Kellään ollut stressiä loppuraskaudessa - vaikutus synnytykseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onko ollut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onko ollut

Vieras
Onko paikalla ketään, jolla olisi ollut syystä taikka toisesta (rahatilanne, parisuhdeongelmat, tms.) stressiä loppuraskaudessa? Miten kävi synnytyksen kanssa: sujuiko hyvin, viivästyikö, menikö yliajalle?

Mä oon ollut melko ahdistunut ja stressaantunut ja tuntuu, ettei tämä lapsi ole tulossa ulos. Ja niinhän kortisoli kai estääkin synnytystä. Eli meneekö Tää nyt sit vääjäämättä käynnistykseen vai miten... :( Se ois tietty kiva että stressi poistuisi mutta Se ei ole nyt just mahdollista.

Mulla oli esikoisen odotus lähes pelkkää stressiä ja hässäkkää, kiitos seonneen eksän tappouhkauksineen ja muine häiriköineen, muksu syntyi terveenä rv 40+5, synnytys oli nopea, helppo ja ponnistusvaihe lähes kivuton. Kuulemma tyyppiä oppikirjasynnytys. Olisin voinut alkaa samaan puuhaan heti suihkun jälkeen uudelleen :D

Jotenkin vaikea kuvitella, että olisi joku jolla EI ole stressiä raskauden loppuaikoina. Ei ole mitään kovin seesteistä aikaa, ainakaan minun kokemukseni mukaan.

Kyllä oli stressiä. Paljastui, että mies oli elänyt täyttä kaksoiselämää ja hän suhasi kahden muunkin perheen välissä. Lisäksi hän samaan syssyyn paljastui rikolliseksi. Oli siis stressia. Ihan normaali synnytys oli.

Ihmisillä stressin vaikutusta sikiöön ei kai ole kovin kummoisesti tutkittu. Koirilla sen sijaan on ja esim. opaskoirakoulun työntekijä kertoi, että jos emo on ollut stressaantunut kantoaikana, on koko pentue pilalla, eikä niistä tule riittävän tervepäisiä työkoiriksi.

Varmasti samoja vaikutuksia on ihmisillä, joten erityislasten ja muiden käytöshäiriöisten ipanoiden takana saattaa hyvinkin olla stressiraskaus.

Yhteistyössä