Kellä on monta pientä lasta ja vauva? Mitenkäs teillä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja K.P.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

K.P.

Vieras
...Onko teillä aina siistiä ja kaikki kotihommat tehty? Kun minusta tuntuu, etten mitenkään ikinä pysty tekemään kaikkea, mitä pitäisi. Meillä on 4 lasta, vanhin 7, nuorin vauva. Vauva on vielä aika vaativa, koko ajan kiinni äidissä, eikä paljon mahdollisuutta viedä hoitoonkaan kellekään. Ei meillä mikään tolkuton lätti ole, mutta aina kuitenkin vähintään leluja levällään... lehtiä, papereita ja kaikenlaista pientä pöydillä... imuroida ehdin kerran viikossa tai jopa harvemmin... (jos harvemmin, lakaisen kyllä pahimpia välillä) ...monesti illalla tiskit jäävät laittamatta, ja aamulla on vähän masentavaa tulla keittiöön... ruokapöytää en välttämättä ehdi pyyhkiä ennen kuin alan jo kattaa seuraavaa ateriaa... Jos päätän kunnolla järjestää paikat, niin sitten on jätettävä päivän ulkoilut kokonaan tekemättä ja syötävä jotain purkkihernekeittoa, eikä sittenkään mitään suursiivousta saa tehtyä.

Mies on paljon töissä, usein myöhäänkin. Auttelee kyllä vähän minkä sitten illalla enää jaksaa, mutta olen itsekin sitä mieltä että päävastuu kodista on ja kuuluu olla minulla, joka kotona kaiket päivät olen.

Rakastan siisteyttä, ja oih olen niin erossa rakkaastani. Joku voi olla sitä mieltä etten rakasta tarpeeksi, muuten pitäisin paikat siistinä vaikka mikä olisi - mutta ainakin se häiritsee ihan koko ajan ettei ole siistiä!

Sitä vain tässä mietin, onko tämä täysin normaalia tässä pikkulapsivaiheessa, vai pitäisikö minun vain vaatia itseltäni enemmän ja pitää paikat hienoina mistään ulkoiluistakaan tinkimättä?

3viikkoa, 2v, 3v, 4v, 6v ja 8v lapset. Suurinpiirtein on siistiä aina ja kotihommat tehty. Tosin meillä on käynyt jo useamman vuoden ajan siivooja kerran viikossa (suosittelen, edullista). En koe että kotityöt kuuluu minulle, minähän hoidan lapset. Mies osallistuu siis myös kotitöihin töidensä jälkeen. Omaa aikaa saan tarvittaessa niin paljon kuin haluan, koska mieskin huolehtii lapsista ja isovanhemmat auttaa myös.

No meillä on vain yksi 2-vuotias lapsi vauvan lisäksi, eikä meillä todellakaan ole paikat tiptop. Siivoan toki jälkiä pitkin päivää, mutta lapsi sotkee nykyään ihan mahdottomasti, yleensä varsinkin silloin kun koittaa siivota tai muuten auttaa mua kotitöissä... :D Ei tarvii kuin mennä pesemään vauvan pylly niin tuo ihana apina on sillä aikaa mennyt ilman lupaa "keittämään kahvia" äitille ja keittiö on kahvinpuruja täynnä jne. :D Älyttömästi menee aika siis tollasen turhanpäiväisen sotkun siivoamiseen niin lisäksi ehtii tehdä vaan perusjutut muttei mitään sen kummempaa viimeistelyä. Kovasti koitan tuota opettaa siivoamaan jälkiään (keräämään leluja, viemään vaatteet pyykkikoriin ym.) ja jos sulla on isompia lapsia niin ne varmaan jo pystyy auttamaan sua edes sen verran että siivoavat lelunsa lattioilta? Vauva on mulla nytkin kantoliinassa, jos en käyttäisi sitä niin en mä saisi mitään tehtyä kun vauva ei oikein viihdy sitterissä tai muualla katselemassa.

Mun mielestä lapsiperheessä ei todellakaan tarvitse olla täydellisen siistiä, kunhan koti nyt ei mikään terveysriski ole.

Täälläkin vauvan lisäksi vain yksi (alle 2v) lapsi ja kämppä kuin pommin jäljiltä... Eilenkin siivosin koko kämpän ja heti oli taaperon päiväunien jälkeen kaikki hujan hajan. Ahdistaa tää sekasuus, mutta jotenkin olen jo alkanut ummistaa silmäni sille... :D Iltasin yritetään yhdessä keräillä lelut takaisin leikkihuoneeseen, mutta aamulla ne on taas levinnyt ympäri kämppää ennen, ku ehdin edes vauvan pukea. Taapero siivoaa vaihtelevasti jälkiään. Sen on oppinut, että jos jonkun ison leikin haluaa aloittaa (junaradat, duplo-leikit ym.), niin pitää ensin siivota muut lelut alta pois.

Imuroimaan ehdin ehkä kerran viikossa korkeintaan. Ja välillä sekin on sellaista, että hutasen vaan isoimmat roskat pois. Lattioista tulee nykyään pestyä lähinnä keittiö ja muut kerran vuodessa, kai. Huonekaluja harkitsen jo vaihtavani sellaisiin, missä pöly ei näin helpolla näy. :D

Että ota ihan rauhassa vaan! Onhan se varmaan niinkin, että jotkut onnistuu kodin pitämään siistinä, vaikka ois kymmenen kakaraa ja villakoira... Mutta meille joillekkin voi jo pienempikin määrä tuottaa ongelmia. :D Yllätysvieraita olen vaan alkanut vihaamaan entistä enemmän. ;)

On meillä sotkua ja saa ollakin! Lapset nyt näkee leluröykkiössä eri asioita kuin me aikuiset; mielikuvitusta riittää ja on ihanaa että lapset saa olla luovia ja leikkiä. Ole armollinen itsellesi!! Kenen takia sun pitää siellä siivota? Kunhan nyt ei kovin likaista ole niin lelut ka lehdet saa olla, sehän on vain merkki elämästä! Rentoudu lelukasojen päällä ja nauti!! <3

Kiitos kaikista vastauksista! Että tämä on siis sittenkin normaalia:) Ehkä tämä jopa helpottaa lasten kasvaessa.

[QUOTE="vieras";28229454] Kovasti koitan tuota opettaa siivoamaan jälkiään (keräämään leluja, viemään vaatteet pyykkikoriin ym.) ja jos sulla on isompia lapsia niin ne varmaan jo pystyy auttamaan sua edes sen verran että siivoavat lelunsa lattioilta?
[/QUOTE]

Kyllä isommat lapset ovat jo hyväksi avuksi. Tosin lelut kun kerätään, kohta ne räjäytetään taas, eli se jälki ei kauaa kestä. He jopa ovat tykästyneet esim. tiskaukseen, imurointiin ja pyykkäämiseen, mutta pitää minun tietysti siinä vähän vahtia mukana ja hommat menee hitaammin kuin jos itse tekisin! Eli ei oikein vielä onnistu, että kaikki reippaasti siivoamme omaa osuuttamme ja puhdasta tulee... Mutta mieluummin vähän jumitan nyt siinä kuin kasvatan heistä passattavia nuoria ja uusavuttomia aikuisia!

"Myy" : "Ole armollinen itsellesi!! Kenen takia sun pitää siellä siivota?"

Niin no, ajattelen että itseni takia, minusta tuntuu se sotku koko ajan inhottavalta. Ja kyllä vähän muittenkin, kiusallista jos joku tulee kylään, kun heillä kaikilla on aina tietysti kotona siistiä! Mutta en tiedä onko siinä jotain psykologista syvempääkin takana:)

on 7 lasta ikähaitarilla 1,5v-10v ja ei tosiaankaan ole koko ajan siistiä. Vaikka kuinka siivoaisi niin aina talo leviää toisesta päästä käsiin kun toista päätyä siivoaa. Lattiat yritän ottaa vähintään joka toinen päivä imurílla/lakasuharjalla ettei roskiin hukuta ja lapsille toki annan kotitöitä myös vähän ikätason mukaan.

Kerran viikossa sitten parempi siivous lattianpesuineen ja lelulaatikon selvittämisineen ym mutta muulloin tosiaan sitä lelua, vaatetta ym tavaraa saattaa löytyä millon mistäkin vaikka joka päivä niitä selvitelläänki ja toimitetaan paikoilleen. Ja jos yllätysvieraita sattuu tulemaan niin tuumataan että tule istumaan, tervetuloa :) Tekee mitä ehtii ja loppu jää ja jos vieraista sattuu siivo häiritsemään niin ketään en ole kieltänyt osallistumasta hommiin :)

ja tosiaan, ihan vauvaa meillä ei tällä hetkellä ole mutta sekin asia korjaantuu reilun 2kk päästä (+kokemusta on myös monesta lapsesta ja vauvasta) joten sikäli uskalsin tähän vastata :) t.edellinen

Meillä on 4,5 sekä 3,5-vuotiaat ja vauva 4kk.

Eikä ole kyllä ikinä siistiä. Tai no joo, ehkä tunnin verran sen jälkeen jos on suursiivottu...

Meillä tosin ei ole tässä talossa edes erillisiä huoneita, paitsi sauna ja vessa. Että asutaan niinku 70 neliöisessä yksiössä tämän poppoon kanssa. Ehkä raastavinta on ettei voi edes sulkea sotkuisen huoneen ovea jos liikaa häiritsee :D

Meillä on 4,5 sekä 3,5-vuotiaat ja vauva 4kk.

Eikä ole kyllä ikinä siistiä. Tai no joo, ehkä tunnin verran sen jälkeen jos on suursiivottu...

Meillä tosin ei ole tässä talossa edes erillisiä huoneita, paitsi sauna ja vessa. Että asutaan niinku 70 neliöisessä yksiössä tämän poppoon kanssa. Ehkä raastavinta on ettei voi edes sulkea sotkuisen huoneen ovea jos liikaa häiritsee :D

Ettehän tee enempää lapsia?

Mä oon oikeastaan vasta tässä vuoden sisällä luovuttanut asian kanssa ja tyydyn tähän hallittuun kaaokseen vaikka haluaisin kovasti siistin kodin. En vaan viitsi enää ottaa paineita asiasta kun kyllä tää tästä joskus alkaa suttaantumaan :p Mieluummin teen asioita lasten kanssa kuin olisin koko ajan siivoamassa..

Yhteistyössä