssa.

Yhteistyössä