Kellään kotona päivänvalovalaisimia? Kokemuksia kellään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ukko on hurahtanut noihin päivänvalolamppuihin ja nyt otettiin kokeeksi olkkarin kattoon selllainen. Ihan kamala valkoinen valo, kirkas kuin prkl, oli mun ensivaikutelma.... :D

Tottuuko niihin? Oletteko kokeneet ne paremmaksi/huonommaksi kuin kellertävää valoa suoltavat lamput?

[QUOTE="vieras";27617592]Tarkoitatko niitä kirkasvalolamppuja?[/QUOTE]

En tarkoita, vaan päivänvaloa jäljitteleviä lamppuja, esim. täältä löytyy aiheesta:

KANNUSTALO - Sisustuskoulu - osa5

"Päivänvalo koetaan yleensä miellyttäväksi toistaessaan värit aitoina. Heikkonäköiset näkevät myös päivänvalossa paremmin kuin keinovalossa. Keinovalo voi olla ominaisuuksiltaan kellertävää ja samalla värejä vääristävää. Siksi keinovalon laatuun kiinnitetäänkin hyvässä valaistussuunnitelmassa huomiota. Nykytekniikka mahdollistaa sen, että keinovaloa on saatu kehiteltyä päivänvaloa vastaavaksi."

Vaikuttaa vaan näin ensinäkemältä kamalan kylmältä valaistukselta, kun tottunut kellertävään valoon.. Niin että tottuukohan tuohon koskaan? :)

Jos vaihdan tavalliseen kattovalaisimeeni lampun jonka värilämpötila (värisävy) on sama kuin päivänvalon,niin miten mainitsemasi päivänvalovalaisin eroaa tästä?

Siis onko se vain valaisin jossa on päivänvaloa vastaava lamppu?

[QUOTE="vieras";27617877]Mulla on asunnon kaikissa valaisimissa päivänvalolamppu.[/QUOTE]

Kyllästyin siihen lämpimään värisävyyn jonka takia koko asunto on ihan keltainen. Nyt värit pääsee oikeuksiinsa ja valkoinen on valkoista.

Kyllä siihen valoon äkkiä tottuu, vaikka ensireaktioon että wtf? sininen valo. Nyt en todellakaan vaihtaisi enää lämpimimpään sävyihin.

Kallitahan nuo on, parikymppiä kappaleelta, mutta toistaiseksi ei ole tarvinut uusia vielä mihinkään, vaikka ovat jo vajaan 2 vuotta palaneet. Ei tosin yhtäjaksoisesti. :)

http://www.divaaniblogit.fi/blogit/avaruusasema/2008/11/valkoista-valoa.html

Tuosta huomaa hyvin eron!

Lattialla oleva tuplakupla on tavallisella lampulla ja katossa roikkuva norm69 on päivänvalolampulla.

Tottuu niihin. Ainut ongelma on se ettei sitten enää jaksa sitä tavallista "keltaista" valoa ja pikkuhiljaa pitäisi kaikki lamput vaihta näihin. Lastenhuoneen katossa oleva valaisin ongelma kun lapset rämpyttää valoja päälle ja pois ja noi polttimot maksaa hunajaa.

Illalla sanoisin ettei kannata polttaa noita päivänvalolamppuja kun ainakin mulla se tuntuu siirtävän nukkumaanmenoaikaa myöhäisemmäksi.

Lamput on kehittyneet parissa viime vuodessa kovasti. Uusimmat polttimot on melkein 2x kirkkaampia kuin pari vuotta vanhat päivänvalolamput ja firma josta tilattu on sama.

No onko teillä siis jokainen huoneen lamppu päivänvalolamppu? Ja #6 vieraalle: kyllä, se voi olla ihan normaali valaisin, jossa on päivänvalolamput sisällä. Mun käsittääkseni siis :)

Nyt meillä on olohuoneessa isoin lamppu kyseisillä valaisimilla, muut ovat peruslamppuja ja ero on kyllä kui

No onko teillä siis jokainen huoneen lamppu päivänvalolamppu? Ja #6 vieraalle: kyllä, se voi olla ihan normaali valaisin, jossa on päivänvalolamput sisällä. Mun käsittääkseni siis :)

Nyt meillä on olohuoneessa isoin lamppu kyseisillä valaisimilla, muut ovat peruslamppuja ja ero on kyllä kuin yöllä ja päivällä. Mutta kun ei vaan vielä ole silmä tottunut, tosin olen vasta päivän tuota katellut...

Kyllä, jokaisen huoneen valaisimissa on päivänvalolamppu, osassa luonnollisesti useampikin. Mikään ei ole parempi yhdistelmä kun ajaton designvalaisin ja päivänvalolamppu.

KAIKKI ovat paivanvalolamppuja, tietenkin. :D Vireystaso ja mieliala ovat selkeasti parempia kunnollisessa valaistuksessa.

Anteeksi, yksi vanha hehkulamppu on jaljella kristallilampetissa, mutta kun se simahtaa, vaihdan siihenkin kunnollisen.

Esimerkiksi kouluissa, työpaikoilla, virastoissa jne. käytetään yleisesti päivänvalolamppuja ja kylmiä sävyjä koska ne piristävät ja oikeasti valaisevatkin jotakin, värit näkyvät luonnollisina. Lämpimät sävyt taas rauhoittavat ja unettavat, värit vääristyvät, eivätkä oikein valaisekkaan.

Ihana kun vastailette, itse olen kyllä tooooosi skeptinen vielä näin päivän kokemuksella... :) En tiedä, haluanko nähdä niin hyvin, tuntuu että koko huone on jotenkin tehdasmainen tai leikkaussalimainen tuolla lampulla. Ja sitä just mietin, että totunko tuohon ikuna.... Paljon positiivia kokemuksia ilmeisesti ihmisillä kuitenkin on ja sisustuksessa alkaa olla ihan uusinta trendiä näköjään, että ei kai tuo täysin susi ole :)

[QUOTE="vieras";27617904]http://www.divaaniblogit.fi/blogit/avaruusasema/2008/11/valkoista-valoa.html

Tuosta huomaa hyvin eron!

Lattialla oleva tuplakupla on tavallisella lampulla ja katossa roikkuva norm69 on päivänvalolampulla.[/QUOTE]

Ja huomas kyllä todella hyvin tuon eron! Kiitos linkistä :)

Meikkaatko? Meikkaappa päivänvalolampun edessä ja yritä palata vanhaan valoon, joka valaisee naamasi keltaiseksi.

Sen jälkeen heität kaikki keltaset kusilamput jorpakkoon.

[QUOTE="vieras";27618188]Meikkaatko? Meikkaappa päivänvalolampun edessä ja yritä palata vanhaan valoon, joka valaisee naamasi keltaiseksi.

Sen jälkeen heität kaikki keltaset kusilamput jorpakkoon.[/QUOTE]

Meikkaan, mutta en ole vielä kokeillut päivänvalolampun edessä. Sen huomaan nyt jo, että ihovirheet näkyy kyllä ihan selkeästi, vaikka luulin että olin ne peittänyt! :D

Ja tiedättekö, että nyt aamulla kun laitoin lampun päälle, niin eipä tuo näyttänytkään enää niin hullulta. Ja oikeastaan kun kokeiltiin siinä uudessa valaisimessa tavallisia lamppuja, niin ei päässyt kyllä tuo valaisin oikeuksiinsa (ostettiin sellainen design-lamppu, jollaista olen himoinnut jo pitkään mutta ei olla raskittu sijoittaa). Niin vaihdettiin takaisin ne päivänvalohehkut. Jospa se tästä :) Ja lisää kokemuksia otetaan vastaan!

[QUOTE="Tunkion kukko";27620125]Mäkin rakastan päivänvalolamppuja. Ne tuo oikeat värit esiin.[/QUOTE]

Niinhän ne tuo, sen kyllä huomaa. Itse kun vaan olen niin tottunut kai siihen keltaiseen valoon, että hankala nyt omaksua uusi sävy siinä valossa. Ja mietin kokoajan, että uskallanko antaa miehelle lupaa vaihtaa muutkin lamput... :)

Yhteistyössä