Keliakia

Onkos kellään keliakiaa täällä? Tai no joku varmaan löytyy. :)
Ootko kokenut miten "vaikeana" kyseisen sairauden?
Olin ite tänään lääkärissä ja mulla oli joku arvo koholla, joka liittyy keliakiaan. Nyt sit tarvis mennä tähystykseen, jossa katotaan, että onko se sitä vai ei. :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten sie aloit epäillä keliakiaa?
En mitenkään, kun lääkäri vaan kertoi, että joku arvo on koholla, joka liittyy siihen. Kävin nimittäin diabeteksen takia kontrollissa.
On mulla oireita ollu, mutta oon kyllä ajatellu sen liittyvän liian mausteiseen tai rasvaiseen ruokaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja HeHe:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten sie aloit epäillä keliakiaa?
En mitenkään, kun lääkäri vaan kertoi, että joku arvo on koholla, joka liittyy siihen. Kävin nimittäin diabeteksen takia kontrollissa.
On mulla oireita ollu, mutta oon kyllä ajatellu sen liittyvän liian mausteiseen tai rasvaiseen ruokaan.
Sori kun utelen vielä, mutta mitä oireita sulla oli. Mietityttää vain oma "olotila".
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja HeHe:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten sie aloit epäillä keliakiaa?
En mitenkään, kun lääkäri vaan kertoi, että joku arvo on koholla, joka liittyy siihen. Kävin nimittäin diabeteksen takia kontrollissa.
On mulla oireita ollu, mutta oon kyllä ajatellu sen liittyvän liian mausteiseen tai rasvaiseen ruokaan.
Sori kun utelen vielä, mutta mitä oireita sulla oli. Mietityttää vain oma "olotila".
Ripulia lähinnä. Jotain muitakin siinä vissiin on.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Sanoitko diabeteksen takia, keliakiahan on usein sen liitännäissairaus, siksi varmaan on tutkittukin jos vielä osa oireistakin sopii.
Joo, niin mäkin muistelin tänään. Kun multa on sillon jo katottu noita arvoja, ku mulla on todettu diabetes. Niitten oireiden takia sitä ei nyt tutkittu, vaan lähinnä tehtiin kontrollitutkimus. Käsittääkseni. Kun tänään siellä lääkärilläkin sanoin vasta noista oireista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HeHe:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Sanoitko diabeteksen takia, keliakiahan on usein sen liitännäissairaus, siksi varmaan on tutkittukin jos vielä osa oireistakin sopii.
Joo, niin mäkin muistelin tänään. Kun multa on sillon jo katottu noita arvoja, ku mulla on todettu diabetes. Niitten oireiden takia sitä ei nyt tutkittu, vaan lähinnä tehtiin kontrollitutkimus. Käsittääkseni. Kun tänään siellä lääkärilläkin sanoin vasta noista oireista.

Joo, eli se on sitten verikokeessa ne tietyt arvot koholla. Hyvähän s eon saada diagnoosi kunnollinen ja oikea ruokavalio. Vaikuttaa oleellisesti elämänlaatuun. Kuten jo sanoinkin niin pitkässä juoksussa asiaa ei enää edes juurikaan huomioi, alku voi olla vaikeaa, mutta kyllä se siitä. Nykyään harvoin edes muistan olevani "sairas".
 
Niin tommoset oireet löysin.
Laihtuminen - tavallinen
Ripuli - tavallinen
Ummetus (!) - esiintyy
Diffuusit vatsakivut - tavalliset
Pahoinvointi - tavallinen
Ruokahaluttomuus - tavallinen
Suun haavaumat - esiintyvät
Kipeä kieli - esiintyy
Turvotukset - esiintyvät
Luustokivut - esiintyvät
Vuototaipumus - esiintyy
Iho-oireet - esiintyvät
Muina oireina mainitaan mm lapsettomuus, masennus tai muita psyykkisiä häiriöitä, hermosärkyä, lihaskivut.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Alkuperäinen kirjoittaja HeHe:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Sanoitko diabeteksen takia, keliakiahan on usein sen liitännäissairaus, siksi varmaan on tutkittukin jos vielä osa oireistakin sopii.
Joo, niin mäkin muistelin tänään. Kun multa on sillon jo katottu noita arvoja, ku mulla on todettu diabetes. Niitten oireiden takia sitä ei nyt tutkittu, vaan lähinnä tehtiin kontrollitutkimus. Käsittääkseni. Kun tänään siellä lääkärilläkin sanoin vasta noista oireista.

Joo, eli se on sitten verikokeessa ne tietyt arvot koholla. Hyvähän s eon saada diagnoosi kunnollinen ja oikea ruokavalio. Vaikuttaa oleellisesti elämänlaatuun. Kuten jo sanoinkin niin pitkässä juoksussa asiaa ei enää edes juurikaan huomioi, alku voi olla vaikeaa, mutta kyllä se siitä. Nykyään harvoin edes muistan olevani "sairas".

Joo, oikeestaan mä haluisin, että se olis se diagnoosi, niin loppuis tää käsittämättömän usein oleva ripuli. :$
Sopeutumisessa varmaan auttaa sekin, että on jo yks sairaus alla. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja HeHe:
Joo, oikeestaan mä haluisin, että se olis se diagnoosi, niin loppuis tää käsittämättömän usein oleva ripuli. :$
Sopeutumisessa varmaan auttaa sekin, että on jo yks sairaus alla. :)

Niin, kyllä se helpottaa kun saa vatsan kuntoon. Muista kuitenkin ettei nyt ennen tähystystä saa aloittaa ruokavaliohoitoa, se voi vääristää tuloksia ja voivat sitten evätä esim kelakorvauksen sen takia.

Ja kyllä se varmasti helpottaa kun on kokemusta elämänmuutoksesta toisen sairauden kanssa. Mulla tuo keliakia oli ensimmäinen vakava sairaus... muut on tulleet sitten perässä...
 

Yhteistyössä