kellään kilpirauhasen vajaatoimintaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pumpuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tiiteni:
Miehellä on ollut jo vuosia kilpparin vajaatoiminta. Oli palelua ja väsymystä ja lievää painonnousua (on hoikka luonnostaan). Sen äidillä ja siskollakin on sama vaiva, joten osasi epäillä nopeasti ja meni lääkäriin. Verikokeesta otetaan ne arvot TSH ja T4V ja saattavat ottaa vielä muitakin, mutta nuo on ne peruskokeet. TSH on sellainen hormoni, jota aivolisäke erittää ja se piiskaa kilpirauhasata erittämään kilpirauhashormonia(T4V). Jos TSH on korkealla niin se aivolisäke joutuu silloin "piiskaamaan" kilpparia ja siitä päätellään, että kilppari toimii vajaatehoisesti. Tuo T4V voi olla ihan normaalikin, vaikka olisikin vajaatoimintaa, koska tuo piiskahormoni tykittää niin paljon, että T4V:tä saattaa erittyä ihan normaalisti. Tuo piiskaaminen kuitenkin käy elimistön voimille ja siitä mm. oireet johtuu. Thyroxin-lääkitys on hoitona. Se on synteettistä kilpirauhashormonia. Annosta tarkistetaan silloin tällöin verikokeiden, mutta ennen kaikkea potilaan oireiden perusteella. Mieheni on jo aika ekspertti tietämään milloin käy vajaalla ja milloin ylppärillä. Rohkeasti vain lääkäriin ja verikokeisiin.

Lisään vielä, että miehellä oli myös suurentunut kilpirauhanen joka pineni normaaliksi kun lääkitys saatiin päälle. Suureneminen johtuu juuri tuosta TSH:n piiskavaikutuksesta. Kilppariraukka yrittää suurentumalla suoriutua hormonin tuottamisesta, jos ei enää muuten rahkeet riitä.

Kiva kun kirjoitit ja selitit noin tarkasti. Mulla on tuo viluntunne ollut tosi voimakas. kesähelteelläkin saa hakea villatakkia kaapista. ja sitten kun pitäis tulla kuuma, en hikoile vaan tule tukala olo. Eli saunassa en voi käydä enää lainkaan. Kun luen tätä ketjua tulee tosiaan tunne, että ensiviikolla vien lääkärille nuo tabletit takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo, toivottavasti osaan huomenna vaatia niitä kilpparikokeita! Ja sori ap kun tunkeuduin sun ketjuun :ashamed:

Kiva kun tunkeuduit. Ihan kiva kun saa vähän näihin epäselviin mietteisiin jotain selvyyttä. Tulee vain sellainen olo että ensiviikolla tosiaan vaadin niitä kokeita? Ajattelen että tunnen itseni, että tiedän että jotain on vialla. Niin moni oireilu on erilainen kuin masennuksessa.

Piti loppuun heittää vielä yleiskysymys. Että te kenellä on ja ketkä epäilette, niin onko teillä selkäkipuja. Nimenomaan alaselässä ja sitten niskassa ja hartioiden tai lapaluiden kohdalla. vaikea selittää. Kun se kipu menee jotenkin aaltomaisesti ja sitten iskee yhteen kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja minttukissa:
Alkuperäinen kirjoittaja pumpuli:
Piti vielä kysymäni, että onko muut huomanneet että kasvot olis muuttuneet sellaiseksi taikinamaiseksi?

Minulla on turvotusta mut se häipyy kun saan lääkkeet taas käyttöön!!

juu ihmettelen kun kasvot menneet "mössöksi" ja pehmeiksi. Kait se on sitä turvotusta.

Piti vielä kysymäni, että onko muut huomanneet että kasvot olis muuttuneet sellaiseksi taikinamaiseksi?

juu ihmettelen kun kasvot menneet "mössöksi" ja pehmeiksi. Kait se on sitä turvotusta.

Mulla on kans tota samaa, naama tuntuu sellaiselta "epätodelliselta" ja turvonneelta.. vähän niin kuin taikinaa. Etenkin leuanalus mulla saattaa turvota vaikka kuinka paljon ja silmäluomet.

Minä menin lääkäriin sydämen tykytyksen ja ahdistuksen tunteen vuoksi, syön myös masennuslääkeitä. Nuori lääkäri kokeili kaulan ja määräsi kilpirauhaskokeeseen. Siinä ei kuitenkaan mitään ollut, liittynee nuo mun oireet sitten masennukseen kun ei sydänfilmissäkään mitään näkynyt eikä tajunnanmenetyksiä.

Mulla on kans tota samaa, naama tuntuu sellaiselta "epätodelliselta" ja turvonneelta.. vähän niin kuin taikinaa. Etenkin leuanalus mulla saattaa turvota vaikka kuinka paljon ja silmäluomet.

Tunnottomalta toi naama tuntuu. Ja silmäluomet tosi pulleat. Osaako joku kertoa että kuinka vaarallista voi hoitamaton kilpirauhasvaiva olla?

Just näin!!jotensakin helpottavaa lukea että todellakin muillakin näitä kummia oireita!! :wave:

Tunnottomalta toi naama tuntuu. Ja silmäluomet tosi pulleat. Osaako joku kertoa että kuinka vaarallista voi hoitamaton kilpirauhasvaiva olla?

Silloin jos on raskaana niin vauvan kasvulle ja aivojen kehitykselle on tärkeää että kilppariarvot on kunnossa.muuten en tiedä!

Mulla on todettu vajaatoiminta 5 vuotta sitten. En enää edes muista kaikkia oireita, mutta niitä oli paljon. Jälkikäteen huomasin monta oiretta, joita en osannut kuvitellakaan vajaatoiminnasta johtuvaksi, mutta niin vain hävis kun Thyroxin aloitettiin.
Tässä joitain, joita muistan: Masennus ja ahdistus (joita terveyskeskuslääkäri ois alkanut hoitaa masennuslääkkeillä), välillä tosi sydämentykytykset ja rytmihäiriöt, ennemmin nopea kuin hidas pulssi, turvotus, muutaman kilon painonousu, hidas vatsantoiminta, kuivat silmäluomet, hengenahdistus.
Mulla TSH oli "vain" 5.0 eli yleisimpien ohjeiden mukaan vasta rajoilla, T4V taisi olla viitrearvojen sisäpuolella, mutta endokrinologi määräsi heti lääkityksen oireiden takia. Ja oireet hävis n. viikon jälkeen lääkkeen aloituksesta.

Tänään juuri luin, että pitkään hoitamattomana ollut vajaatoiminta voi olla jopa hengenvaarallinen. Ja siltä itsestäkin kyllä tuntui, kun ne rytmihäiriöt oli niin pahoja.

mietin tänään yhtä oiretta joka yleensä tulee oviksen aikaan. mutta nyt tulee useammin. eli sellainen puristava painontunne vasemmalla puolella just rinnan alla. puristaa ja pistää ja sitten ei saa liikuttua.

Nostan tän vielä kerran ylös. Onko muut huomanneet että hiuksia lähtis normaalisti enemmän. Viimeks kun kampaan jäi tajuton määrä ja kämmeniin kun suortuvia pitelin.

Nostan tän vielä kerran ylös. Onko muut huomanneet että hiuksia lähtis normaalisti enemmän. Viimeks kun kampaan jäi tajuton määrä ja kämmeniin kun suortuvia pitelin.

Ei lähde normaalia enempää

sairastuin vajaatoimtaan ekan lapsen syntyman jalkeen ja siita lahtien ollut turvotusta, painonnousua (eika laske) ja tajutonta vasymysta.
edellinen laakar maarasi liian pienen annostuksen ja lopetti laakityksen. sitten ilmenikin masennusta.
nyt toinen laakari antoi kunnon annostuksen ja sen voimalla jaksan paremmin (tyroksiinia). annostus oli aikasemmalla laakarilla ensin 75 mmg, sitte 25 mmg. nyt otan 200 mmg. aika iso ero.
minulla on aina ollut myos suurentunut kilpirauhanen. mummolta leikattiin aikanaan struuma.

Alkuperäinen kirjoittaja familia:
sairastuin vajaatoimtaan ekan lapsen syntyman jalkeen ja siita lahtien ollut turvotusta, painonnousua (eika laske) ja tajutonta vasymysta.
edellinen laakar maarasi liian pienen annostuksen ja lopetti laakityksen. sitten ilmenikin masennusta.
nyt toinen laakari antoi kunnon annostuksen ja sen voimalla jaksan paremmin (tyroksiinia). annostus oli aikasemmalla laakarilla ensin 75 mmg, sitte 25 mmg. nyt otan 200 mmg. aika iso ero.
minulla on aina ollut myos suurentunut kilpirauhanen. mummolta leikattiin aikanaan struuma.

aika kauhee ero tuossa lääkkeen annostuksessa. hitsi kun näitä lukee niin alan miettimään et olenko koskaan sairastanut masennusta. tai että nyt ainakin tiedän etten sairasta masennusta vaan jotain muuta. ja tää kilpirauhasjuttu tuli mieleen ja silloin googletin ton kilpirauhassivun. jotain selkoa olis vain kiva saada. tosin vaikea selittää lääkärille, kun tätä tautia en itse voi itselleni tuomita. tai väittää että mua alettiin hoitamaan väärin. täytyy vain asiallisesti selittää miksi en ole noita masislääkkeitä syönyt, ja toivoa että määrää noita verikokeita.

Yhteistyössä