Keliakiasta ihokeliakiaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Terve kuin pukki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Terve kuin pukki

Vieras
Hei,

onko palstalla ketään, jolla olisi keliakia-diagnoosi pahentunut ihokeliakiaksi?

Sain itse keliakia-diagnoosin noin 10 v sitten ja viimeisen vuoden aikana on tullut epämääräisiä oireita kuten päänahan kutinaa yms. Kyynärpäissä on ollut myös kutisevaa ihottumaa. Tällä hetkellä sitä ei ole, mutta niskaa kutisee melko armottomasti.

Joululoman olen potenut selkäsärkyä ja pahoinvointia yms. muuta ihmeellistä. Eilen kävin verikokeissa ja Alat oli koholla. Ensi viikolla saan keliakiavasta-ainetulokset. Näkyyköhän keliakian "pahentuminen" näissä arvoissa? Leukkarit oli myös alle viitearvojen.

Kelsuja paikalla?

Mun käsittääkseni ihokeliakia diagnoosi tehdään siitä iholta otetusta koepalasta. Voihan olla, että kroppasi ei kestä teollisesti poistettua gluteenia (esim. vehnätärkkelys) ja/tai kauraa ja sit täytyy siirtyä luontaisesti gluteenittomaan ruokavalioon tai muuten hoitotasapaino on päässyt järkkymään esim. aimmin gluteenittoman tuotteen sisältö muuttunut etkä ole huomannut tarkistaa kaikkia pakkauksia.

Itse tarkistan vasta-aineet parin vuoden välein kotitestillä, ihan vain siltä varalta että olisin tietämättäni syönyt jotain sopimatonta ja että osaisin olla tarkempi jos plussaa näyttäisi (itsellä ei siis kroppa oireile gluteenista)

Mun käsittääkseni ihokeliakia diagnoosi tehdään siitä iholta otetusta koepalasta. Voihan olla, että kroppasi ei kestä teollisesti poistettua gluteenia (esim. vehnätärkkelys) ja/tai kauraa ja sit täytyy siirtyä luontaisesti gluteenittomaan ruokavalioon tai muuten hoitotasapaino on päässyt järkkymään esim. aimmin gluteenittoman tuotteen sisältö muuttunut etkä ole huomannut tarkistaa kaikkia pakkauksia.

Itse tarkistan vasta-aineet parin vuoden välein kotitestillä, ihan vain siltä varalta että olisin tietämättäni syönyt jotain sopimatonta ja että osaisin olla tarkempi jos plussaa näyttäisi (itsellä ei siis kroppa oireile gluteenista)

Kiitos kommentistasi!

Olisin edelleen kiinnostunut kuulemaan onko jollakin tullut muutosta diagnoosiin.

Yhteistyössä