Kellään leopardigekkoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lemmikki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lemmikki"

Vieras
Ollaan mietitty lasten kanssa että jos meille jossain vaiheessa otettaisiin leopardigekko tai pari. Olen ymmärtänyt että olisi aika helppohoitoinen lemmikki, joten ei vaatisi liikaa ja muutenkin kivan näköinen otus. Kokemuksia kaipailen. Viihtyykö mieluummin yksinään vai parin kanssa? Onko naaras+koiras hyvä yhdistelmä ja voivatko saada poikasia?
Entäpä tuo terraarion koko, mikä on minimi ja minkä kokoinen olisi paras? Millaisia varusteita muuten tarvitsee? Millaisia eläviä kasveja terraariossa voisi olla? Mitä kaikkea leopardigekko voi syödä? Voiko sille syöttää esim. ihan kotoa löytyviä kärpäsiä ja muita ötököitä vai onko oltava aina niitä "oikeita" ruokia?
Entäpä jos haluaa kasvattaa itse kotona jauhomatoja ja sirkkoja, onko se vaikeaa?

Olen tietysti jonkin verran ottanut jo selvää mutta käytännön kokemukset on parhaita.

Jos leopardigekkoja haluaa useamman kuin yksi, kannattaa ne ostaa samaan aikaan että ovat saman ikäisiä ja kokoisia, muuten saattaa tulla ongelmia. Otus viihtyy hyvin yksin, tosin ainakin omani kaipaa kyllä sitten ihmisten seuraa ja tykkää kun sille jutellaan.

Leopardigekko on yöeläin, joten se nukkuu päivät piilossa ja on aktiivisimmillaan illalla ja öisin.

Jauhomatojen kasvatus on helppoa, ne tarvitsevat vaan laatikon (iso muovinen karkkirasia jonka kannessa on reikiä sopii hyvin) ja sahajaunoa missä möyriä. Syövät jauhoa, kurkkua ja kesällä voi kantaa niille ruohoa pihalta sinne astiaan. Siellä ne sitten muuttuvat koppakuoriaisiksi ja lisääntyvät. Sirkkojen kasvattaminen on vaikeampaa, itse kasvatin matoja ja ostin silloin tällöin sirkkoja herkuksi. Jos lapset haluavat metsästää esim. heinäsirkkoja pihalta, niitä voi hyvin antaa. Kärpäset saattavat lentää karkuun...

Siellä paljon tietoa ja niitä omiakin kokemuksia.

Vastailenpa itsekin lyhyesti kysymyksiisi. :) Viihtyvät yksinään vallan hyvin, mutta toki pareina tai ryhmässäkin voi pitää. Naaras+koiras-yhdistelmä ei ole hyvä, vaan naaraita pitää olla vähintään kaksi yhtä koirasta kohden, koska muuten yli-innokas koirasgekko saattaa lisääntymisaikaan ahdistella naarasgekon henkihieveriin. Kaikista järkevin yhdistelmä on naaras+naaras, ellei sitten erityisesti halua teettää poikasia. Naarasgekot kyllä munivat, oli koirasta tai ei, mutta niistä hedelmöittyneistäkään munista ei poikasia kuoriudu, jos ei osaa itse haudottaa niitä juuri oikeissa olosuhteissa, ja silti homma voi mennä pieleen. Kahta koirasta ei voi samaan terraan laittaa.

Yhdelle leoskille terran pohjapinta-alan pitäisi olla vähintään 60x40cm, mutta toki isompi on parempi, tuon kokoiseen mahtuu loppujen lopuksi tosi vähän mitään sisustusta. Kahdelle gekolle ehdoton minimi olisi mielestäni noin 80x40cm, mutta mielellään isompi. Korkeudella ei niinkään ole väliä, sillä leoskit eivät mitään varsinaisia kiipeilijöitä ole. Toki sopivan korkeaa terraa on mukavampi sisustaa ja sinne voi myös tehdä esimerkiksi kaksi tasoa, mutta varsinaisesti tilaa pystysuunnassa leoskit eivät kaipaa, ja liian korkeassa terraariossa voivat satuttaakin itsensä pudotessaan. Oman leoskini terra on vain 25cm korkea.

Meillä on terraariossa ollut mm. rahapuu. Ylipäänsä mehikasvit kestävät parhaiten leopardigekon terraarion kuivia ja suht kuumia olosuhteita.

Leopardigekko voi syödä kaikenlaisia hyönteisiä (kunhan ovat sopivankokoisia) ja myös esim. hiirenpinkkejä. Hyvinruokitut kenttäsirkat ovat hyvää perusravintoa, lisäksi voi antaa mm. jauhiksia, jättijauhiksia, pieniä torakoita, vahakoisan toukkia jne. Voit antaa kyllä itse keräämiäsi hyönteisiä, mutta niiden varaan tuskin voi leopardigekon ruokintaa kokonaisuudessaan perustaa. Jauhisten kasvattaminen on todella helppoa, pistät niitä vain tarpeeksi paljon purkkiin, jossa on kuivaruokaseosta ja muistat säännöllisesti antaa juotavaksi jotain tuoreruokaa, esim kurkkua. Sirkkojen kasvattaminen on hieman monimutkaisempaa, muttei mitään rakettitiedettä. Itse kasvattelin molempia ja lisäksi torakoita, mutta valitettavasti ötökkäfarmeihini iski jauhopunkkiepidemia joten jouduin hävittämään ne ja sen jälkeen olen ostanut gekolleni ruuat eläinkaupasta.

Siinä nyt jotain vastauksia, voin vastailla lisääkin jos tulee kysymyksiä mieleen. :)

Erittäin helppohoitoinen otus on :)

Vesi tulee vaihtaa päivittäin ja samalla poistaa ulosteet (oppivat hyvin tekemään tiettyyn nurkkaan joten ulosteet on helppo löytää) ja joka toinen päivä pari jauhomatoa. Vitamiinijauhetta ruokakuppiin niin lisko pysyy kunnossa. Terraario tulee puhdistaa muutaman viikon välein, vaihtaa hiekat ja kuumentaa kivet yms. Itse en ole aitoja kasveja pitänyt, muoviset toimivat. Ja takaseinään laitoin kärpäsverkkoa missä lisko tykkää kiipeillä. Terraarion kokoa en muista ulkoa, kannattaa varmistaa ne jostain. Jos on kaksi liskoa niin tottakai isompi, ja lisko tykkää siitä kun on tilaa seikkailla ja reilusti hiekkaa mitä kaivaa.

[QUOTE="hei";23563588]Erittäin helppohoitoinen otus on :)

Vesi tulee vaihtaa päivittäin ja samalla poistaa ulosteet (oppivat hyvin tekemään tiettyyn nurkkaan joten ulosteet on helppo löytää) ja joka toinen päivä pari jauhomatoa. Vitamiinijauhetta ruokakuppiin niin lisko pysyy kunnossa. Terraario tulee puhdistaa muutaman viikon välein, vaihtaa hiekat ja kuumentaa kivet yms. Itse en ole aitoja kasveja pitänyt, muoviset toimivat. Ja takaseinään laitoin kärpäsverkkoa missä lisko tykkää kiipeillä. Terraarion kokoa en muista ulkoa, kannattaa varmistaa ne jostain. Jos on kaksi liskoa niin tottakai isompi, ja lisko tykkää siitä kun on tilaa seikkailla ja reilusti hiekkaa mitä kaivaa.[/QUOTE]
Itse olen tuosta ruokinnan määrästä kyllä melkolailla eri mieltä, pari jauhomatoa parin päivän välein ei todellakaan riitä täysikasvuiselle leopardigekolle! Tuo ruokaeläinten pyörittely vitamiinijauheessa + kalkkijauheessa on kyllä hyvä muistaa. Pohjamateriaalina hiekka ei välttämättä ole paras vaihtoehto, sillä joillain leoskeilla on tapana syödä sitä ja silloin vaarana on suolitukos, johon useita gekkoja on menehtynytkin. Hiekka on tietty varsin hyvä ja kaunis pohjamateriaali, kunhan vaan varmistuu, että omalla gekolla ei ole tapana sitä pistellä poskeensa. Meillä pohjamatskuna on terraariomattoa.

Kiitos vastauksista! Innostus on kova ja katsellaan nyt sopivaa ajankohtaa että mistä liskon/liskot hommaisi terraarioineen.
Voiko gekkoa pitää vapaana vai karkaako helposti ja vikkelään koloihin? Oppiiko helposti kesyksi että voi pitää kädellä?

[QUOTE="vieras";23563619]Itse olen tuosta ruokinnan määrästä kyllä melkolailla eri mieltä, pari jauhomatoa parin päivän välein ei todellakaan riitä täysikasvuiselle leopardigekolle! Tuo ruokaeläinten pyörittely vitamiinijauheessa + kalkkijauheessa on kyllä hyvä muistaa. Pohjamateriaalina hiekka ei välttämättä ole paras vaihtoehto, sillä joillain leoskeilla on tapana syödä sitä ja silloin vaarana on suolitukos, johon useita gekkoja on menehtynytkin. Hiekka on tietty varsin hyvä ja kaunis pohjamateriaali, kunhan vaan varmistuu, että omalla gekolla ei ole tapana sitä pistellä poskeensa. Meillä pohjamatskuna on terraariomattoa.[/QUOTE]

Oma gekkoni on elänyt onnellisesti ja hyväkuntoisena jo 10 vuotta tuolla ruokailutahdilla ja hiekkapohjalla...

[QUOTE="a p";23563993]Kiitos vastauksista! Innostus on kova ja katsellaan nyt sopivaa ajankohtaa että mistä liskon/liskot hommaisi terraarioineen.
Voiko gekkoa pitää vapaana vai karkaako helposti ja vikkelään koloihin? Oppiiko helposti kesyksi että voi pitää kädellä?[/QUOTE]

Karkaa helposti, ei kannata päästää vapaaksi. Mutta omani ainakin tykkää kovasti olla kädellä ja siitä katsella maailmaa. Esimerkiksi pöydällä voi antaa kävellä kun on itse ihan vieressä ja pitää kädet suojana ettei livahda karkuun. Ne on tosi nopeita liikkeissään.

[QUOTE="a p";23563993]Kiitos vastauksista! Innostus on kova ja katsellaan nyt sopivaa ajankohtaa että mistä liskon/liskot hommaisi terraarioineen.
Voiko gekkoa pitää vapaana vai karkaako helposti ja vikkelään koloihin? Oppiiko helposti kesyksi että voi pitää kädellä?[/QUOTE]
Matelijat eivät ole sylilemmikkejä, mutta jotkut gekot kyllä tottuvat käsittelyyn ja kesyyntyvät. Eivät kuitenkaan siitä erityisesti nauti, ja omasta mielestäni matelijoita ei tulisi turhaan käsitellä stressin välttämiseksi. Itselläni on ollut gekko, joka oli helposti käsiteltävissä, mutta nykyistä on lähes mahdoton käsitellä edes tarvittaessa. Vapaana ei gekkoa kuulu pitää, sillä olosuhteet terran ulkopuolella ovat sille vääränlaiset ja ihan tavallisesta asunnosta löytyy gekolle monta vaaranpaikkaa ja koloa, joihin se saattaa vikkelästi sujahtaa.

Nimimerkille "hei", en väittänytkään, että siinä hiekkapohjassa mitään vikaa on, jos gekko ei sitä innostu syömään. Monen leoskin kohtaloksi se on kuitenkin koitunut. Jos esimerkiksi herppi.netissä tutustuu siihen, miten ihmiset leoskejaan ruokkivat ja perehtyy ihan asiantuntijoiden ohjeisiin, niin kyllä sitä gekkoa hieman enemmän tulisi ruokkia kuin parilla jauhomadolla kerrallaan.

[QUOTE="a p";23564005]Niin ja muuttaako gekko väriään vai onko sama väritys koko ajan?[/QUOTE]
Gekon väritys on poikasena usein hieman erilainen kuin aikuisiällä, mutta täysikasvuinen gekko pysyy kyllä ihan samanvärisenä. :) Kirkkaus toki vaihtelee nahanvaihtojen mukaan, ennen nahanvaihtoa gekko voi muuttua ihan harmaaksikin.

[QUOTE="vieras";23564046]Matelijat eivät ole sylilemmikkejä, mutta jotkut gekot kyllä tottuvat käsittelyyn ja kesyyntyvät. Eivät kuitenkaan siitä erityisesti nauti, ja omasta mielestäni matelijoita ei tulisi turhaan käsitellä stressin välttämiseksi. Itselläni on ollut gekko, joka oli helposti käsiteltävissä, mutta nykyistä on lähes mahdoton käsitellä edes tarvittaessa. Vapaana ei gekkoa kuulu pitää, sillä olosuhteet terran ulkopuolella ovat sille vääränlaiset ja ihan tavallisesta asunnosta löytyy gekolle monta vaaranpaikkaa ja koloa, joihin se saattaa vikkelästi sujahtaa.

Nimimerkille "hei", en väittänytkään, että siinä hiekkapohjassa mitään vikaa on, jos gekko ei sitä innostu syömään. Monen leoskin kohtaloksi se on kuitenkin koitunut. Jos esimerkiksi herppi.netissä tutustuu siihen, miten ihmiset leoskejaan ruokkivat ja perehtyy ihan asiantuntijoiden ohjeisiin, niin kyllä sitä gekkoa hieman enemmän tulisi ruokkia kuin parilla jauhomadolla kerrallaan.[/QUOTE]

Meillä annettiin gekolle aluksi enemmän ruokaa, mutta rupesi otus lihomaan. Jos kupissa oli koko ajan ruokaa, lisko söi kaiken. Varmaankin ruokailutottumukset ja ruuan tarve ovat yksilöllisiä. Eläinkaupoissa näkee, että kupissa on koko ajan matoja tarjolla...

[QUOTE="hei";23564629]Meillä annettiin gekolle aluksi enemmän ruokaa, mutta rupesi otus lihomaan. Jos kupissa oli koko ajan ruokaa, lisko söi kaiken. Varmaankin ruokailutottumukset ja ruuan tarve ovat yksilöllisiä. Eläinkaupoissa näkee, että kupissa on koko ajan matoja tarjolla...[/QUOTE]
Varmasti on yksilöllistä. Jauhomadot ovat melko rasvaisia ja siksi lihottavat, sirkat ovatkin parempaa perusravintoa. Itse ruokin gekkoni muutaman kerran viikossa ja kerralla annan noin viisi sirkkaa. Välillä sitten jauhiksia, jättijauhiksia, torakoita jne.

Mulla on uros ja naarasgekko eri terraarioissa. Poika puri neitiä häntään joka tulehtu ja neiti menetti 2/3 häntäänsä. Tarkotuksena oli panne ne eri terraarioihin, mut kun joku nero oli sitä mieltä, että niiden pitää vietää yhteis eloa koko munintakauden ajan. Aina VÄHINTÄÄN kaks naarasta. Nykyään oon päästänyt neidin uroksen terraarioon noin kerran viikossa joiksikin tunneiksi tai kunnes parittelu on suoritettu.

Yhteistyössä