Kellään ollut vyöruusua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mulla on tuntoherkkä alue selässä ja siinä jotain haaleaa ihottumaa ei rakkuloita kuitenkaan. Onko tää vyöruusua vai mitä? Paidan kosketuskin tuntuu tuolla pienellä alueella aika inhottavalta.

Voipi olla, itselläni alkoi myös siten että vaate tuntui hankaavan. Levisi pian muuallekin. Kannattaa mennä heti hoitoon, saa lääkettä ja tehoaa paremmin. Itse sain vain zoviraxia koska olin raskaana ja onneksi vyöruusu oli lievä.

Moikka moi!

Mulla oli n.13v nä vyöruusu ja siin on rakkuloita.. tai ekaks se oli lievää ihottumaa joka meni sitten rakkuloille. Mull oli silleen et se ruusu oli oikean rinnan päällä ja sen köynnös kierti kainalon alta toisen rinnan päälle.. kannattaa mennä lääkäriin näyttää niin saat oikeat voiteet siihen. Ja kannattaa hoidattaa se ennen kuin menee rakkuloille jos se sitä on!!

Mein äidillä alkoi tuolla tavalla vyöruusu. Oli tosi kipeä ja pienikin kosketus sattui. Ei saanut nukuttua jne. Särkylääkkeillä yritti helpottaa. Lääkärissäkin jossain vaiheessa kävi. Pari viikkoa taisi kipeä olla. Ruusu oli kyljessä.

kumma juttu. Olen aina pitänyt sitä "mummojen tautina", mutta itse olen vasta 32v. Olen tosin laihduttanut aika rajusti, voisiko sillä olla vaikutusta asiaan? Luin, että stressi voisi sen laukaista. Tälläkin hetkellä toinen puoli selästä "juilii" ikävästi...

mulla on ollut n. 10 kertaa vyöruusu. ja oo alta 30v, joten ihan nuorillekin voi tulla! vyöruusun oireena on "hermokipu" yleensä ihottuman vastakkaisella puolella kehoa. ja ihottuma vyöruusussa alkaa leviämään kehon keskikohdalta laidoille. (esim. mulla oli keskellä kaulaa ja nauhamaisena meni ihottuma kohti niskaa)

kaiken huippuna mulla oli omissa häissäni ruusu kukkimassa kaulalla :D

mulla kipua on kyllä samalla puolen kuin on haaleaa ihottumaa. Kuinka herkästi vyöruusu tarttuu lapselle vesirokkona? Nuorimmaiseni ei ole vielä sitä sairastanut, joten jos on vyöruusu niin taitaa tarttua aika herkästi, vai...?

Vyöruusun voi saada kaikki jotka ovat sairastaneet vesirokon. Suurin osa suomalaisistakin siis. Suurimmalla osalla se ei kuitenkaan ikinä puhkea eli virus on elimistössä muttei koskaan aktivoidu. Seuraavaksi suurimmalla osalla vain kerran elämässään. Vyöruusua poteva voi tartuttaa viruksen vesirokkona sitä (vesirokkoa) aiemmin sairastamattomaan mutta harvinaista se on. Vyöruusun aiheuttama hermokipu on sinänsä hankalaa että sillä on huono vaste millekään särkylääkkeelle. Paras (ja todella kallis) hoitomuoto oireisiin on suun kautta nautittava viruslääke. Zovirax on kauppanimistä kalleimpia, paljon halvempiakin on.

Yhteistyössä