Kellä ollut umpisuolentulehdus?Tai muuten asiasta tietävät..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja justiisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

justiisa

Vieras
Oikealta puolelta vatsa kipeä,varsinkin painettaessa.

Istuessa ei niinkään oireile,välillä tulee tosin kramppeja.
Jos kävelemään lähtee,ni varmasti alkaa kipu ja lamaannuttava.

Olen kuullut,että jos kainalosta ja peräsuolesta mitatussa on yli asteen ero,saattaisi olla kyseessä umppari ja mulla oli kainalosta mitattuna 37.2 (yleensä AINA normaali lämpö on 36.5) ja pepusta mitattuna oli 37.6..

Alko vaan pelottaa,mutta ei luulis umppari näin lievänä oireilevan?Ja kipu ollut nyt muutaman päivän.

Kiitos :flower:

Kyllä se voi oireilla tosi lievänäkin. Lääkäri testaa sen tökkimällä oikeaan alavatsaan. Jos tökkäät itse ja se sattuu sairaasti niin todnäk on umppari. Ja lievä kuume viittaa tulehdukseen. Arvaan että sulla on umpparin tulehdus! Äkkiä lääkäriin ennenkuin posahtaa.

[QUOTE="pöh";26801678]Kyllä se voi oireilla tosi lievänäkin. Lääkäri testaa sen tökkimällä oikeaan alavatsaan. Jos tökkäät itse ja se sattuu sairaasti niin todnäk on umppari. Ja lievä kuume viittaa tulehdukseen. Arvaan että sulla on umpparin tulehdus! Äkkiä lääkäriin ennenkuin posahtaa.[/QUOTE]

Sattuu,mut eniten navan seudulle.Ja ei niin sairaasti,mut sattuu silti.

[QUOTE="jokuvaan";26801687]Pitkittyneiden, selittämättömien vatsakipujen takia täytyy aina mennä lääkäriin! Umppari voi oireilla eri tavoin eri ihmisillä.[/QUOTE]

Kävin eilen,mut anto vaan vatsa lääkettä ja lähetti kotii :kieh:

Tärinäkipu esim kävellessä, yskiessä hyppiessä viittaa umpisuoleen. Umpparikipu on ensin navan paikkeilla, siirtyy oikealle alavatsalle vasta kum se on saanut pari päivää muhia.

Mulla oireili kuumeena ja älyttömän kovana vatsakipuna. Mitkään särkylääkkeet eivät tehonneet.
Kärvistelin vuorokauden ja kun pääsin sairaalaan päivystävä lääkäri lähetti minut Helsinkiin ambulanssilla..Kivut olivat kovat ja jouduin odottamaan vielä Hyksilläkin ja vasta viipalekuvien jälkeen mua vietiin ja lujaa..Umpisuoli oli kerennyt puhkeamaan ja hengenlähtö oli lähellä. Kerkesin vielä saada vatsakalvon tulehduksenkin. Antibiotti tiputuksessa meni viikko...

[QUOTE="A P";26801712]Kävin eilen,mut anto vaan vatsa lääkettä ja lähetti kotii :kieh:[/QUOTE]

Mulla kävi aikoinaan samalla lailla,sattuuko kun menet rappuja alas tai hypit?

Mutkin lähetettiin kotiin, viikon kuluttua leikattiin kiireellisenä. Kipu nimittäin hellitti välissä ja sitten iski sellaisena ettei ollut enää mitään epäselvää.

[QUOTE="A P";26801712]Kävin eilen,mut anto vaan vatsa lääkettä ja lähetti kotii :kieh:[/QUOTE]

No toivottavasti ei sitten oo kuolemaksi :D Mutta jos kipu jatkuu niin kannattaa kyllä palata lääkäriin.

Itselläni umpparikipu kehkeytyi noin 6 h kunnes en pystynyt kuin makaamaan lattialla. Oireet oli epäselvät, aluksi lääkäriasemalla lekuri testasi vatsaa painelemalla että joo umpparihan tämä, mutta sairaalassa meinasivat että oksennustauti (tässä vaiheessa siis oksentelin kivusta). Vasta seuraavana aamuna tulehdusarvot kohosivat rajusti, vatsa avattiin ja sieltä löytyi vatsanpeitteisiin kiinnittynyt tulehtunut umpilisäke ja alkava vatsakalvontulehdus.

Lievänä alkoi mullakin. Lopulta oli kipu kuitenkin niin kova että meinas taju lähteä. Sairaalasta kuitenkin laitettiin kotiin, kun se välillä helpotti. Illalla alkoi uudestaan ja seuraavana päivänä leikattiin. Mutta silloinkaan ei ollut varmaa että onko se tulehtunnut, vasta leikkauksen jälkeen.

Vatsakivussa on se huono puoli, että siitä on todella vaikea tietää mikä sen aiheuttaa. Lääkärit ei tosiaan valitettavasti tee akuutisti mitään ennen kuin kivut on niin kovat ettet pysty toimimaan. En tiedä mitä itse tekisin, yrittäisin ehkä hankkiutua tilaan missä olen jonkun toisen ihmisen kanssa, jotta hän voi auttaa minua ambulanssin ym. kanssa jos tilanne menee pahaksi.

Mulla oli kakarana umppari tulehdus joka oireili viikon verran. Välillä koski kovasti, välillä ei yhtään. Välillä pystyi pomppimaan ilman mitään. Ja kuumetta ei ollut lämpöä kummempaa.
No oli sitten koteloitunut eikä sille koskaan tehty yhtään mitään.

Jos kpu vaan jatkuu vaikka epämääräsenäkin, niin mee uudestaan lääkäriin.

Mulla leikattiin puoltoista vuotta sitte umppari. äkillisenä kipuna alkoi, ei kuitenkaan ollu tärinäkipua. Siinä kun pikku maistissa oli niin eivät tietenkään heti leikanneet vaan antoivat kunnon kipulääkkeet, ottivat osastolle ja aamulla sitte tehtiin gynetutkimukset ja kun niistä ei löytyny mitään niin sitte saliin. Leikattiin. Umppari oli lievästi tulehtunut ja ois hoitunu lääkkeilläkin, mutta löytyi samalla pahoja kiinnikkeitä ja kirurgi meinaskin että ne kivut johtui nimenomaan niistä kiinnikkseistä ja poisti ne ja umpparin samalla. tuollasen kivun kanssa kannattaa aina mennä lääkärin ja vaatia kunnon tutkimusta!

Onko umpparikipu aina oikealla puolella? Kun itsellä alkoi tänään kipu vasemmalla puolella, mutta muuten vastaavassa kohtaa. Inhottavaa kun välillä pitää oikein henkäistä:/

Yhteistyössä