Keliakian testaaminen...

  • Viestiketjun aloittaja Huolissaan
  • Ensimmäinen viesti
Ainakin kun minulla todettiin keliakia vuonna 89(olin 9 v), joutui tuon letkunkin nielemään. Ensin todettiin verikokeissa että arvot koholla ja sitten otettiin biopsia. Silloin ei lapsia vielä nukutettu/humautettu, mutta nykyisin niin tehdään kuulema.
 
Huolissaan
Meidän tyttö vasta hieman yli 2 vuotta ja just olimme lääkärissä ja pelkkä nenä-mahaletkun laittaminen oli todella hankalaa ja sydäntäsärkevää...Pelkään kovasti jos joutuu tuota letkua sitten nielemään.Voinko kieltäytyä kyseisestä testistä?Lapsen isä on meinaan sitä mieltä ettei sellaiseen kidutukseen enää viedä...jos löytyy keliakia veri/kakkatestien perusteella niin eikö voida omin päin muuttaa ruokavalio sopivaksi?!Kokin koulutus takana, joten ongelmaa ei sen puoleen tule...
Kela ei vissiin korvaa ilman tuota letku-kidutusta, mutta eipä se 20 euroa/kuussa paljon olisi muutenkaan...tuskinpa taloutemme kaatuu vaikka ei korvausta saisikaan..
 
Heippa!!Aiheista synkimpiä tää kelju kaveri keliakia..Niin eihän se mitään herkkua tosiaan ole se letkun nieleminen,ite kokenu kahteen kertaan ja vannonut ettei enää koskaan..pelottaa muakin,että jos tyttärellä(1v8kk)alettais epäillä,niin miten testit sujuis :'( Onneks vielä ei oo mitään merkkejä siitä,ja todennäköisesti ei tulekkaan.Mulla myös kokin koulutus,ehdin valmistua just ennen ku ite sairastuin.Kiva tuuri..Mut mitä lapseen tulee,niin joka iikka tekis mitä vaan ettei oma lapsi joutuis kärsimään-en vaan oo niin viisas et tietäisin miten se tässä asiassa on mahdollista(jos letku on nieltävä,ei sitä voi tehdä kenenkään puolesta..)Toivottavasti keliakian toteamiseen tulee muita keinoja ja PIAN.Tsemppiä teille,varmasti löydätte just teille sopivan ratkaisun :hug:
 
Sarke
Itselläni on ollut keliakia 5.v ja joutunut 2 krt letkun nielemään.
Verestäkin pystytään vasta-aineet tutkimaan. En tiedä minäkään miten pienellä lapsella keliakia tutkitaan.
Aikuiset saavat 20?/kk,mutta alle 16.v saavat enempi. Kannattaa mennä kelan sivuilta lukemaan,jos jotain löytyisi.
 
tirlintan
Hei! Minulla kaksi tyttöä 8 ja 6 vuotiaat, kumpikin sairastaa keliakiaa. Ensin otettiin vasta-aineet verestä ja kun ne olivat koholla mentiin tähystykseen tampereelle.Tähystys meni todella hyvin koska nykyään kaikki lapset nukutetaan joille tehdään tähystys.Hoitoraha keliakiaa sairastaville alle 16 vuotiaille on 78 euroa kuukaudessa.
 
Huolissaan
Tänään saimme keliakia-tulokset ja lapsellamme ei sitä epäilyistä huolimatta ole.
Ripuli ruokailun jälkeen jatkuu yhä...siis jo yli 2 viikkoa ja ensi viikolla joudutaan mikäli ihmettä ei tapahdu niin tarkempiin suoli-tähystyksiin... :'(
Pelottaa jo et löytyykin jotain vakavampaa! :'(
 

Yhteistyössä